Om man har generalentreprenad är det då fel att ta emot fakturor från underentreprenörer? Måste all fakturering gå via den entreprenör man skrivit avtal med? Med generalentreprenad menar åtminstone jag att vi har ett avtal med en entreprenör som sedan i sin tur anlitar underentreprenörer.
 
Måste och måste... Man kan väl göra som man själv finner lämpligast.

Eftersom du inte har något avtal med underentreprenören och det inte är du som har gjort beställningen hos denne ska underentreprenören inte heller skicka några fakturor till dig.

Sen kan man nog komma överens med generalentreprenören om att underentreprenörerna ska skicka fakturorna direkt till dig så att man slipper ett led med administration - förutsatt att det blir billigare för dig. Men generalentreprenad väljer man nog för att man vill slippa ha kontakt med flera entreprenörer så då ska alla fakturorna komma från generalentreprenören.
 
Vi går nog på linjen att ta allt från "huvudentreprenören", det känns lite riskabelt annars. Jag får hem och läsa på ABS95 men det känns som om man sätter sig i en sämre juridisk sits om man accepterar en faktura direkt från underentreprenör. Huvudentreprenören borde då ha ett bättre läge att komma med fakturor på eventuella merkostnader som annars hade fastnat hos honom. Eftersom vi har ett fastpris vill vi ju inte riskera att åsidosätta det. Men jag ska som sagt kolla ABS95 och se om jag blir klokare!
 
Om du inte absolut vill ha fakturor direkt från underentreprenörerna så tycker jag inte du ska acceptera det.
 
Det finns många som är oense med sina hantverkare och bland annat om betalningar och när dessa skall ske. Då är det ju bra om man kommer ett led bort från hantverkaren (general/totalentreprenad). Jag har dock bekanta som hamnat i sitsen att de kom väldigt väl överens med hantverkarna men mindre bra med den som höll i generalentreprenaden/totalentreprenaden. Har man svårt att komma överens med en hantverkare så är det en av en handfull människor involverade i ett bygge. I deras fall så strulade alla kontakter med alla eftersom problemet satt i centrum. Det var själva spindeln i nätet som var problemet. Så en total/generalentreprenad är inte någonting som blåser bort alla moln från himmlen. I bland kan det vara bättre att ha problem med en hantverkare än som i detta fall indirekt med alla. Ta detta med i beräkningen när du väger fördelar mot nackdelar
 

visst är det ett Sidensjöhus du bygger?? eller är det bara välldigt likt ett sådant?

General Failure skrev:
Om du inte absolut vill ha fakturor direkt från underentreprenörerna så tycker jag inte du ska acceptera det.
 
Jontemyra skrev:
visst är det ett Sidensjöhus du bygger?? eller är det bara välldigt likt ett sådant?

Nix, det är ett Vallsjöhus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.