Vi har en glasad altandörr som glipar i övre hörnet, så pass att låskolven inte greppar ordentligt och därför släpper in ordentligt med kyla. Stämmer det att detta är ganska vanligt på nybyggda hus (vårt hus från 2007) efter att byggnaden satt sig, eller handlar det om dålig montering?
Jag skulle vilja åtgärda detta nu innan den kalla säsongen drar igång på allvar. Hur göra?
 
  • IMG_0591.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man tar fram långpasset och bestämmer sig för om det är dörrbladet eller karmen som är krokig. Är det dörrbladet reklamerar man hos leverantören, är det karmen tar man bort lite foder och justerar karmen. Sannolikheten att dörrbladet kroknar sådär är väl iprincip obefintlig.
 
Är det vanliga lyftgångjärn som sitter på ? Monterade själv en altandörr i helgen, som spände sista biten
när jag stängde. Fick ta bort gångjärnen och bocka dom lite i skruvstädet. Sen gick dörren fint!
Det gick bra att ta bort ett gångjärn i taget när dörren fortfarande hängde på plats :)
 
Ok, jag "mätte" precis med mitt halvlånga 1200-pass och dörren verkar inte skeva nämnvärt (någon millimeter i underkant där det inte är något problem).
Det är snarare hela karmen som är för rymlig, det är nära på att det går att stänga dörren även fast alla låskolvar är ute. Dörren har f ö vanliga gångjärn iaf vad jag kan se.
Dörren/karmen kan nog fått en del stryk då dörrbromsen inte bromsar ordentligt och dörren blåst upp till fullt öppet läge.
 
Jag skaffade en karmnyckel idag och provade att skruva (moturs) utan resultat. Testade att lossa den inre skruven lite men det enda som hände var att karmen slackade lite för att sedan återgå till den ursprungliga positionen när jag drog fast skruvarna.
Sedan var en karmskruv delvis sönderdragen sedan innan, där skruvade jag ur den inre (centrum) skruven och lyckades då att skruva ut den tills att inte gängan tog längre. Men det gick iaf inte att ta ur skruven ur karmen.
Vad göra?
(känns som att jag säkerligen hunnit med att göra en massa fel hittills) :(
 
Jag skulle fortfarande ta en titt på gångjärnen ;)
 
Jag är helt novis på det här och känner inte till de grundläggande begreppen (lista, foder etc), men i mina ögon verkar hela karmen vara alltför rymlig på båda långsidor. Kan det verkligen lösas endast med att justera gångjärnen?
 
Är dina långsidor parralella och i lod?
Diagonalmät hålet, är måtten lika?

Dörren kan förskjutas lite i sidled mha gångjärnen, men jag tror det är lättare för dig att justera karmen så det blir bra.
 
Spänner dörren sista biten när du stänger ?
 
Dörren i sig spänner nog inte alls, den trycker bara till gummilisterna lite lätt. Det går att stänga dörren med låskolvarna helt ute utan någon egentlig ansträngning.
Hur går man till väga när man justerar med karmskruv?
Den skruv vi har ser ut så här med torx i mitten.

Har mätt lite snabt med måttband och 1200mm vattenpass, det avviker inte mer än 5mm när jag mäter från sida till sida (tvärs) invändigt i dörrhålet/karmen. vattenpasset avviker lite grann. Jag antar att jag bör använda en noggrannare mätteknik.
 
Redigerat:
5mm är ju hur mycket som helst i dessa sammanhang. Det ska vara exakt!

Är man inte van vid operationen man ska göra ska man göra det enkelt för sig. Lätta på foder in och utvändigt så att karmen kan röra sig. Ta bort ev fogskum, drevning kan sitta kvar. Justera dörren med karmskruven. Du behöver ett speciellt verktyg för det om det är vanliga karmskruv som använts.
 
Ok!
Vad är "foder"? (Är det de yttre täcklisterna som "gömmer" karmen runtom på in/utsidan?)
Karmnyckel har jag. Har skruvat en del på dessa och försökt rycka i karmen för att den skall röra sig.
Så att det diffar så mycket som 5mm kan nog bero på detta, misstänker jag.
 
LilleNo skrev:
Vad är "foder"? (Är det de yttre täcklisterna som "gömmer" karmen runtom på in/utsidan?)
Ja, det är foder.
 
Nu tror jag att jag är med...
Tidigare när jag försökte justera karmskruvarna så gick det trögt som tusan, trots att jag korsdrog/skruvade successivt, samt att det knarrade en del. Lätta på fodret låter som grejen mao d^_^b

En karmskruv är dock trasig och går inte att skruva ut alls (går bara runt runt), så jag antar att jag får ta loss fodret helt från den sidan för att komma ut karmskruven från insidan.
 
Hade du kollat karmen med långpasset på den "smala" sidan ?
Så att den ej är som en "banan" . Tänkte, att dom kan ha misslyckats med att
borra hålen för karmskruvarna i linje.....
Justera karmskruv hjälper ju bara i sidled, inte i " lodriktning"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.