Hej
Nykomlingen här vill ställa ett par frågor ;)
Funderar starkt på att köpa ett hus från LB-Hus, Pärlugglan. Har läst lite på forumet om just Ugglanserien. Nu till några frågor, ska ringa i morgon.
1. Nästan nyckelfärdigt 1 266 000:- dyrt?
2. Tomt 900kvm 150k + 100k VA + 100k för markarbete, ingår inget markarbete i LB-Hus ?
3. Kan man flytta väggar som man vill i Ugglanserien?
4. Någon som har byggt LB-Hus nästan nyckelfärdigt? Jag hade tänkt dra elen själv med hjälp av svärfar hur mkt kan man dra av för det?
5. Hur är standarden i Ugglanserien? Jag behöver inte rostfritt etc. Nöjer mig med normal men inte lägenhets standard.
6. Vad tillkommer, vad missar man som en eventuell nybyggare?
7. Vad kan månadskostnaden bli? 0:- insatts.

Det var det hela för denna gång.

/Slappis
 
Vet inte hur LB-Hus bygger. Om de bygger i moduler eller vanligt. Men jag ska göra elen själv punkt slut ;D

Tråkiga var att den tomten vi var intresserade av var såld :(
De har flera men antingen ligger det STORA stenar eller sluttar som värsta skidbacken.
Annat minus är att i området där vi vill bygga är det bara enplanshus, man kanske inte får bygga 1 1/2 hus där?

Vi planerar att bygga i Karlskrona, Blekinge

/Slappis
 
Vad ingår som standard?
Märke på vitvaror?
Kök?
Golv?
Badrum? klinkers eller vanlig våttapet?
etc etc
Försäljaren har inte ringt tillbaka till mig ännu :(
Han sa iofs början på denna vecka.

/Slappis
 
Tack för infon mkt uppskattat.
Takkupa på Pärlugglan? Det ska jag ta upp när jag väl träffar dem.

/Slappis
 
SaraLynn skrev:
Viva golvet ska vara helgalet i köket, tål knappt vattenstänk och blir lätt repigt och gropigt (enligt ngn här på forumet). Man ska insistera på 14 mm golv...
Stämmer att det är ett klent glov som standard, men det går att byta ut.
SaraLynn skrev:
Samma person sa att innerväggarna var tunna som smörpapp, det lät ju inte så bra iofs... KAnske svårt att åtärda...
Det är tunna innerväggar, men det går att få isolerade innerväggar om man vill, fråga din säljare så får du mer info.
SaraLynn skrev:
Urk! Känns inget roligt när man tror man hittat nått.....
Det kan kännas som om det blir MASSOR med saker som kommer till på ett Ugglanhus, så känner vi också, men jag kan lova dig att det kommer det göra även om man köper ett annat fabrikat, och du har iallafall möjligheten att göra "lite" ändringar, det kan vara svårt att göra om du köper ett annat fab.

Och det största skälet till att köpa LB-hus som jag ser det är att LB-hus kan erbjuda en RIKTIGT totalentreprenad, när vi beställde vårt Tornugglan var det ett av mina "måsten"! Jag vill INTE hålla på och pussla med hantverkare som inte kommer när dom ska och markfirmor som kommer och försöker lura en på pengar. Samt att man vet innan vad huset kommer kosta, förutsatt att man inte gör ändringar eller tillägg.
 
Gnutten eller flera som byggt/bygger Tornugglan. Hur är övervåningen? Blir rummen för små? Ingen som har lite bilder på hur det ser ut på övervåningen?

/Slappis
 
SaraLynn skrev:
Gnutten: En fråga till dig som kanske vet! (eller någon annan)

Hur tror du att det skulle bli med två sovrum i ena änden av ovanvåningen (om man gör själv)????

Skulle det funka eller se pyttelitet ut? Vill gärna ha tre sovrum uppe men Pärlugglan är nog tyvärr för dyr för oss!

Undrar även om det skenar iväg om man ändrar köksluckorna etc?


Bor du i din Uggla nu? Om du har lust får du jättegärna berätta det du vet, priser etc!

Jag skulle även vilja veta om man ev kan byta visningar mot tex ryggåstak och spröjs??

Vår säljarkontakt är inte särskilt engagerad....

SaraLynn -Nyfiken
Vi har inte flyttat in i vårat TU ännu, eller rättare sagt vi har inte ens börjat bygga det ännu, men vi har dock beställt det. Så tyvärr kan jag inte visa några bilder just nu, men kanske i sommar så!

Jag tror att det kommer kännas som om rummen på övervåningen blir väldigt små om man delar av ett av rummen, om man gör det kanske man ska fundera på att göra allrummet lite mindre på ngt sätt isf, så att man "stjäl" ngr kvm därifrån. Jag vet inte om man får göra det, men det kanske går att ordna med säljaren/byggledaren!

Vad det gäller köksluckor så finns det en del valmöjligheter i standardpaketet, vi har val att gå upp en prisklass för ca 5000:- samt lägga till fullhöjdsskåp för ca 5000:- Men det är helt ok även i standardutf.

Vi har inte pratat med säljaren ang om de vill ha huset som visningsobj, så jag vet inte vad man kan få i utbyte, men någonting ska man ju ha!
Vi har fått ett pris på 1,6milj (Stockholms området) för huset, det finns även en markreserv på 150' extra med i kalkylen för att täcka oväntade markkostnader. (Vi vet inte ännu om vi måste spränga in ledningarna!) Det tycker jag verkar vettigt så att man har ngn form av buffert, och så slippar man otrevliga överraskningar!

Hoppas du har fått lite svar på dina frågor!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.