Vad är problemet? Antingen så anlitar man annars gör man det inte.
 
Något som förvånar mig lite är hur oinsatta många av Er är när det gäller kostnader. Vad TROR ni att ni själva kostar ert företag i timmen alt vad interndebiteringen är för er på företaget ni jobbar?

Självkostnaden på en anställd snickare med bil och verktyg som jobbar på ett företag som följer gällande avtal ligger på ca: 275 :- /tim. Ovanpå detta skall det läggas overheadkostnader.

De enda snickare som lyckas debitera 40 tim /veckan är de som går på stora projekt. Åker du runt på småjobb så är debiteringsgraden betydligt lägre.
 
Mecalac skrev:
De enda snickare som lyckas debitera 40 tim /veckan är de som går på stora projekt. Åker du runt på småjobb så är debiteringsgraden betydligt lägre.
...eller de som arbetar 50tim / vecka :rolleyes:
 
verktygsgurun skrev:
Troligtvis inte...
Nej det kan inte vara möjligt. Skall man ge sin anställd en lön på ca 170 så kostar det företaget ca 250
 
Sen kanske den anställde vill ha verktyg, telefon samt en bil att köra grejorna i. Är det korta avstånd kanske han nöjer sig med en cykel och kärra efter.

Sen ska han ju hellst dra in några kronor till overheadkostnad,så som företagsförsäkringar,revisorskostnader osv...
 
mrgreen76 skrev:
Nej det kan inte vara möjligt. Skall man ge sin anställd en lön på ca 170 så kostar det företaget ca 250

Hur räknar du fram denna siffra? Jag har alltid sett beräkningar att företag måste ta minst det dubbla för lönen till en anställd.
 
jeffkan skrev:
Hur räknar du fram denna siffra? Jag har alltid sett beräkningar att företag måste ta minst det dubbla för lönen till en anställd.
Som någon tidigare skrev så behövs det ju en hel del för att den anställde ska fungera och då behöver man som företagare också ta ut en större timdebitering...

Precis på samma sätt som den egna företagaren inte kan debitera 250:-/tim och leva på detta.

Här är ett ganska bra verktyg till hjälp...

http://www.verksamt.se/portal/web/guest/driva/anvandbara-verktyg/rakna-ut
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Som någon tidigare skrev så behövs det ju en hel del för att den anställde ska fungera och då behöver man som företagare också ta ut en större timdebitering...

Precis på samma sätt som den egna företagaren inte kan debitera 250:-/tim och leva på detta.

Här är ett ganska bra verktyg till hjälp...

[länk]
Det finns ett antal sådana verktyg men den här var riktigt bra. Tack!
 
Är vi verkligen så högavlönade?
Vi betalar bort ca: 50% i arbetsgivaravgifter och skatt. Resten ska räcka till försäkringar, arbetskläder, bil, verktyg, revisor, hyra av lokaler, telefon och internet. Om vi tar 400kr+ moms, hur mycket tror du d vi kan ta ut i lön? Är sällan mer är 6tim debiterbar tid på en arbetsdag. Jag som har ett snickeri har en lokal på 350m2 som kostar massor av pengar. Bara elen kostar ca:70 000kr om året för att producera de saker kunderna vill ha. Vem ska betala det tycker du?

Att en märkesverkstad tar 1000kr tim för att titta på din bil ller om du ska köpa en dator för dyra pengar som är värdelös ett par år senare är det sällan någon som gnäller över. men om hantverkaren som ska fixa ditt hus eller något annat som ska vara i många år kostar mer än 500kr inkl moms så skriker folk högt. Konstigt hur folk prioriterar.
 
Marlene Eskilsson skrev:
Jaha, så alla som är billiga är fuskbyggare menar du? Vad jobbar du som?
Så är det säkert inte i alla fall men är det en duktig hantverkare så har han ingen anledning att ha ett lågt pris. Han får jobb ändå.
Det många gör fel är att dom bara tittar på priset när dom ska välja hantverkare. Mitt tips är att be om referenser och skaffa en uppfattning om hantverkaren för att där efter välja vilken ni tycker passar för jobbet. Det är inte säkert att det är den billigaste.

Köper man en bil så vet man att man får en sämre bil för 100 000kr än 200 000kr det är i många fall det samma med hantverkare. Man får vad man betalar för.
 
Snickare-Anders skrev:
Är vi verkligen så högavlönade?
Vi betalar bort ca: 50% i arbetsgivaravgifter och skatt. Resten ska räcka till försäkringar, arbetskläder, bil, verktyg, revisor, hyra av lokaler, telefon och internet. Om vi tar 400kr+ moms, hur mycket tror du d vi kan ta ut i lön? Är sällan mer är 6tim debiterbar tid på en arbetsdag. Jag som har ett snickeri har en lokal på 350m2 som kostar massor av pengar. Bara elen kostar ca:70 000kr om året för att producera de saker kunderna vill ha. Vem ska betala det tycker du?

Att en märkesverkstad tar 1000kr tim för att titta på din bil ller om du ska köpa en dator för dyra pengar som är värdelös ett par år senare är det sällan någon som gnäller över. men om hantverkaren som ska fixa ditt hus eller något annat som ska vara i många år kostar mer än 500kr inkl moms så skriker folk högt. Konstigt hur folk prioriterar.
Kan bara hålla med dig... det är sjukt mycket gnäll på denna yrkesgruppens timdebiteringar men jag tror i slutänden att mycket mynnar i att inte Svensson förstår hur stor del av kakan som farbror staten ska ha...

Såg hos tatueraren förra veckan att de kör på 1200:- /tim vilket är ytterligare ett ex.
Fullbokad vecka efter vecka...

Personligen har jag fått kommentarer från folk som att de tror jag tjänar det jag debiterar och när man då tar tillfället i akt och försöker förklara för dem så blir de helt paralyserade...
Oj då... är det så det fungerar blir kommentaren...och då tjänar du ju sämre än mig säger de flesta. :x
 
Ja inte finns det väl särskilt mga hantverkare som glider runt i miljonbilar eller har en yacht vid bryggan trots att dom oftast jobbar övertid nstan dagligen...
 
T
Ungefär som när en kompis var hos frisören och frisörskan gnällde över hur dyra hantverkare var. Då sa kompisen, ja men du tar ju 400 spänn för att klippa mig vilket tar 20 minuter, alltså en timlön på 1200 kr.

Frisören var tyst under resten av klippningen : )
 
tank77 skrev:
Ungefär som när en kompis var hos frisören och frisörskan gnällde över hur dyra hantverkare var. Då sa kompisen, ja men du tar ju 400 spänn för att klippa mig vilket tar 20 minuter, alltså en timlön på 1200 kr.

Frisören var tyst under resten av klippningen : )
Precis... d^_^b

Men sånt skit kan folk kasta hur mycket pengar som helst på... :rolleyes:

Näää, tacka vet jag dessa... ;)

2765_1020604.jpg
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Precis... d^_^b

[bild]
Den där brukar jag använda för att mitivera mina leksaker. Den betalar räntan på 30' lånade kronor under ett år... Dessutom, ju oftare du trimmar håret, desto större är värdet...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.