Behöver lite råd. Sådde extra green i början av juli. På vissa ställen har det tagit sig jättebra och vi har klippt två gånger, tått och fint. På en del ställen är det lite glesare men det kan nog ta sig bra nästa år. MEN så till de problematiska ställena som är ganska stora partier och några små. Där är det ett strå här och där och det ligger lite gräsfrön kvar som inte tagit sig.

Vad ska vi göra med dessa partier?

Stödså?
Lägga på lite ny jord och frön?
Låta det vara som det är?

På dessa ställen är jorden ganska packad. Jorden innnehåller en del sten och en hel del bark dessvärre, kan det vara barken som ställer till det? Men det växer ju på andra ställen.

Skickar med lite bilder, hoppas det funkar
 
  • 2010-08-31 022.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2010-08-31 025.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2010-08-31 026.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi råkade ut för precis samma sak när sk "hantverkare" skulle göra finplanering på tomten.
De lade ut dålig jord som på visa ställen blev alldeles för hårt packad.
Där jorden var hårt packad fick vi inte gräset att ta sig ordentligt, det blev mest ogräs tistlar och annan skit som fick fäste där.
Vi tog dit en grävare som fick hyvla bort översta lagret och sedan köpte vi bästa jorden vi kunde hitta från Hasselfors.
Vi lade sedan själva ut jorden och såg till att det blev en 10-15 cm jordlager som vi sedan sådde Extra Green i.
Skillnaden är som natt & dag, jag har aldrig sett så fin gräsmatta som den vi har nu!
Inte ett enda ogräs till skillnad från den gamla som hade ogäs överallt.

Det här är väl inte det svaret du ville ha, men jag skulle ändå överväga att göra om de "hårda" delarna av gräsmattan, du kommer alltid att reta upp dig på dem.
 
  • Gilla
joppe95
  • Laddar…
Det märkliga är att det även är så här på en el ställen där det inte så så packat samt att det på vissa ställen där det är lika packat har tagit sig bra. Vi har packat själva med traktor och lastpall så jag har ju koll på var jag kört mycket osv.

Kan man nu i september lägga dit lite "påsjord" blandat med sand och så nytt gräs bara "på toppen så att säga, kanske mylla upp den gamla jorden lite eller är risken att vi dödar det som finns och att inget tar sig.

Att göra om från början är i dagsläget inte aktuellt då får vi helt enkelt ha torra fläckar.
 
Riv upp det torra med en kratta eller liknade. sen har du på frön.
Det ska räcka. Har själv gjort det på liknande ställen.
 
tjommeost: Det var exakt ett s¨nt svar jag ville ha :surprised:) Enklast möjliga, du tror det fungerar, ska vi göra det nu (bor i västerbotten) eller ska vi vänta till i vår? Ska man itne kanske blanda ut med lite sand när man krattar runt, har så här i efterhand förstått att gräs trivs bäst i lite sandblandad jord, vår jord är ganska lerig.
 
Håller med föregående, kratta upp den hårda ytan och så i nytt. Sen skulle jag lägga på ett lager toppdress till nästa år, det brukar vara bra kräm i det!

Du behöver inte göra om!!!
 
Ahhh....toppdress, det låter vettigt. Då gör vi så, frön ska inhandlas snarast.

Men de delar som tagit sig bra då, ska vi göda det något eller är det tokigt?
 
Törs inte svara på om det är för sent för er att så nu då jag själv bor i Västmanland. Dock så är jag av åsikten att dom flesta gör på tok för mycket dom ska så eller förbättra.
Det enda som igentligen behövs är jord, frö och vatten.
 
Biiancca skrev:
Men de delar som tagit sig bra då, ska vi göda det något eller är det tokigt?
Det kan ni absolut göra till nästa växtsäsong! Det kommer halta rejält ett tag innan de döda ytorna har "växt ifatt", men med tiden kommer det ordna sig. Gräs har en ofantlig förmåga att överleva!
 
tjommeost skrev:
Törs inte svara på om det är för sent för er att så nu då jag själv bor i Västmanland. Dock så är jag av åsikten att dom flesta gör på tok för mycket dom ska så eller förbättra.
Det enda som igentligen behövs är jord, frö och vatten.
Så sant som det är sagt!
 
vad är bäst då, nu eller i vår?

Det spelar ingen roll för oss men vad är bäst för gräset? Vill gärna ha en fungerande gräsmatta nästa sommar då vi levt utan så länge nu.
 
Jag bor i Småland, så det är lite svårt att säga med säkerhet hur ni har det i den delen av landet - men jag hade inte tvekat att så nytt på direkten. Då har du en begynnande grön matte till vårkanten och en bra matta till sommaren! Om det nu är någorlunda samma förutsättningar som i Småland vill säga...
 
an kan väl säga att vi ligger några veckor före/efter här uppe, vi har tex redan haft en frostnatt och när detta högtryck (ja det blev ju sommar igen helt plötsligt) försvunnit är nog inte frosten långt borta. Men det är väl så att gräs växer när det finns förutsättning för det så det borde ju gå att så nu. På jobbet lägger kommunen ny gräsmatta nu och de sår för fullt, de slänger även med några vita korn på fröna, antar att det är gödning. Men är det bra att göra direkt?
 
Gräs växer när det är 8 grader eller varmare. Och om jag har förstått allting rätt så gör det ingenting om det är ett par frostnätter. Själv så sådde jag i april när det fortfarande snöade och det tog sig riktigt bra, fram till det att värmen och torkan kom. Blev ett par ställen att så om. Så jag räfsade upp ytan och slängde på lite nya frön och det har redan börjat gro.
 
Nu är inte jag någon gräsexpert så du ska inte lita alls på detta.. Men efter vad jag "hört" så ska man kunna så gräset innan snön kommer så får det bra fart till våren när det ska till och växa. Det hinner då gro till sig..

Problemet om man sår lite för tidigt och det inte växer är väl att fåglarna kanske kommer och får sig lite äta..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.