Hejsan alla...

Ännu mer strul... :'( Men det hade jag väntat mig... Varför ska något gå smärtfritt... >:(

Vi har köpt en tomt av hustillverkaren, och till tomten finns det förberet för fjärrvärme. Nu påstår hustillverkaren att vi måste koppla in fjärrvärme till huset, fast vi inte vill det. Det har vi sagt ända från början, men först nu får vi reda på att vi måste koppla in det, för det har dom avtalat fram med kommunen när dom köpte tomterna. :-/

Men vi har INTE skrivit på något som säger att vi måste det. Det enda som stod i köpekontraktet till tomten var att vi var tvungna att bygga ett hus tillverkat av dom.

Vad kan vi göra? Kan dom tvinga oss att koppla in fjärrvärmen, trots att vi inte varit informerade om det, och att vi inte skrivit på något?
 
tror du inte att det kan vara så här att när du betalr din anslutning för el så ingår anslutningen för fjärrvärmen, dvs du kan inte utesluta den. Så är det här hemma vad jag har förstått. Så anslutningen betalr du men sedan vad du vill är upp till dig.
 
Nej... Det finns som två skillda poster på kommunens prislista... Inkoppling för el ca 17 000 kr... Inkoppling fjärrvärme ca 28 000 kr....

Och när inkoppling är gjord måste man ju använda det, annrs blir det feteförluster... kostar för tillfället 2 500 kr om året i fasta avgifter för fjärrvärmen plus 55 öre / kWh...

Jag vil inte ha fjärrvärme för det blir bara minus hela vägen för mig.. :(
 
Här har de sagt att jag inte behöver ansluta mig men de bakar in fjärrvärmen i elanslutningspriset. Hoppas att det är så. Jag litar inte alltid på det de säger. :-/
 
Kan bara säga hur det är där vi köper hus nu. De håller nämligen på och gräver för fjärrvärme. Antingen så ansluter man sig NU, och då gräver de gratis. ELLER så gräver de ändå, och då förbinder man sig att ansluta sig inom två år. ELLER så avstår man helt, och då får man betala 15.000 för framgrävning den dagen man vill ha fjärrvärme.

Alltså, kanske kan du komma undan detta kanske, men du åker då på att betala avgift för framgrävningen? ???
 
Jag tycker ju inte att fjärrvärme är av ondo tvärtom. Se bara till att Du äger och inte leasar Din anläggning så det tillkommer fler 'dolda' uppgifter.

 
Gummigum skrev:
Jag tycker ju inte att fjärrvärme är av ondo tvärtom. Se bara till att Du äger och inte leasar Din anläggning så det tillkommer fler 'dolda' uppgifter.
Det är den säkert inte i vissa fall... Men i mitt fall är den det... Jag ska ha en stor fin kamin, och har i stort sett fri tillgång till ved.... Har räknat ut att det bara blir en enda stor ekonomisk förlust för mig, som bara kommer växa år efter år >:(... Men det diskuterar vi i andra trådar... ;D

Just nu är det problem att dom tänker tvinga mig att koppla in fjärvärme som jag behöver hjälp med... Någon som har varit med om liknande??
 
Något förslag på vem på kommunen??? Eller man kanske ska gå till fjärrvärmebolaget???

Jag är faktiskt lite nervös nu, för det finns draget i gatan till kabeltv också... Vilket jag inte heller är det minsta intresserad av....

Jag har inte velat pressa husförsäljaren på denna punkt för jag har andra saker först, som han har lovat mig muntligt, som jag vill ha på papper, innan jag börjar bråka med honom.
 
Kan inte svara på hur det är i just ditt fall, men i detaljplanen för området där vi planerar att bygga står det klart och tydligt att bebyggelsen inom planområdet kommer att anslutas till fjärrvärme. Tror inte kommunen ändrar sig på den punkten...

Mvh Henrik
 
Har nu ringt kommun och fjärvärmeleverantören, och ingen har något som helst avtal med hustillverkaren som tvingar oss att installera fjärrvärme... Jag har alltså blivit lurad för 5 gången eller något... Suck... :-/

Henrik1:
På kommunen sa man att det var så även hos oss. När kommunen säljer tomter i områden som har fjärrvärme, så skriver dom in det i köpekontraktet att man måste ansluta sig.

Detta har vi inte skrivit på något om. Och eftersom varken kommun eller leverantör tvinga oss eller hussäljaren, kan man undra vad dom tjänar på att tvinga oss in i något vi inte har skrivit under på??? >:(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.