Jag undrar om det är nån här inne som byggt eller tänkt bygga ett hjältevads hus i White Line serien?

Isåfall vilket och gjorde ni nåra tillval och vad landade det på?

Vi kollar på ett White Line Harmony 178 nån kanske som byggt det och har nåra bilder speciellt inifrån :)...
MvH
//Daniel
 
Jag begärde en offert/produktionskalkyl på det och det blev dyrt tyckte jag i förhållande till vad man får med dem tycker jag....

Vår säljare sa att man inte kunde ändra någonting i det så man är låst i planlösningen totalt. Skulle man ändra så fick man gå på deras motsvarighet bland deras vanliga kataloghus.

Vi lade till takkupa, rostfritt, ektrappa, kakel/klinkers där man brukar ha, braskamin. Tillvalen var dyra tyckte jag också, framförallt takkupa. Har inte kalkylen framför mig nu, men den landade nånstans på nästan 3.150 miljoner för oss. Då kan vi räkna bort c.a. 6-650 000 (tomt, va etc) på det så har du vad huset kostade med tillvalen. Tillvalen var nog c.a. 200 000 då bara takkupan var 76000. Så en kvalificerad uppskattning är att huset landar runt 2.3 miljoner ink. grund i std-utförande (och man kommer här säkerligen göra en del tillval i de flesta fall också).

Personligen tycker jag man får mer hus för pengarna med andra leverantörer. Men det beror också på hur nöjd man är med den std som är från början.

Harmony är ett sjysst fin husmodell tyckar jag annars!
 
Japp stämmer man e låst till planlösningen men vi är nöjda med den eftersom vi kan inredda övervåningen sen som vi vill ha.

Men det blir nog en hel del tillval också antar jag men ingen takkupa för våran del och inte rostfritt det köper man billigare själv antar jag :)...

Däremot trapp,kamin och kaklat badrum och sånt lär vi lägga till.

Som standard utförande med en tomt som kostar 450000:- + 150000 i Va/EL anslutning. landade vi på 2,6Milj helt färdigt med grund så kanske 2.8Mille då med tillval kan jag tänka mig.

Vilka andra leverantörer tänkte du främst på? Har ni köpt och byggt nåt redan ?
Gillar deras koncept att dom bygger allt klart så det bara är att plocka ihop det på plats sen :)

blizzet skrev:
Jag begärde en offert/produktionskalkyl på det och det blev dyrt tyckte jag i förhållande till vad man får med dem tycker jag....

Vår säljare sa att man inte kunde ändra någonting i det så man är låst i planlösningen totalt. Skulle man ändra så fick man gå på deras motsvarighet bland deras vanliga kataloghus.

Vi lade till takkupa, rostfritt, ektrappa, kakel/klinkers där man brukar ha, braskamin. Tillvalen var dyra tyckte jag också, framförallt takkupa. Har inte kalkylen framför mig nu, men den landade nånstans på nästan 3.150 miljoner för oss. Då kan vi räkna bort c.a. 6-650 000 (tomt, va etc) på det så har du vad huset kostade med tillvalen. Tillvalen var nog c.a. 200 000 då bara takkupan var 76000. Så en kvalificerad uppskattning är att huset landar runt 2.3 miljoner ink. grund i std-utförande (och man kommer här säkerligen göra en del tillval i de flesta fall också).

Personligen tycker jag man får mer hus för pengarna med andra leverantörer. Men det beror också på hur nöjd man är med den std som är från början.

Harmony är ett sjysst fin husmodell tyckar jag annars!
 
KumlaEkeby skrev:
Japp stämmer man e låst till planlösningen men vi är nöjda med den eftersom vi kan inredda övervåningen sen som vi vill ha.

Men det blir nog en hel del tillval också antar jag men ingen takkupa för våran del och inte rostfritt det köper man billigare själv antar jag :)...

Däremot trapp,kamin och kaklat badrum och sånt lär vi lägga till.

Som standard utförande med en tomt som kostar 450000:- + 150000 i Va/EL anslutning. landade vi på 2,6Milj helt färdigt med grund så kanske 2.8Mille då med tillval kan jag tänka mig.

Vilka andra leverantörer tänkte du främst på? Har ni köpt och byggt nåt redan ?
Gillar deras koncept att dom bygger allt klart så det bara är att plocka ihop det på plats sen :)
Var 2.6 helt färdigt med inredd övervåning eller oinredd?

