Y
upptäckte nu att elektrikern hade monterat en apparatdosa så den hamnade ca 2mm utanför väggskivan... är jag dömd nu att allt som monteras i denna också hamnar 2mm ifrån väggen eller brukar väggkontakter osv täcka det?
 
vägguttag går in en liten bit men 2mm vet jag inte om de gör, det finns ingen möjlighet att pressa in dosan 1-2mm till?
 
Tyvarr sa tacker inte apparaten det. Vad ar det for dosa? Ar det Eljo VP-2 med utvridbar ring sa kan den kanske vridas in.

//Patrik
 
de fungerar alldeles utmärkt att skära av de som sticker ut med en vass mora kniv. Så ja tror inte att du behöver va orolig, din elektriker fixar de nog.
 
Y
det är sådan vp2.. så det är minimalt jag kan stå och skära på - som jag upplever det..kanske 1mm men återstår ju material....humpfs
 
Vissa dosor har ca 2mm kant som sticker ut utanför "dosringen". Denna kan man snickra bort. Och räcker inte de så får man snickra bort mera (även dosringen alltså) och använda klor för att fästa apparaten.
 
Att använda enbart klor är inte att rekommendera dock. Men är man tvungen att ta bort ringen som Rrrrr skriver så kan man dra några skruv i hörnen på vägguttaget rakt in i väggen. Inte optimalt men efter omständigheterna en bra lösning. Brukar få göra så på gamla hus där det sitter dosor utan ring med skruvhål.
 
Annars finns det förhöjningsramar av olika slag som kan gå att peta över dosan. Elko har ett stort sortiment.Men den tunnaste jag hittar bygger ut 20 mm, E 18 490 01.
 
Y
kan ju nämna att jag försökte lossa dosorna vilket dock slutade med att jag slog sönder den ena. båda är nu utbytta och rättplacerade. :)

3e gick dock att skära bort det överflödiga så det blev plant.. :)
 
Det går alltid att ersätta dem med rot dosor. Då sticker inget ut.
 
Om det är en brytare i kök/badrum/entré eller liknande kan det ibland passa bra med ett tapetskydd i klarplast runt om. Monteras mellan väggen och strömställarens ram och det är ca 2mm tjockt.
 
kamilenski skrev:
Det går alltid att ersätta dem med rot dosor. Då sticker inget ut.
Jag har testat rot-dosor av flera olika fabrikat och använder man som jag mest eljo-trend brytare o dylikt sticker rot-dosan ut ca 1 mm i vardera hållen. Numera skär jag bort ca 1 mm av "kransen" innan jag monterar. Då blir det bra.

Testa i förväg med den täckram du ska använda så rotdosan verkligen hamnar innanför.

/Steve
 
  • Gilla
Nyberg83
  • Laddar…
steve5432 skrev:
Jag har testat rot-dosor av flera olika fabrikat och använder man som jag mest eljo-trend brytare o dylikt sticker rot-dosan ut ca 1 mm i vardera hållen. Numera skär jag bort ca 1 mm av "kransen" innan jag monterar. Då blir det bra.

Testa i förväg med den täckram du ska använda så rotdosan verkligen hamnar innanför.

/Steve
Det finns speciella hålsågar för rotdosor som filar ner ett spår för kanten. I gips behöver man den inte, jag har satt massor och ingen apparat "glappar" mot väggen.

Skära bort kanten på en rot-dosa måste ju göra den instabil.

Nu utgår jag ifrån att vi snackar rot/senildosa här iofs, de som är tex orange.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.