Hej!
Har ett hus i Småland på c:a 130m3. Vi är 2 vuxna o 2 barn.
Jag har ett pellets system som primär värmekälla idag. Har även en kakelugn som används ibland.
Omvandlat till kwh gör vi av med tot c:a 26000 kwh/år inkl. hushållsel.
Funderar nu på om man kan koppla på en luft/vatten pump till det systemet och sen bara stödköra pelletsen kanske en gång om dan på timer för att få upp tempen till en riskfri temperatur fri från legionella.
Kan detta vara lönsamt att investera i ?
Isåfall vilken sort ? Vågar man satsa på någon av de billigare varianterna ?
Har tillgång till gratis installatör..

Mvh /Piere
 
Du kommer inte att kunna få ekonomi i detta. Du har redan en kapitalkostnad för kakelugn + pelletspannan oavsett om du använder de eller inte, ska du dessutom investera i en VP som inte kommer att gå för fullt.

Protte
 
Min tanke var ju att köra en liten(lite billigare) L/V pump så mycket det går och sedan bara köra pellets nån gång ibland. Vad jag har hört klarar de inte de "lite billigare" varianterna att leverera fullt ut när det tex blir lite kallare osv.
Eftersom jag har ett fungerande system men vill minska så mycket hantering som möjligt av pellets samt ved, samt sänka kostnaderna för el (som jag kör pannan med på sommaren) tänkte jag detta vore det bästa med minsta möjliga (kontanta) investering.
Vad är det för kapitalkostnad på kakelugn o pelletspanna ?
 
Kakelugn och pellets är ju en gång inköpta och ska ju "betala tillbaka sig".
Du kan ju jämföra med resonemanget att skaffa 3 bilar men kör inte mer än vanligt.

Hur mycket varmvatten förbrukas under sommaren och vad kostar det?

Protte
 
Jag sitter med liknande funderingar.
Jag eldar nu med pellets i en anläggning som fanns i huset när jag köpte det.
Min tanke är att köpa en mindre L/V-pump som skall gå den mesta tiden. Driftskostnaden borde
ju bli en hel del lägre än med pellets.
När det sedan blir riktigt kallt går jag över på pellets.
Värmepumpen tappar ju en hel del verkningsgrad när det blir kallt. Dessutom stiger ju elpriset då med.
Jag tycker att detta borde vara en bra kombination.
 
Om du har ett årscop på en luftvattenpump på 2.5 så kommer det ta en himla massa år med dagens elpris innan du har igen en luft/vatten pump. Även om du köper en liten pump av bra kvalitét så kommer det kosta dig 45 000-50 000 kr att få in om du gör mycket själv. 1 kwh el kostar 1.25 nu och är på väg upp, säg 1.3 kr per kwh, pelletsen kostar idag 54 öre /kwh, har du en verkningsgrad på 85 % så blir det faktiska kwh priset runt 65 öre/kwh. Om du gör av med 20 000 kw till uppvärmning så motsvarar det i pellets 13 000 kr, med en luftvatten blir det 8000 kwh vilket blir med dagens elpris blir 10400 kr. Om du skulle spara 2600 kr per år så skulle din investering ta minst 15-20 år att betala igen sig. Då är det bättre att isolera. Men så här resonerar bara jag. :D
 
Eller att köpa en luft/luft, lägre investering och bättre cop. Har du bra planlösning kanske det räcker med en?
 
prototypen skrev:
Kakelugn och pellets är ju en gång inköpta och ska ju "betala tillbaka sig".
Du kan ju jämföra med resonemanget att skaffa 3 bilar men kör inte mer än vanligt.

Hur mycket varmvatten förbrukas under sommaren och vad kostar det?

Protte
Nja nu tar du i lite. Man kan ju anta att både kakelugn och panna redan är betalda. Dvs du har noll i driftkostnad när de står stilla. En bil kostar ju både rena pengar till staten och försäkringsbolag, och pengar i slitage i form av besiktning, saker som torkar sönder och rostar sönder.
Nu var jag lite petig men jag är på det humöret :p
Till diskussionen håler jag med till stor del om att det inte är helt 'rätt'. Det slutar med att man har som en granne till mig. Luftvärmepump, frånluftsvärme, VVB, elradiatorer och i dagarna installeras en kamin "för att få ner uppvärmningskostnaderna". Helt galet men det säger jag inte högt..
 
Sommarkostnaden är väl värmeläck från pannan när den används för att få varmvatten?

Vad sägs om en vanlig eldriven varmvattenberedare (kopplad efter pannan, så att varmvattenberedaren bara behöver värma vattnet om pannan är för kall)?
 
Danne031 skrev:
Nja nu tar du i lite. Man kan ju anta att både kakelugn och panna redan är betalda. Dvs du har noll i driftkostnad när de står stilla. En bil kostar ju både rena pengar till staten och försäkringsbolag, och pengar i slitage i form av besiktning, saker som torkar sönder och rostar sönder.
Nu var jag lite petig men jag är på det humöret :p
Till diskussionen håler jag med till stor del om att det inte är helt 'rätt'. Det slutar med att man har som en granne till mig. Luftvärmepump, frånluftsvärme, VVB, elradiatorer och i dagarna installeras en kamin "för att få ner uppvärmningskostnaderna". Helt galet men det säger jag inte högt..

Och sotarn kostar oavsett hur man eldar. Skorsten rostar/vittrar. Med en brinnande eldstad är det väl högre försäkringspremie eller är det borta?

Jämförelsen med bilar: Jag HAR 2 bilar, ska jag skaffa en 3:e eller ska jag lägga pengar på något annat (kul), tilläggsisolera/resa till Thailand/gå på bio/bjuda frun på restaurang.

Nu pratas det mycket om mångfald men det gäller nog inte antalet uppvärmningskällor så jag håller med om din granne.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.