Har läst på några ställen att tryckimpregnerad ytterväggssyll som börjat rutan är riktigt dåligt till och med farligt. Jag håller just på och tar in offerter för att riva upp hela mitt golv över en krypgrund som är rötskadat. Även syllen ska bytas den första hantverkaren som kommer tittar säger att han ska sätta in tryckimpregnerat trä i golvet och som syll. Är detta vettigt är det nya tekniker och bara gamla tryckimpregnerade grejer man ska rädd för? I övrigt verkar han ju veta vad han talar om.
 
Hej!
Tryckimpregnerat använder man inte. Det luktar och dessutom möglar det. Om man monterar tryckimpregnerat så förutsätter man ju att det blir fuktigt. Nej, se till att det är och förblir torrt. Ta reda på varför golvet har skadats. Egentligen är det helt normalt att skador uppkommit eftersom en krypgrund ej fungerar utan specialla åtgärder. Bästa sättet att hålla torpargrunden torr är att montera isolering under bjälklaget (utan trälister). Ta t ex cellplast och skruva fast på undersidan. Ta bort allt organiskt material från marken och täck marken med plast och fall utåt sidorna. Lägg på sten så plasten ligger kvar.
 
Det är dräneringen som är dålig och det finns mycket riktigt ingen plast på marken vilket gör att den fukten i sanden (ja de är sant på golvet i krypgrunden) stiger upp i husgrunden. Dessutom har förra ägaren lagrat riktligt med organiskt material i form av plank i krypgrunden direkt på den blöta sanden. Så visst dräneringen håller jag på med, städa bort allt material ska jag göra lägga plast och ta bort sanden ska jag göra och slutligen lägga i lite makadam istället. Och sist men inte minst lär jag nog också installera en avfuktare, gör man allt detta borde man väl som du säger inte behöva något tryckimpregnerat.
 
Ja ska man ha denna typ av konstruktion så krävs avfuktare om det skall bli bra. Det finns typhustillverkare med denna konstruktion som har avfuktare som standard. Vad sanden beträffar så stod det så i normerna 1970-75. Problem är bara att det blåser in pollen, frön och allt möjligt .Sedan börjar det växa svamp då det är idealiskt klimat. Din lösning blir nog bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.