Då våran VVC inte funkar och fått tipset av en support att det kan vara felkopplat lägger jag ut bilder här med förhoppning att få svar på om hur det ligger till.

Bild nr1 är där kulverten kommer in i dusch/tvättstugan från förrådet. Bild nr 2,3 är från fjärrvärmecentralen förrådet, där man kan se på plåtskåpets bak/nederkant bakom VVC-pumpen vilka rör som berör :) VVC:n(är det bakom pumpen och det till höger om de)

Mvh
 
  • VVC 060.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVC 061.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVC 062.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hmm, får nog klura lite på det där. Jag tar tillbaks det där om thermoventilen. Den sitter rätt, eftersom det är i "slutänden" den sitter. Kan du kolla om vvc-pumpen verkligen snurrar? Det bör sitta en liten grön lysdiod på den. Kolla om den sitter på rätt håll också. På pumphuset, alltså mässingsdelen, ska det finnas en pil som ska peka uppåt.
 
serut som du har en redan växlare ! kom den med pump monterad eller är det gjort i efterhand ?
isf har man även monterat vvc satsen som skall följa med ?
 
Jag köpte nyckelfärdigt så allt var på plats, så vet inte vilken som monterat VVC:n.

Jag ska kolla pumpen. Säg till om ni behöver mer bilder från andra vinklar och mer zoomat, försökte får med helheten på dessa.

Tack för hjälpen så här långt!
 
Redigerat:
är det tunna röret som ansluter ovanför redanomställaren ( vredet med rött och blått ) anslutet till returen på fjärrvärmen och isåfall är den varm ?
 
Ringde Logstor idag som har min central, de sa det fanns ett varmhållningkitt med grövre sånt kopparrör. Den satsen skulle jag behöva för att jag bodde längst ut på fjärrvärmeslingan och där var det inte så varmt på sommaren så det kunde hålla uppe VVC:n uppfattade jag det som, på vintern var det inga problem då alla använde värmen och tempen från fjärrvärmeverket var mycket högre.

Mvh
 
Hej,

Tänkte bara meddela i denna tråden att vi kommit fram till var problemet ligger. MIn växlare kräver ett visst flöde för att starta upp och ge hett varmvatten som VVC:n kräver för att kunna hålla 50 grader. När TA-ventilen på VVC-returen öppnar för att tempen är för låg och vi kräver nytt hett vatten från växlarn blir flödet så lågt så växlarn startar inte upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.