Vi bor i ett typiskt 70-talshus. Litet "stängt" kök, vardagsrum, korridor med dörrar till 3 sovrum, tvättstuga och badrum. Plus en sutterängvåning med allrum, 2 sovrum och div. förråd. Huset är totalt 200 kvm och värms idag enbart med direktverkande el. Är det någon större vits med att sätta in en eller två luftvärmepumpar för att få ner elförbrukningen eller fungerar det inte alls med den typen av hus som vi har?
 
Lägg upp en bild på planlösningen så man får något att klura på !
 
Visst kommer det fungera, visst kommer det bli billigare. Men släng in en bild på planlösningen!
 
Nu ska vi se om jag lyckas få in bilder på planlösningen.hus32.jpghus30.JPG
 
Ovanför dörren i kapprummet, alternativt vardagsrummet med riktning mot korridoren och sovrummen.
 
Tack för tankar. Hur pass mycket kan man räkna med att luften cirkulerar? Räcker den värmen då kanske till hall, vardagsrum och kök? Eller man man räkna med att kanske sovrummet innanför hallen också värms med luftvärmepumpen?

Vi har haft en firma här och de tyckte absolut att en pump vore bra och då placera den i hallen. Men de vill ju sälja och därför vill jag gärna höra andra åsikter också.
 
Man brukar räkna att det skiljer 1 grad per dörr luften ska ta sig igenom. Så om du har 20 i hallen skulle du ha 18 i sovrum längst bort och kanske 19 i kök. Det finns även luftpumpar med en utomhusdel och två innerdelar. En del placerar innerdelen i trappen men det skulle jag inte rekommendera. Jag har min luftpump i källaren med riktning mot korridor och trappen upp. Har kanske 2 graders skillnad i källaren förutom hobbyrummet där pumpen sitter, där är det varmare pga tilluften alltid är några grader högre än inställd temp. Värmen stiger uppåt som du vet vilket gör att jag även har bra temp i allrummet som är ovanför min trappa samt vardagsrummet som är i etage med trappen (krångligt det lät) men det räcker inte att få värme i dom andra rummen på övervåningen. Tänk på att innerdelen låter en hel del beroende på hur den är inställd och hur mycket den jobbar, även utedelen kan kämpa och vibrera när det är kallt vilket kan höras genom väggar så jag rekomenderar ett rum där ni inte sover, eller sover nära. Då borde hallen vara ett bra alt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.