Jag har en bastu från -82 som jag tänkt renovera pga. att vattnet mellan huset och garage/bastudelen frysit någonstans på vägen så jag har stängt av vattnet.
Vet ej vart det har frysit men jag tänkte helt enkelt dra en enkel kallvattenledning från huset och in i bastun och ha en varmvattenberedare där istället för att dra två nya ledningar från husets varmvattenberedare.
Nu har jag rivit ur plastmattan och kvar finns bara ett betonggolv och tomma väggar.
Jag har tänkt göra jobbet själv. Trätrall vill jag ha som underlag men kan man lägga det direkt på ett målat betonggolv? Eller måste man lägga en matta först?
Kan man ha träpanel på väggarna? Jag tänkte om man kan måla med någon tjock vattenbeständig färg som tål duschens strålar.
Eftersom man alltid öppnar dörren till bastudelen när man bastat färdigt så kommer det mesta av vattnet/fukten torka ur dessutom.

Skriv och berätta era tips! Kom ihåg att det ska vara billigt d^_^b
 
trall(impreg) bör man ej ha i bastu pga giftiga gaser, sen så kommer trallen dra åt sig fukt om den ligger direkt på betongen...har du tänkt lägga golvet med springor så som en altan?..kommer bli en hel del smuts som far mellan och kommer börja lukta.
Vad gäller trä i duschen så är det mot alla regelverk och jag skulle inte rekomendera det..utan kör på en mineritskiva och tätskikt +matta eller kakel....visst är det på markplan??
/
M
 
Tack för ditt svar!
Jag hade inte tänkt mig impregnerat heller då jag tycker att det inte kommer behövas då allt torkar upp ganska bra av värmen från bastun så att det räcker med obehandlat virke. Hade tänkt mig bygga sektioner (fyrkanter) som är lätta att plocka bort när man vill rengöra under. Fick höra att man gjorde på detta viset förr i tiden i Finland. Alltså trall direkt på behandlad betong.

Om jag sätter mineritskiva i själva duschdelen samt klär väggarna med plastmatta... hur kan jag då få det tätt mot betonggolvet? Eller måste jag sätta en matta som jag överlappar mot?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.