Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D
ROT-avdraget avräknas mot kommunal och statlig inkomstskatt, statlig fastighetsskatt och kommunal fastighetsavgift.
 
-MH- skrev:
Men hörni, här blev det fel. ROT är inget avdrag, det är en reduktion. Så, om man anlitar en målare med arbetskostnad 10.000:-, så blir *den totala skatten* man betalar 5.000:- mindre(förutsatt att man betalar minst så mycket skatt normalt).

Så det har inget med skattade/oskattade pengar att göra, det har inget med din inkomst att göra.

Så ja, staten ger mig halva kostnaden.

Som flera varit inne på så är det väl samma sak som ett ränteavdrag. Har man ingen inkomst som det är betalt skatt på så har man inget att dra av ränteavdraget gentemot....
 
D
Ja förutom att kostnadsräntor ju får kvittas mot intäktsräntor.
 
Avdrag - man minskar den beskattningsbara inkomsten, hur mycket man sparar beror på vilken marginalskatt man har.
Reduktion - man minskar skatten, hur mycket man sparar beror INTE på vilken marginalskatt man har.
 
-MH- skrev:
Avdrag - man minskar den beskattningsbara inkomsten, hur mycket man sparar beror på vilken marginalskatt man har.
Reduktion - man minskar skatten, hur mycket man sparar beror INTE på vilken marginalskatt man har.
Men ändå så grundar det sig i individens inkomst.
 
Glufsglufs skrev:
Men ändå så grundar det sig i individens inkomst.
Nej, inte bara. Som någon skrev får reduktionen också göras mot fastighetsavgiften. Fastighetsavgiften styrs i princip av taxeringsvärdet med vissa begränsningsregler.
 
wanegardh: betalar du skatt i sverige så behöver du inte betala in något (förutsatt att du inte gör ett ROTavdrag som är större än den totala skatten du betalar för då får du restskatt), betalar du ingen skatt i sverige så kommer du att få restskatt.
 
Glufsglufs skrev:
Men ändå så grundar det sig i individens inkomst.
Nej, inte direkt.
 
-MH- skrev:
Nej, inte direkt.
Nej det är väl iofs sant, det grundar sig väl mera i individens avdragsgilla utgifter men jag har en föreställning att merparten av dom i landet som ska nyttja ROT inklusive TS har en inkomst antingen genom arbete, uttag av räntepengar på sina eventuella miljoner på banken, försäljning av något privat osv osv, inkomst är relativ.
 
D
Glufsglufs skrev:
Men ROT-reduktionen avräknas inte mot skatt av ränteinkomster eller realisationsvinstskatt.
 
ridax skrev:
Men ROT-reduktionen avräknas inte mot skatt av ränteinkomster eller realisationsvinstskatt.
Nu var det inte det jag var ute efter heller men jag har fattat det som att om man ska kunna nyttja reduktionen så måste man ha något att väga det emot och har man inte det i rätt proportioner så får man ju då restskatt.
 
Jag tror att TS fråga får anses besvarad, tråden hadlar nu om hårklyverier, jag stänger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.