Skulle tro att det är smartare att köpa en liten uttagsmätare från t.ex. Jula. Den är mycket exaktare. Kostar 195 spänn.

Tångamperemetern skulle jag använda om jag skulle kolla hur mycket startström bilen använder, typ.
 
Jag har en sån också!

Men jag vill kolla typ andra, fasta installationer utan stickpropp :)
 
Jag har ju tänkt att helt enkelt mäta på fasledningen i en "kabelhärva", alltså sätta tången runt fasen. Du menar att det inte går?
 
Det går säkert bra.
Kolla så tången fixar växelström bara - polarn köpte en dyr rackare för några år sen som bara klarade likström.
 
Växelström, ACA: 0-40-200 A
står det så det verkar ok.

Ja jag köper en och sen får man väl lämna tillbaka om den inte funkar som tänkt. Nån som ska ha nåt när jag ändå ska dit? :)
 
KarlXII skrev:
Skulle tro att det är smartare att köpa en liten uttagsmätare från t.ex. Jula. Den är mycket exaktare. Kostar 195 spänn.

Tångamperemetern skulle jag använda om jag skulle kolla hur mycket startström bilen använder, typ.
Och om du hade ett garage utan cyklar, gräsklippare, spadar och annat skulle du säkert hitta både mätarn och bilen i garaget när det verkligen var dags....:)

Tångis är bra ibland, tex för att kolla att man har jämn belastning på faserna i elcentralen.
 
Det FINNS dyra tänger som faktiskt kan mäta runt en hel trefaskabel. Kolla hos www.elfa.se t.ex...

Elfa har annars en trevlig produkt, en tillsats till vanlig multimeter, det är alltså bara tången med två kablar som man ansluter till multimetern inställd på voltmätning. Fördelen med den tillsatsen är att det går såklart bra att ansluta den till lämpliga mätingångar på en dator eller liknande (jag minns inte området på utsignalen, men en inte helt knasig idé när man tänker efter är att mäta med line-ingången på ljudkortet) och då kan man spara fina grafer över elförbrukning över dygnet.

jag har själv funderat på att göra något liknande här, elvärmepatronen har en strömvakt som i princip består av tre sånadär "tänger" fast enklare konstruktion som säkert inte har lika bra precition, det känns som en utmärkt färdig signalkälla att mäta på med rätt utrustning.,

Förresten så har jag svårt att tro att det finns tänger som *bara* kan mäta likspänning. Tvärt om däremot är det vanliga, att de bara kan mäta växelspänning, så det där med att kolla hur mycket ström startmotorn drar bör man inte räkna med om det inte står att tången klarar just likström, och då likström i tången (det kan ju tänkas att en tång som även har uttag för vanliga mätsladdar kan mäta likström i sladdarna men enbart växelström i tången).
 
Jag köpte den billiga tången, 398 spänn.
Den mäter ampere och lik och växelspänning med vanliga mätsladdar till.
Fyller nog några av mina behov. Dock är det nogrannheten som verkar sämre. +-5% på amperemätningen.....
 
gluecifer skrev:
Jag köpte den billiga tången, 398 spänn.
Den mäter ampere och lik
Huvaligen... Problem med grannsämjan, eller...? ;D
 
:)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.