E
Hej!

Bygger snart en trapp till entrén och det lutar att att det blir en konstruktion i tryckimpregnerat, inkl stegen och ytan på en liten plattform framför dörren.

Frågan är dock hur tryckimpregnerat trä beter sig vintertid. Blir det halt? Vad kan man göra för att förebygga isytor? (huset står i Sundsvall). Har sett rillat trä men dock inte på något varuhus i närheten. Har någon erfarenhet av rillat trä som halkskydd vintertid?

Hur pass slittåligt är egentligen tryckimpregnerat trä? altangolv är ju en sak, men en trappa där alla går på precis samma ställe hela tiden året om?

Jag är tacksam både för erfarenheter av liknande användningsområden och förslag på eventuell ytbehandling för att förbättra halkskyddet.


- Erik
 
J
Tyckt blir inte halare än något annat trä vad jag märkt.

När det gäller is så är det väl bara att salta.
 
Det är halt som fasiken!!! men det blir ju allt trä, tyvärr...

Fördel med trä är ju att du kan konstruera trappan så att det är möjligt att byta stegen om dessa blir mycket slitna.
 
Jag monterad trall med spår (vet inte ved de kallas) när jag byggde om altanen. Trodde att det skulle vara bättre än slät på vintern... men icke. Nu blir vatten kvar i spåren istället vilket gör att de är svinhala när det sedan fryser.
 
Har haft samma problem. Jag lägger på en trasmatta som får frysa fast. Det hjälper. Längs stegen finns väl räcke att hålla sig i?
 
Jag har inte märkt någon skillnad på min trapp. Den är utan tak, och jag lade nytt trä på den förra året.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.