Vi ska inte bygga nytt utan flytta ifrån vårt nybygge till något större. Vi fick liksom ett barn till och vårt nuvarande hus känns lite trångt + att vi vill byta läge. :)

Men det är inte lätt att hitta hus som uppfyller våra krav. Vi har tre barn och vill att de alla ska ha eget rum. Alltså fyra sovrum. Förutom kök och vardagsrum är det sedan önskvärt med ytterligare ett rum - helst ett allrum med arbetshörna eller liknande. Men det där allrummet är inte så lätt att hitta.

Vi vill inte ha någon jättevilla utan helst något lättskött. Men ska kravet på allrum uppfyllas hamnar vi på stora villor som ligger väldigt högt i pris där vi tittar på hus. Däremot finns det trevliga 1-planshus runt 160m2, lagom tomt, fyra sovrum och stort vardagsrum. Frågan är, kan vi leva utan allrum? Garaget kan ev inredas till arbetsrum/datorrum, kan det räcka för barnen att hänga i? Än hänger de mest med oss (9, 7 och 2 år gamla).

Tacksam för svar från någon med erfarenhet av vad större barn behöver och inte behöver. Jag vill att de ska kunna ta hem kompisar och känna att de får plats. Samtidigt vill jag inte lägga sex miljoner på ett hus (ja, så är prisläget här :rolleyes:).
 
P
Allrum med arbetshörna? Arbetshörna för vem? Vill du sitta där och jobba med ungarna lekande runt om?
Är det inte att du vill ha en yta där barnen kan leka?
Det brukar finnas "hall" utanför sovrumen som kanske går att använda till detta ändamål.
Dator kan placeras i vardagsrummet när barnen är små så ni kan hålla koll på vad dom gör på nätet...
Sen vill dom säkert ha en egen i sitt egna rum. Titta då också efter hus med tre rum + öppet allrum som går att göra om till rum med en enkel vägg....
 
Våra barn hängde i sina rum när dom vart närmare tonåren och vidare uppåt så har dom stora rum räcker det en bit. Beror lite på vad dom har för intressen också, mina har spelat innebandy/fotboll så vi har alltid haft ett rum för bollspel för att kunna möblera hallen och vardagsrum :)
Fast det är väl också så att barn hänger där det finns plats så har Ni ingen plats kommer era ungar att hänga hos nån kompis när dom blir tillräckligt stora.

Generellt skulle jag säga att ett allrum/lekrum/sportrum etc är väldigt skönt att ha när man har barn, det är först nu när den yngsta är 18 som vi kan börja planera det rummet för nåt annat. Så jag rekommenderar ett hus med allrum.

Personligen skulle jag aldrig nånsin bygga bort garaget, garage är alltid för små i min värld:wow:
 
Tack för svar! Jag tror att vi kanske trots allt får överväga ett klassiskt 1,5-planshus (och kanske renovera en del) för allrummet är nog viktigt ändå, nu när jag tänker efter. Vi vill ju att barnen hänger hemma, att de känner att det finns plats.

Jan-Å, tror dessutom att min man är ening med dig när det gäller garaget. :D
 
Hemmakatten
Titta på lite äldre hus från 60- och 70-talet. Då byggde man ofta lite större.
 
Hemmakatten, det får nog bli så. Tyvärr är min bild av 70-talshus att de är fula och mörka. :S 60-talshus är ljusa men har ofta källare i detta område. Det har vi haft en gång - aldrig mer...

Nu tycker jag att husmarknaden borde dra igång snart efter sommaren...!
 
70-talshus är när allt kommer omkring oftast väldigt praktiska. Speciellt med barn i huset :). Ibland kan det gå med ganska enkla medel att öppna upp någon eller några väggar och vips så har man en öppnare planlösning. Bor själv i ett hus från -75 som vi stormtrivs i med två småknattar (men det finns rum för några till *s*), Föregående ägare öppnade upp mellan hall/kök/vardagsrum så det är väldigt lljust och fint :)

Det svåra tycker jag är att se sådana möjligheter när man är på husvisning....
 
I huset där jag växte upp fanns inget allrum. Tre sovrum på övervåningen, kök, vardagsrum och ett extra rum nere. Det extra rummet användes till olika saker genom åren, men det fanns aldrig på kartan att göra om det till ett "samlingsrum för barn och ungdomar" som väl allrum innebär för de flesta. Och det blev folk av mig också :).

