Ok berätta, vad har cancerogent skum för fördelar jämtemot plastad drevning etc ?
 
MathiasS skrev:
Ok. Något sådant har jag aldrig sett här hemma. Rimligtvis beror det på vilket skum man använder. Skulle också kunna bero på att det inte varit tillräckligt fuktigt när ytorna skummades vilket för flera skum behövs för härdning.

Nåja, att skum är ett satans påfund är ingen nyhet, men när man lärt sig tämja djävulen har den vissa fördelar....;)



Edit: Har du föresten testat Essves Fog och Drev 199 eller Megaskum? Dom skiljer sig en del på pappret från andra skum (och det är två olika varianter).
Har bara använt Sikaboom samt Dana. Skall kolla Essves....
 
tallmilan skrev:
Ok berätta, vad har cancerogent skum för fördelar jämtemot plastad drevning etc ?
En stor fördel med skum är att det fixerar fönstret/dörren iprincip oavsett väggmaterial. Iprincip kan man ju ge fasen i att skruva fast fönstret och bara köra med skum.

Det blir diffusionstätt, dämpar ljud bra, isolerar bra.
 
Du menar att inte ha karmskruv och bara köra skum ?
Blir det inte svårt att justera senare ? i min gamla träkåk så måste man trimma lite då och då under en tid efter att man monterat fönstret
 
Visst går det att kila fönstret och bara skumma, men jag tänkte nog på att det ibland kan vara knepigt att få dit skruvar där man vill och då kan skummet kompensera för en bristfällig fixering med skruvar.

Behöver du justera i efterhand ska du använda skum som tillåter flex även efter härdning - kolla Essveskummen ovan.
 
Jag har nu försökt att skruva ner karmen men misslyckats.
Jag svetsade på en 160 mm lång träskruv på en vanlig karmskruv men den drog bara runt.
väggen är av tegel med murbruk som är som grus emellan.
Kan man inte borra ett hål ca.40 cm ner och göra en hemmatillverkad plugg av något slag och svetsa en så lång skruv på en karmskruv och skruva ner? någon som kan ge tips på hur jag ska göra pluggen eller göra på något annat sätt? vill ju inte borra flera hål i karmen heller.
 
Tryck dit kemankare eller liknande i hålet, ned med din special skruv och låt det härda, sedan dra ned med karmen då det är en karmskruv.
 
Hur slulle det fungera med att pressa karmem under 2 dygn med hydraul lyft. Menar dessa från Rusta 2t för 99 spänn. Hur stor är risken att det pressade skummet börjar expandera på nytt?
 
Skummet expanderar nog inte på nytt, men det lär återgå till den storlek det hade innan man började pressa gissar jag. Eftersom det bara handlar om ett par millimeter som ska pressas så deformeras knappast skummet permanent.

Ska man fixa dessa problem måste man ta bort skummet och sedan fixera karmen igen. Antar att trådskaparen gjort det innan han försöker skruva på nytt?
 
Är det vridfönster som du monterat?

Råkade i så fall ut för liknande fenomen med nya fönster, problemet låg i att vi använde de gamla fönstrens "upplag" för dom var i lod men låg en aning för långt in från sidan vilket gjorde att undre delen av fönstret buktade upp efter ett par veckor. Jag slog in byggkil längst ut under de lodräta karmstyckena samt drog in en skruv i mitten på nedre karmen (där den inte syns efter man stängt fönstret) tills springan mellan bågen och karmen blev någorlunda jämn. Kanske räcker det med att skrapa bort skummet på underkarmen och "justera" litemed en skruv.... "my two cents"

PS vi hade bara drevat.... DS.
 
nej jag har inte tagit bort något skum eftersom jag inte kommer åt. då måste jag montera bort fönsterblecken på utsidan och då måste jag hyra lift.
Men när jag pressar ner med en sådan domkraft som kamilenski skriver så går fönsterna perfekt.
problemet är att jag måste skruva i en skruv som håller fönsterna i det läget. för när jag släpper den (även efter 1 dygn) så återgår den bara igen med marginell skillnad.
Jag tänkte att man kanske kan borra ett hål på 10 mm 40 cm ner och sedan stoppa ner någon rundstav i trä där man förborrat uppe i så att skruven skall gå rakt i rundtaven. sedan borde den ju spricka och spänna ut sig. kan detta fungera eller har någon en annan plugg-lösning?
 
