Är otroligt sugen på att bygga en riktigt flådig ranch-gård i lite amerikansk stil typ Dallasserien, southfork fast lite mer modernt.
Behöver lite bilder, info, kanske byggbloggar? och sånt för inspiration, nån som har tips?
 
Har kollat en mäklarsida Ziprealty, i usa, där finns mycket bilder ,men skulle gärna se nån byggblogg el nån som byggt lite utöver det vanliga här i sverige.
Och jo, jag vet att det kostar pengar att bygga. Har ganska hög budget, letar lämplig tomt just nu.
 
jo exteriört var det grymt läckert, och miljön runt tomten också.
Men invändigt var det lite för "gammeldags" för min smak.
 
"Wingspread".

Ligger i sydligaste Wisconsin utanför Racine ett stycke norr om Chicago.
 
  • wingspread05.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • wingspread02.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • wingspread03.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • wingspread04.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • wingspread01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • wingspread06.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
den arkitekten måste ha varit hög på nåt.....fy fan
 
Kanske inte "hög", men däremot högt arvoderad...

Arkitekten hette Frank Lloyd Wright, som här visar en annan skapelse för konstmecenaterna Hilla Rebay von Ehrenwiesen och Solomon Guggenheim: Nämligen Guggenheim Museum of Modern Art i New York! Hela muséet är byggt runt en enda spiralformad ramp, så att besökarna slipper springa i en massa trappor när de sakta passerar förbi den fasta utställningen.

Visst är det lite Bröderna Marx över fotot! ... "En dag på konstmuseet". :p
 
  • FLW001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om man åker tåg från Stockholm till Karlstad så passerar man ett hus i närheten av Kristinehamn som skulle ha platsat i Dallas. Försökte hitta det på "hitta.se", men från satellitbilderna framgår endast de många taknivåerna på huvudbyggnaden. Vill man göra en budgettur så kan man ta tåget från Degerfors till Kristinehamn, vet inget om huset mer än att det ser amerikanskt ut. En del tycker att det är är anskrämligt, men jag tror att J.R skulle ha trivts i det.

 
Finns en flådig "ranch" i Boden som inte riktigt "passar in" om du frågar mig. Kan nog ta en bild nästa gång jag passerar.
 
ja, gör gärna det:)
 
Har inte sett några Southfork rancher i Sverige - kanske beror det på skttetrycket och vår avsaknad av olja? Finns dock en del flådiga hästgårdar både i Sörmland och Uppland. Finns ju tidningar som handlar om sån Gods & Gårdar, Residence etc

Däremot vet jag att en Sue Ellen bor i samma trappuppgång som mig i Stockholm. Kanske kan fråga henne:rolleyes:
 
  • sueellen07.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men F.L. Wright är ju känd för att alltid hänga halva byggnaden ut över något i luften, vad har det med ranch att göra ???
 
FLW:s byggnader hänger ut över spenaten. Där rancher oftast finns. Men jag medger att ingen av dem finns i Sverige, vilket trådskaparen egentligen efterfrågade.
 
Hur bor Du nu, imported_jo?
 
Det finns en häftig kåk i den stilen utanför Bara i Skåne, med tillhörande stuteri
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.