Vi är i slutfasen av att bestämma oss nu efter att ha gått igenom rätt många leverantörer, och det lutar för tillfället starkt åt ett Trivselhus ur deras Wise-serie som jag anser är väldigt prisvärd eftersom Trivselhus har väldigt hög grundstandard.

Man behöver inte ens tänka på att välja till något i princip. Allt annat vi vill ha finns där från början, ektrappa, induktion, rostfritt, kakel, klinkers, braskamin, isolerade innerväggar, spån bakom gips, bergvärme, provtryckning m.m. Utöver det platta på mark istället, och möjligheten att rita om vad man vill mha deras arkitekter kostnadsfritt. Vi hamnar på ungefär samma pengar, men då är det ett riktigt 2 planshus på ca. 170kvm istället.

Vi vill gärna slippa köpa en massa eget och ansvara för, och Trivselhus urval jämfört med andra är gigantiskt skulle jag säga när det gäller prylar för badrum o.s.v. Men det är ju en smaksak.

Alternativt kikar vi på ett annat hus från A-hus som vi väntar på förslag på, men som verkar ta tid...

Men som sagt, det finns fördelar att det byggs klart snabbt då man slipper räntor under byggtid o.s.v. Vi kikade mycket på Villa Variant från Eksjöhus som är lite mindre, men väldigt likt Harmony samt att det har ryggåstak, och Eksjöhus har ju också lite högre standard och kvalitet tycker jag. Det kostar 2.440 pris jag fick nyckelfärdigt. Kanske något i er smak?

Men generellt tycker jag nog Hjältevadshus borde hamna lägre i pris än vad de gör jämfört med t.ex. Trivsel, Ahus, Eksjöhus etc. Men det är väl olika hur man resonerar med...
 
2.6 var utan inredd övervåning men allt annat helt färdigt ink tomten va och el.
Ska kanske kolla lite mer på grundligt på andra tillverkare vi har kanske snöat in lite på Hjältevadshus mycke på grund av att alla som köpt av Hjältevadshus verkar så nöjda.

Sen hela iden som jag sa tidigare att det går så fort att sätta upp dom eftersom dom e färdig byggda i fabrik.
Fast det finns ju fler som bygger på det sättet.
Men du säger för samma pengar att ni får ett trivsel hus på 170kvm låter intressant ska kolla upp dom mer vi har ju faktiskt beställt deras katalog eller bok skulle man väl kunna säga, vart nästan rädd när den kom. Tänkte att dom kan inte var billiga om dom skickar ut inbunda böcker till alla :D.
 
Ja, jag vet hur det är med att man snöar in, vi hade i princip bestämt oss för Eksjöhuset, Variant. Men sen skulle det bl.a. bli dyrt för att få groventren åt rätt håll för oss (där garaget bör stå) eftersom man inte kunde rita om i deras serie utan extra kostnad.

Trivselhus är väl som sagt kända för att vara dyra, men deras Basicserie tycker jag ligger väldigt bra till. Nu vet jag dock inte om det kan skilja beroende på var du bor. Men värt att kolla upp. Lås inte fast er vid hur Wise-husen ser ut utan tänk att ni kan göra dem som ni vill i princip i planlösning, fönster etc. I förslaget vi har så vi gjort huset 60cm djupare men 60 kortare på bredden istället. De extra kvadratmetrar det gör får man ju dock kompensera med plånboken. Det blev 171 ist för 166 i vårt fall.

Jag hade nog personligen föredragit Hjältevadshus framför Smålansvillan i alla fall om vi pratar sådana som levererar färdiga hus på kort tid.

Ha ha, ja deras kataloger/böcker leker man inte bort, det är nästan förvirrande att titta i dem med alla skisser också. :) De lägger nog väl mycket pengar på katalogerna kan man tro, men de säljer nog förvisso en hel del på det också.

Kika på iaf 1-2 alternativ till Hjältevadshus och jämför. Fler då blir det oftast bara rörigt till slut, det vet jag av egen erfarenhet just nu. =)
 
Ja vi får väl titta runt lite mer det är en djungel hehe.... Men nåt ska vi väl hitta!
 
Ja, vi vet hur det är ;)... men samtidigt värt lägga lite tid på att jämföra.
Lycka till!
 
Jupp störst investering dom flesta gör, lycka till med erat bygge också blizzet.
Hoppas nån dyker upp här i tråden också som har byggt ett Harmony 123 eller 178 och kan dela med sig kanske lite foton....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.