Nu när vi har byggt hus har vi öppen planlösning mellan kök och vardagsrum nere och allrum uppe. Det har blivit ett TV-rum. Är man (d v s barnen - vi är nästan aldrig där!) där så är TVn på. Inte för att de alltid tittar på den, men på är den (när de gått därifrån också för den delen :@)!

Min erfarenhet är att barnen när de är yngre ockuperar mest hela huset med sina kompisar. När de är lite äldre är de mest på sina rum. Ska vi vara krassa så ser man ju redan nu på "TV" i datorn och det kommer öka ännu mer. Dator har de flesta tonåringar på sina rum. Ungdomarna är så vana vid att kunna välja och vraka mellan olika filmer, så jag tror att syskonen väljer olika filmer med sina respektive kompisar om det nu är film som gäller.

Det jag skulle vilja ha till mina barn är någonstans där man kan ställa ett pingisbord och kanske en soffa. Vi hade pingisbord i garaget när jag växte upp och där var alla traktens ungdomar samlade på kvällarna. Nu har jag en man som aldrig skulle släppa ifrån sig garaget till barnen, så vi får försöka lösa det på annat sätt!
 
Ella skrev:
Min erfarenhet är att barnen när de är yngre ockuperar mest hela huset med sina kompisar. När de är lite äldre är de mest på sina rum. Ska vi vara krassa så ser man ju redan nu på "TV" i datorn och det kommer öka ännu mer. Dator har de flesta tonåringar på sina rum. Ungdomarna är så vana vid att kunna välja och vraka mellan olika filmer, så jag tror att syskonen väljer olika filmer med sina respektive kompisar om det nu är film som gäller.
Så sant som det är sagt :). Datorer och billiga tv apparater har påverkat hur vi använder våra hus idag. Större barnrum är mer användbara än ett allrum som alla bara passerar förbi. Och om någon vuxen tror att en gäng tonåringar kommer att sitta i ett allrum i ett hus med fritt ljudkontakt med vardagsrummet ( öppet upp mellan våningar) där det sitter vuxna som kan tjuvlyssna på ungdomars "hemligheter" så ska de kanske tänka om en gång till.
Allrummet är bra att ha för att flytta den gamla soffgruppen ditt när man köper nytt till vardagsrummet :). Ser ingen annan funktion i ett allrum.
gaia
 
  • Gilla
Joakim654
  • Laddar…
Tänkte säga ungefär det samma.

Tippset är att skaffa ett hus med fyra sovrum och en bra plats för en 15m2 friggebod istället. Inred den som hobbyrum eller allrum så kommer det nog inte dröja länge innan barnen lägger vantarna på det.
 
Allrum är väl bara en benämning på en outnyttjad yta, ofta mellan sovrummen på övre våningen, som man använder för att magasinera gamla soffor och TV-apparater?
 
Kanske souterrainvilla? Under Miljonprogrammet producerades massor av kåkar med gillestuga och ett par extra sovrum i undervåningen på slänttomt. På så vis fick man fick många fönster ovan jord.
 
Vi har precis byggt nytt och med två tonåringar i huset var allrum ett MÅSTE. Dels har de ett eget rum att titta på TV/ TV-spel och umgås med kompisar i . Kravet var dock från deras sida att det skulle gå att stänga till. Vi valde då bort 1,5 plans huset med öppet mellan våningsplanen och har byggt ett 1-plans hus med en "ungdomsdel". Dit går skjutdörren att stänga, de har sina rum, sitt allrum och ett badrum. Man vill ju också anpassa huset till att de ska vilja vara hemma med sina kompisar.
 
billy_baver skrev:
Kanske souterrainvilla? Under Miljonprogrammet producerades massor av kåkar med gillestuga och ett par extra sovrum i undervåningen på slänttomt. På så vis fick man fick många fönster ovan jord.

Ett sånt hus har vi. Med fyra barn känns allrum som ett måste och det allrummet vi har nera används flitigt både för "häng", tv-tittande och spelande. Men jag håller med om att en förutsättning är att det går att stänga till, annars blir det nog inte använt lika mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.