Hej,
Är det någon som kan rekommendera någon bra och billig Arborist i skåne (Höör/Eslöv/Lund trakten). Vi behöver tyvärr ganska omgående ta ner ett stort j-kla träd innan maskinerna kommer och anlägger uppfarten.
Vad brukar det kosta? Brukar det vara timpris eller fast per träd?

Stort tack på förhand för alla tips och rekommendationer,

Informera gärna om det är någon man INTE ska anlita också :)

Mvh,
//H
 
Redigerat:
Jag har haft kontakt med en kille från Kvidinge, som jag har hört bra omdömen om. Tyvärr gick köksrenoveringen före trädfällning i år men jag kommer troligen att anlita honom nästa år för att ta ner ett par döda granar. De är ca 8-10 m höga och de ville han ha 1500 kr/st för (kapar dem etappvis uppifrån. Sedan tillkommer bortforsling och stubbfräsning mm om man vill ha hjälp med det.

Helgessons trädtjänst heter företaget. Det kostar ju inget att kontakta honom och fråga om han kör söderut.
 
Du kan också kontakta Yggdrasil i Helsingborg - man kom hela vägen hit till Österlen för att kolla min ask. För en mkt human kostnad (OK ... han 'tog mig på vägen'). Men det är inte dumt att ta in flera priser.

I min närhet startades det upp ett litet arboristföretag förra året ... jag beställde ett större träd ... inkl transport och plantering ... inte hörde man av sig, inte, så jag misstänker att företaget la av redan innan det hann starta. Men det är ruskigt irriterande när människor startar upp företag och inte driver dem samtidigt som hemsidor och telefonnummer ligger kvar.

Jag tycker 1.500 kr är misstänkt billigt för att ta ner ett träd - men det blev väl mängdrabatt när det var så många, förstås. Är han försäkrad?
 
Vi hade ett träd som stod mycket illa till. Vi anlitade en toppenkille från Lastbilscentralen i Eslöv. Han hade en kranbil som plockade ner trädet bit för bit och sågade upp det i hanterbara bitar. Han är försäkrad! Ska höra med syrran vad han heter.

Du kan ju alltid höra med folket på Alnarp. En kille jag känner som går där har sikte på att bli arborist.
 
Oj många svar :)

Vi anlitade en toppenkille från Lastbilscentralen i Eslöv. Han hade en kranbil som plockade ner trädet bit för bit och sågade upp det i hanterbara bitar. Han är försäkrad!
Jo jag ringde dem tidigare i veckan och det skulle gå på 1100:-/h och det va lite saftigt tycker jag. Är det brist på konkurrens som driver upp priset? Vad betalade ni?


Du kan också kontakta Yggdrasil i Helsingborg
Perfekt, jag har dom på "att ringa-listan", vad gick det på för er med dem?


Helgessons trädtjänst heter företaget
Tackar, jag får ringa och kolla!


Tack för alla tips! Vi har också en från "Bennediths trädvård" som kommer och tittar i nästa vecka, är det någon som hört om dem?
 
Yggdrasil - vet inte vad nedtagning kostar. Jag kontaktade dem för att få proffstyckande avseende min enormt stora ask - enda trädet jag lyckades rädda vid husbygget. Askskottssjukan härjar i mitt område och jag fick rådet att avvakta med nedtagning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.