Matss skrev:
Ytterligare en möjlighet att koppla övertrycksfritt. Här löses problemet att avlufta systemets högpunkt på ett bra sätt.
Tack för all informativ läsning.
Med detta senaste alternativ, behövs det inget ångrör ut genom väggen då?
 
Det är en smaksak, man har ju inte det vid tryckexpansion, men det är trevligt när det kokar...
 
Matss skrev:
Vad är problemet? Har ni fyllt tills det kommer vatten ur exp. och sen eldat, och när det kallnar så blir det luft i tanktoppen?

Jo. Ok det är bara eldat en gång å så är inte radiatorkretsen urluftad heller så där kan det finnas bov i dramat...
 
Om man ändå ska tillverka en skräddarsydd acktank så skulle man kunna integrera acktank och expkärl enligt min skiss nedan?
Jag tänkte att på så sätt så kan man isolera allt som en enhet och även tillgodoräkna sig den värmen som alltid överförs till ett expkärl anslutet på varma sidan.

Frågan är om det finns några nackdelar med att ha expkärlets tak/botten på samma nivå som acktankens tak/botten?
Kan man använda vanlig "svartplåt" vid tillverkning av tank/expkärl, jag har tänkt använda olja på ytan men är osäker på hur utsatt ytan i expkärlet blir för rostangrepp?
 
  • exp-kärl.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Zac skrev:
Jo. Ok det är bara eldat en gång å så är inte radiatorkretsen urluftad heller så där kan det finnas bov i dramat...
Du frågade i ett av inläggen som försvann om det fungerade för mig. Förra sommaren svetsade jag ett platt expkärl som jag anslöt kallt och det ligger ovanför mina 500l tankar.
Jag hade problem med att bli av med luft i tanktoppen, vilket resulterade i trycklös radiatorkrets. När returen till pannan är ca 80gr så börjar min panna att småbubbla så jag kunde inte ladda tankarna till mer än 80gr utan risk för problem. Nu är det inga problem att ladda tankarna till 95gr. Kanske hade det räckt att kolla över termovarpumpen...

När det krånglade för mig hjälpte det att fylla på systemet med fullt öppen kran tills vatten kom ur expkärlet. Öppnade jag kranen lite grann åkte inte luften med ur. Fattar egentligen inte hur luften som kan komma till tanktoppen ska kunna vandra neråt i röret till kärlet.
 
Palte: Jo det strider ju lite mot naturlagarna:S Man tänker sig att expansionen går med ett lågt flöde vilket kanske lämnar en del luft i expröret.

Kanske det sugs in luft från den oavluftade radiatorkretsen till tanken när vattnet kallnar..



Provade lufta elementen lite men det är ett dagsverke å få det helt luftfritt...
Cirkpumpen gav ett tryck av 0,4bar oavsett om strypningen var stängd eller helt öppen på radiatorreturen...
 
Jag hade ju inte mitt tillopp till shunten draget neråt heller, kanske det hade räckt för att slippa problemen.
 
Undrar försynt..

Försöker med denna tråd som motivation att installera ett övertrycksfritt system. Pannhus, 35m kulvert till boningshus.

Fråga 1
Kulvert från pannhus mynnar 40 cm ovan källargolv i boningshuset. Tekniktankens returanslutning 5 cm ovan källargolv. Således uppstår 35 cm "bakfall" på returen.

Kan jag få problem?

Fråga 2 i pannhus
Är "blåsrör" krav eller rekommendation? Har skaffat en SYR 5067 och funderar på om avluftning i tanktopp kan ersätta "blåsrör"? Är jag fel ute?
 
Redigerat:
Acktankar.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bifogar skiss på hur jag har tänkt. Är det möjligt att placera tekniktanken så? Eller ska jag lyfta upp tekniktanken på bottenvåning?
 
Redigerat:
Som det ser ut på din ritning så kan luften gå ur utan problem åt något håll så det ska inte vara några problem.

Skippa blåsröret är inte bra, då är det bättre att förenkla genom att montera expansion på högsta punkt. Sen bör ju tankarna luftas ur via blåsröret och pannan ladda högt i tankarna...
 
Tack för hjälpen, skissen var mestadels avsedd för att visa höjdskillnaden på tekniktanken. Ska montera blåsrör anslutet till tanktopp och stigande högre laddning av tank.

Hade aldrig gett mig det här utan detta forum. Jag vill verkligen tacka er alla och Matss med hans outtröttliga tålamod. Nu är det upp till placeringen av min egen tumme;)
 
När man ansluter exp.kärlet på högsta punkt enl. skiss nr 2. Har det någon betydelse om man ställer det på golvet eller hissar upp det mot taket? I mitt fall är tankarna 155cm höga och takhöjden är ca. 210cm. Har tankar på 4000l så jag hade tänkt ett kärl på 200l.
 
jag har 2frågor, har en oljetank på 3 kbm som skall bli övertrycksfri med exp på tanken och med 2st 15 m kamrörs slingor en uppe en nere till varmvatten. sen en 500l ac tank med beredare på 120l till radiatorerna (räcker 120l till radiotorerna) som kopplas med själv laddning frå stora tanken.kommer de att funka. fråga 2 angående laddomat 21 placering vid pannan( eller vid tankarna) vilket laddar best. har ett hus på ca80kvm och atmos panna på 32kv
som står i källaren, använder gamla exp. till radiotorerna. m. v. h. åke
 
Det du tänkt göra är ju inte riktigt vad man kallar övertrycksfritt och det kommer inte funka speciellt bra alls..

Har du läst kopplingsförslagen i denhär tråden? Att försöka "bereda" radiatorvatten är nog ingen lyckad historia..

Tanken med denhär modellen som föreskrivs i denna tråd är ju för att man ska kunna koppla allt som vanligt, dvs radiatoruttag direkt på stora tanken.
 
åke jonsson skrev:
jag har 2frågor, har en oljetank på 3 kbm som skall bli övertrycksfri med exp på tanken och med 2st 15 m kamrörs slingor en uppe en nere till varmvatten. sen en 500l ac tank med beredare på 120l till radiatorerna (räcker 120l till radiotorerna) som kopplas med själv laddning frå stora tanken.kommer de att funka. fråga 2 angående laddomat 21 placering vid pannan( eller vid tankarna) vilket laddar best. har ett hus på ca80kvm och atmos panna på 32kv
som står i källaren, använder gamla exp. till radiotorerna. m. v. h. åke
Förstår inte riktigt hur du menar, rita upp!

Tappvarmvatten tar du lämpligen ut via slingorna en i toppen och en långt ned.

Radiatorerna ansluter du direkt till tanken. 500 liters tanken gör ingen nytta här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.