Vi har köpt en tomt som skall styckas från en annan tomt och behöver ett nytt namn för fastighetsförrättningen. Jag har försökt googla efter namnförslag för tomten men hittar bara sidor för barn namn... Vet nån om det finns nån bra sida med namnförslag nånstans?

Kanske nån här har ett bra namn på en strandtomt, sluttningstomt, barrskog, berg, sand, österläge... ?

:D
 
Det är inget ni vare sig behöver bekymra er om eller kan påverka. Lantmäterimyndigheten tilldelar den nybildade fastigheten dess beteckning.  Man utgår från beteckningen på den stamfastighet från vilken er fastighet är avstyckad.
 
Det kanske är olika regler här för vi ska, förutom den beteckningen vi blir tilldelad av lantmätaren, bestämma ett eget namn på fastigheten, typ tallbacken eller nått sånt. Vi bor inte i sverige.. Har inte fastigheterna i sverige ett "riktigt" namn? Eller bara ett tråkigt nummer?
 
Sorry! Jag utgick från att du frågade efter svenska bestämmelser.

I Sverige har varje fastighet både (minst en) postadress och (exakt en) fastighetsbeteckning.

Både fastighetsregister och adressregister regleras hårt.
 
Ok, jag trodde reglerna var likartade här och hos er. Vi får altså precis som hos er en postadress (aka vägnamn och nummer) och en fastighetsbeteckning som vi inte kan påverka men utöver det får vi hitta på ett fint och passande namn för fastigheten, typ tallbacken, ekmyra, östergård, liljebacken, solgläntan eller nått annat fantasifullt som passar. Detta namn ska med när lantmätaren bildar tomten.
 
W
Så var det i sverige i en bit in på 1900-talet oxo. Har några orginal tomtkartor från våra fastighet och de hette solgläntan och sådant. Men sedan byrokratiserades det väll bort tyvärr. Men igen förbjuder ju ur att kalla eran fastighet något och smälla upp på ginden, ekudden eller något sådant.
 
Wester skrev:
Så var det i sverige i en bit in på 1900-talet oxo.
Ibland var det bättre förr... ;)

Kanske nån sida för släktforskning kunde ge nåt... :)
 
Hemmakatten
Det är ju inte precis så att det bara är några 'elaka byråkrater' som vill jävlas med alla och tagit bort husnamnen.

Anledningen är betydligt mer seriös än så. På hela den svenska landsbygden håller man nu på att införa konsekventa och logiska gatunamn och adresser. Detta för att polis, ambulans, brandkår, taxi, post med flera skall kunna hitta en fastighet inom rimlig tid.

De gamla gårdsnamnen kan man behålla om man vill, men då som ett tillägg till gatuadressen.
 
Hemmakatten skrev:
Det är ju inte precis så att det bara är några 'elaka byråkrater' som vill jävlas med alla och tagit bort husnamnen.

Anledningen är betydligt mer seriös än så. På hela den svenska landsbygden håller man nu på att införa konsekventa och logiska gatunamn och adresser. Detta för att polis, ambulans, brandkår, taxi, post med flera skall kunna hitta en fastighet inom rimlig tid.

De gamla gårdsnamnen kan man behålla om man vill, men då som ett tillägg till gatuadressen.
Jo, så är det här ochså. Alla vägar här på landsbygden har fått namn och gatu numret som en fastighet får är samma som antal meter från en bestämd punkt, t.ex. i början på gatan. Huset vi bor i nu har nummer 1051 vilket ger info till räddnings tjänsten att vårat hus ligger 1051m från startpunkten på xxxvägen.

Så den enda skillnaden är att vi har kvar det gamla "gårds namnet" som ni har slopat. Gårds namnet framkommer inte i postadressen eller fastighetsbeteckningen utan jag uppfattar det att det är kvar av samma orsak som att vi mäniskor har vanliga namn och inte endast personnummer :)

Vi ska alltså "döpa" vår nya fastighet när den bildas så snart lantmätaren kommer till vårat ärende nånstans långt ner i högen :)

Jag lämnar det fritt för var och en att bestämma om era byråkrater är "elaka" eller inte ;) :D ;D
(Fast snart slopar dom det säkert här ochså.... :( )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.