MultiMan
Jag var total nybörjare när jag tvingades montera mina Elit Extreme (sidhängda 2-luft) själv eftersom snickaren inte "hade lust" längre. Efter att ha funderat ett tag hur man borde göra i mitt gamla trähus från 1923 (ej timmer) så gjorde jag följande:

Rev ut de gamla fönsterna. Satte 120x45 som ny bärande nedre balk och klädde in öppningen med 120x22 eller 120x45 för att få bra fäste för karmskruv och lagom springor.

Justerade in fönsterna i lod med hjälp av dubbelkilar under fönstret, en under varje "stolpe" så att säga. Bankade märken i öppningen med ett av mig själv framställt verktyg, bestående av en 6mm träborr och metallhylsa som passade in i karmskruvshålen. Plockade bort karmen och förborrade 3mm.

I med karmen igen och skruvade i karmskruvarna, 3/sida och 1 uppe och nere (11x15-fönster). Kontrollerade lod och finjusterade. Limmade därefter fast de dubbla träkilarna både mot sig själva och undre bärande balk (ej mot karmen), så att de satt i spänn.

Edit: Klädde på utsidan innan skumning. Alltså endast ett håll att expandera vilket jag bedömde skulle räcka, och det gjorde det. Spalt karm/vägg 2-4 cm.

Skummade därefter samtliga med Byggmax skum. Väntade 1 vecka och skar bort överflödet samt klädde in fönsterna. Pill och egna konstruktioner på utsidan pga 100% trä runtom mot ett Alu-klätt fönster. Blev mycket bra.

Detta gjordes 2005. Nu till det viktigaste: Inget fönster har behövt justeras ens 1mm! Inget har rört sig överhuvudtaget. Ingen karm eller någonting annat. SItter som berget och perfekt rakt fortfarande.
Karmskruvarna är ju duktigt grova vilket i sig mer eller mindre omöjligör rörelse. Jag gjorde rejält att skruva i.

De som har problem med skum, är det klena fönster eller bristfällig montering? Ärligt nyfiken.
 
Redigerat:
mullemeck2 skrev:
nej jag har inte tagit bort något skum eftersom jag inte kommer åt. då måste jag montera bort fönsterblecken på utsidan och då måste jag hyra lift.
Men när jag pressar ner med en sådan domkraft som kamilenski skriver så går fönsterna perfekt.
problemet är att jag måste skruva i en skruv som håller fönsterna i det läget. för när jag släpper den (även efter 1 dygn) så återgår den bara igen med marginell skillnad.
Jag tänkte att man kanske kan borra ett hål på 10 mm 40 cm ner och sedan stoppa ner någon rundstav i trä där man förborrat uppe i så att skruven skall gå rakt i rundtaven. sedan borde den ju spricka och spänna ut sig. kan detta fungera eller har någon en annan plugg-lösning?
Kan du lägga ut ett foto sned underifrån från insidan?
Då får man lite perspektiv på det hela.
 
ja för min del var det ju bristfällig montering i underkanten.
jag skänkte inte en tanke på att skummet skulle trycka upp den men nu i efterhand så var det ju idiotiskt.
Där ska den ju bara vila tänkte jag men eftersom det är ett så brett fönster så är det ju lätt att trycka upp karmen på mitten vilket också gjordes på alla tre men ingen av de sex små fönsterna


För övrigt så är det ju mycket enklare med ett trähus. jag kan ju säga dig att det inte är lätt att få bra fäste om man inte kommer exakt i en tegelsten när murbruket mellan dem bara är som grus.
Jag ville borra mycket längre in och sätta längre skruvar men det finns ju inte längre karmskruvar än 100 mm om jag inte minns fel.
Så jag fick använda en massa ankarmassa istället
 
Redigerat:
Det finns gummiplugg som har en mutter i änden. Den kan köpas i olika längder och dimensioner. Man kan även använda dessa med en distans mellan skruven och pluggen för att på så vis få gummit att svälla på rätt ställe. När man sedan drar åt skruven så expanderar gummit i det porösa tegelfogen och skruven drar samtidigt ner karmen mot mot gummipluggen. Detta kanske kan vara en lösning om det finns mrrbruk eller något som gummit kan expandera mot. Pluggen går även att ta bort. När man släpper på skruven så krymper gummipluggen till sin ursprungliga storlek. Dessa har jag provat med gott resultat i en gammal vägg av slaggsten som var porösare än lekasten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.