Hej!

Några frågor:
1) önskar ni även kommentarer på köksplaneringen, eller är den spikat?
2) svårt ha synpunkter på golv/kakel/bänkskiva utan att få lite mer uppgifter:

a) vilket golv i övriga rum?
b) funderar ni själv på et annat golv i köket änn övriga rum?
c) bänkskiva: laminat, sten, trä, corian osv? några överväganden ni själva har gjort?
d) kakeltyp hänger ochså lite i hop m väggfärg, har ni några överväganden avseende storlek/typ?

.jpg - filarna är så stora att det är svårt få någon bra uppfatning av planlösning, vore bra om du krympar dom lite ;)
 
Vi vill ha synpunkter på allt :) Planlösningen är inte spikad helt. Det som är spikat är vitvaror och att ha en upphöjd diskmaskin.

Vi har inte bestämt alla golv än men det lutar åt ek-parkett (Tarkett lackat som liknar oljat). Vi tänker oss samma typ av golv i hela huset, men det är inte spikat.

Det lutar åt bänkskiva i laminat och där tror jag inte vi kommer att ändra oss.

Vi tänker oss ganska ljus väggar, kanske ljust grå.

/s

Ps. Jag fixar bilder med lägre upplösning och lägger upp senare.
 
Hej igen ;), det här köket ser bekant ut, visst har vi diskuterat detta tidigare eller minns jag fel månne (fast jag tror inte det ;)).

Jag tycker hursomhelst att ni lyckats väldigt bra (även om hörnet är kvar ;)), det är många små men ack så viktiga detaljer som blivit jättebra under resans gång.

Nu kan jag nästan inte hitta något som jag skulle ändra på, förutom några pyttedetaljer ;) :).

* Det höga smala skåpet ner till bänkskivan, det ser lite smalt och ensamt ut, under förutsättning att ni inte har något alldeles speciellt i åtanke med just det skåpet så skulle jag vilja föreslå att ni breddar det en aning för att få samma mått som skåpet med pardörr till vä ovan diskbänk, dvs. gärna åtminstone 60's bredd och sedan dubbla dörrar, jag ser att ni helt skippat skafferi och om inte detta skåp ska vara till någon form av 'utställnings'-porslin så kan man med fördel om man breddar det till åtminstone 60 cm använda det som torrskafferi för stapelvaror, går det så kan det med fördel vara ännu lite bredare (70-80?) men det beror på hur symmetrin kring fönstret isf. blir till att se ut. Men det känns när man tittar på bilden som att en liten breddökning skulle göra gott för tomrummet fram till fönstret, annars kan man som alternativ gärna tänka sig ett bredare fönster, men då finns risken att exteriören påverkas i negativ riktning, men jag kommer tyvärr inte riktigt ihåg hur huset såg ut från utsidan.

*'Baldakinen' ovan fönstret vid diskbänk skulle jag ta bort och använda mig av samma belysning där som i köket i övrigt (takspotar??), det snävar bara in fönstret och sänker takhöjden (säger jag som tycker dessa baldakinhistorier som regel är urfula ;))

* Köksön, hmm........., inget fel på den eg. men väl liten och en smula 'tråkig' om du ursäktar, man borde kunna göra något lite roligare av den lilla rackaren, eg. skulle den behöva vara lite bredare men det blir ju svårt när man ser vilka mått ni får mellan övriga bänkar och köksön.
Behöver ni det där smala skåpet mot matplatsen, man skulle ju annars kunna tänka sig att ta bort själva skåpet men låta skivan vara kvar, skulle ge ett mindre fyrkantigt intryck, mellis-plats för ett par barn istället med kakel eller ännu hellre mosaik på baksidan av lådhurtsen, dvs. under skivan? eller.....?? hmm.. jag måste fundera lite mer på det där ;)

Men nu var det färdigt med förändringsidéer, jag tycker på det stora hela att det ser riktigt, riktigt bra ut :)

Golv: när det gäller golvet så ser jag ingen naturlig 'brytpunkt' när det gäller att välja avvikande golvmaterial i själva köket, för kök och v-rum gick väl utefter hela ena långsidan av huset, enbart åtskilda av trappan (om jag nu inte minns helt fel :-/), så jag föreslår samma trägolv som övrig yta på den långsidan. Det jag absolut skulle göra för att bryta mellan 'ek och ek' är att använda en golvsockel i alu, absolut inte ek.

Bänkskiva: där ser jag inget annat än 'Virrvarr' ;), personligen skulle överväga den ljusa varianten, helst tjockare bänksiva än 'standard 3 cm', minimum 4 cm. och absolut en rak kantlist i alu för att ta igen sockel, vitvaror och handtag (helst inte ek på den också, kan bli för mycket av det goda annars).
Vill ni hellre ha en mörkare skiva så blir det ursnyggt även med antracitfärgen och samma kantlist som ovan.

Kakel: helst glasmosaik i en ljust grå-vit mix med lyster (men det beror lite på vilken bänkskiva ni väljer, exakt vilken nyans på mosaik som passar bäst), åtminstone ovan diskbänk skulle jag kakla runt fönstret då det blir så liten yta att det känns plottrigt att dela upp i både kakel och målat, sedan kaklat hela vägen upp runt/vid sidorna om fläktkåpan, breddar man sedan det högsmala skåpet så skulle iaf. jag kakla även runt det fönstret.

Men nu ger jag mig...... ;) :), blev långt och mångordigt som vanligt, hoppas du orkade läsa iaf.

MVH//Christina.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.