Redigerat:
Jag har den och den fungerar som avsett, Däremot har jag haft lite svårt att hitta lämpliga beslag till att spänna ihop bänkskivorna. Tips?
/B
 
Gör inte IKEA något likande på deras färdigsågade bänkskivor, dom kanske säljer sina beslag lösa...
 
bengtn skrev:
Jag har den och den fungerar som avsett, Däremot har jag haft lite svårt att hitta lämpliga beslag till att spänna ihop bänkskivorna. Tips?
/B
Jag tror att dom flesta ikeavaruhus har det som reservdel att köpa på byten och återköp.

Jag köpte festoolstålet med extra skär..utbytbara.. då det antagligen sliter hårt att fräsa spånskiva.
Funderar på om det kan vara bra ( bättre) med domino kexning som styrning eller inte.
 
ikeahantverkaren skrev:
Funderar på om det kan vara bra ( bättre) med domino kexning som styrning eller inte.
Har använt det på en bänkskiva, tyckte det funkade bra. Beslaget levererades med kex men det tyckte jag inte fungerade så bra. Skivan gled i sidled.
 
ikeahantverkaren skrev:
Jag tror att dom flesta ikeavaruhus har det som reservdel att köpa på byten och återköp.

Jag köpte festoolstålet med extra skär..utbytbara.. då det antagligen sliter hårt att fräsa spånskiva.
Funderar på om det kan vara bra ( bättre) med domino kexning som styrning eller inte.
Styrningen blir bra. Men fästet kommer att bli kort, och klent i förhållande till spännena. Är belastningen rimlig är Dominon minst lika bra.

--- Mats ---
 
Nu har jag också köpt APS900 bara för att...

Men kan någon förklara varför man ska (bör) skarva bänkskivor på det sättet?
Man gör ändå inte så med stenskivor så vad är fördelen?
 
S
Det är för att profilen (radien) på framkanten på färdiga skivor ska bli bra. Det blir en gering i fräsningen.
Blum har en sån där fräsmall också tror jag.
 
Finns f.ö. många tillverkare av fräsmallar för kopplingsbeslagen, bl.a. Trend och CMT.
 
ikeahantverkaren skrev:
Ja detta är en av många festool prylar som jag inte visste fanns pga deras dåliga hemsideskapare.Men nu är den min.
Åhå. En sån där kanske jag borde köpa och ställa bredvid min oanvända MFS.
 
Det som talar emot festools är att den är i aluminium , där är ju alltid risk att man repar skivan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.