Hej!

Har sökt och läst allt jag kunnat angående platta tak vid nybygge, men skulle gärna vilja ha hjälp med svar på nedanstående;

Många varnar för problem vid byggnation med platt tak? Värt att bry sig om eller är det en gammal skröna?
Hur många graders lutning är lämpligt om man vill ha platt tak?
Hur bär man sig åt för att slippa se takpappen på ett hus med platt tak?
Hur löser man "avslutet" på fasaden mot taket snyggast?
Underhåll på papptak jämfört med tegel?
Skillnad i pris vid nybygge gällande "platt papptak" vs "tegeltak med 14 graders lutning"?
Tips i övrigt?

Stort tack på förhand,
DLV
 
Det finns säkert tekniker som funkar för platt tak idag, men antar att kostnaden är därefter. Men det är inte papp man använder tror jag utan snarare epdmgummi m.m. Har själv det på låglutande tak.
Man måste också dimensionera takstolarna för tyngre snölaster.

Att ansluta fasdaden är mer en utseendefråga än teknisk. Finns en mängd varianter, men någonstans måste vattnet ned, och kollar man på 70-tals tak har de oftast löst det med en fet sarg som klär in det hela.

Varför platt tak?
 
Om du skall ha ett platt tak är väl de enda graderna 0?
Om du skall ha lite lutning har du inte problemen med ett "Platt" tak. Iaf från en plåtslagares erfarenheter :D Då har du ju ränna å rör utanpåliggande som vanligt....
Det sämsta som finns de där platta taken med sarger. Läcker runt de invändiga takavloppen förr eller senare, blir liggande massa vatten och är ett helvete å skotta.....
 
B
platt och tegel? hur tänkte du då?
antingen papp eller plåt
 
Lägger du bandtäckning behöver du aldrig mer bry dig om taket, plus att du slipper tänka på att dölja ett fult tak! Lättaste taken å bandtäcka också. Ingen nock att falsa å inga ränndalar eller burspråk.....
 
Okej, har kommit en hel del nyttig info, tack till samtliga...
Anledningen till att jag intresserar mig för platt tak är just för utseendet, egentligen inget annat.
När jag skrev om "platt tak" men ändå mumlade om lutning så tänkte jag att man eventuellt var tvungen o ha en liten lutning ändå, men som skulle gömmas bakom sag/panel eller liknande lösning.

Nu verkar ju _helt_ platt tak inte att rekommendera enligt Peppe_e, funkar det med en mindre lutning och sarger + invändigt takavlopp då?

byggare henke; när det gällde tegel så tänkte jag 14 grader, sorry om jag var lite otydligt ovan.

Mer erfarenheter/tips någon?
 
Mikael_L
Hade precis tänkt föreslå det som Mikael_L länkade till. Tre sidor med sarg. Ser inte riktigt hur det ser ut på bilderna men att köra på vanlig ränna, INTE invändigt avlopp. Sen kan man ju dölja/bygga in rännan och röret om du vill ha en ren fasad. Då har du utseendet av ett sargtak men inte allt det negativa. Och gör inte nån tillverkad u variant av ränna som görs på plats utan vanlig halvrund i krok så den kan bytas ut lätt om ev. läckage skulle uppkomma.
 
Har också funderat på samma lösning men saknat 3D-bilder, kikade faktiskt på Götenehus Horisont i förrgår som ju har samma sorts taklösning, dock saknade detta hus visning i 3D på deras hemsida och jag noterade inte då att Origo hade samma sorts taklösning. Så stort tack för illustrationstipset där!

Peppe_e: Har du lust o förklara lite mer om dina tankar angående rännor? (Jag är inte riktigt med på hur du enar)
 
Peppe_e skrev:
Lägger du bandtäckning behöver du aldrig mer bry dig om taket, plus att du slipper tänka på att dölja ett fult tak! Lättaste taken å bandtäcka också. Ingen nock att falsa å inga ränndalar eller burspråk.....
Håller själv på med taket just nu och vad jag läst mig till så är det bara helsvetsad takduk som klarar platta tak, tillåmed rostfri svetsad bandtäckning skulle ha minst 1,5grads lutning och dubbelfalsad bandtäckning minst 5.7graders lutning.
 
Några snabba reflektioner: Epdm-tak finns knappt att få tag på. Ett helt vanligt skarsvetsat papptak är ett skitbra tak som håller i 40 år. Pvc-duk är också alternativ för platta tak och de går dessutom att få med profiler så de liknar bandtäckt plåt.
 
  • Gilla
raggartejpen
  • Laddar…
jocke_mejsel skrev:
Några snabba reflektioner: Epdm-tak finns knappt att få tag på. Ett helt vanligt skarsvetsat papptak är ett skitbra tak som håller i 40 år. Pvc-duk är också alternativ för platta tak och de går dessutom att få med profiler så de liknar bandtäckt plåt.
Inga problem med att få tag på epdm, http://www.takcentrum.se/00141/00150/ har jag.
Kostade ca 350sek/m2 inkl montering.
 
Barkis skrev:
Håller själv på med taket just nu och vad jag läst mig till så är det bara helsvetsad takduk som klarar platta tak, tillåmed rostfri svetsad bandtäckning skulle ha minst 1,5grads lutning och dubbelfalsad bandtäckning minst 5.7graders lutning.
Stämmer bra det. Men taket vi pratade om med 3 sarger har lutning som klarar plåt....
 
janwide
Vi har ett (i stort sett) platt garagetak från mitten av sjuttiotalet som är hur fint som helst. Det har klistrad takpapp. Vi hade tidigare en bod med platt tak som stått i 50 år med papp som min far klistrat, utan problem. Kanske var det andra material då? Eller så har vi bara tur :D
 
janwide skrev:
Vi har ett (i stort sett) platt garagetak från mitten av sjuttiotalet som är hur fint som helst. Det har klistrad takpapp. Vi hade tidigare en bod med platt tak som stått i 50 år med papp som min far klistrat, utan problem. Kanske var det andra material då? Eller så har vi bara tur :D
Självklart är långt ifrån alla platta tak dåliga. Men det är en riskkonstruktion som jag aldrig hade gett mig på om jag byggde nytt. Om det börjar läcka i en sådan konstruktion är det ju alltid in i huset det läcker. På ett vanligt tak kan ränna osv läcka utan att huset tar skada på samma sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.