Jag funderar på att återuppliva den gamla klassiska lösningen med vanlig (PEM-)slang under takpannorna för att förvärma tappvarmvattnet i huset (sommartid med andra ord).

Den enklaste lösningen, även om man får en konsekvens i tryckfallet, är att dra upp inkommande kallvatten direkt i slangen under takpannorna på taket antar jag. Dvs. när temperaturen under takpannorna är högre än inkommande kallvatten kan man manuellt eller med hjälp av egen lösning styra vattnet via taket istället för direkt till beredaren.
Nackdelen med detta är att man samtidigt har byggt sig en fin legionellaodling räknar jag med?

Kan lösningen då istället vara att bygga ett slutet system av slangen på taket och med hjälp av en cirkulationspump och en plattvärmeväxlare nyttja värmen?
Dvs. man kör inkommande kallvatten på ena sidan av växlaren och takslingan på den andra sidan. Tyvärr har jag inte någon plats för någon ack-tank, annars skulle kanske det också ha varit en nyttig komponent i detta system.

I min vision om den perfekta lösningen så har jag två 200 meters-slingor på taket som, beroende av tiden på dygnet, blir belysta av solen. Via elektronisk termostatstyrning väljs den slinga som för tillfället är varmast att cirkulera på den ena sidan av växlaren.
Skulle temperaturen i takslingorna vara lägre än inkommande kallvatten stängs cirkulationen av så att jag inte kyler istället.

- Någon som vet vart man köper bra växlare till rätt priser?
- Någon som vet hur högt tryck en normal växlare brukar tåla?
- Förslag på cirkulationspump?
- Vanligt vatten, sprit eller glykol i takslingorna?


Någon som har erfarenhet av eget bygge av detta eller liknande?
Är även intresserad av andra kommentarer och inputs innan jag drar igång mitt försök!


/Markus
 
En ekonomisk input är att något sådant sannolikt inte kommer betala av sig så fort, om ens någon gång. Men kul projekt :)
 
Varför inte sätta upp solfångare ?;)
 
Det är enbart en rolig grej! Inte ens tänkt att det skall betala av sig fort och jag blir inte särskilt ledsen om det inte gör det alls. Jag vill bara lära mig mer och hade slangen redan och tänkte att den gör sig bättre på taket än i en rulle i garaget.
 
sunnemarkus skrev:
Det är enbart en rolig grej! Inte ens tänkt att det skall betala av sig fort och jag blir inte särskilt ledsen om det inte gör det alls. Jag vill bara lära mig mer och hade slangen redan och tänkte att den gör sig bättre på taket än i en rulle i garaget.
Då är ju situationen lite annorlunda :D

- Någon som vet vart man köper bra växlare till rätt priser?
Kika lite på blocket, dyker upp där lite då och då.

- Någon som vet hur högt tryck en normal växlare brukar tåla?
6 bar är inte ovanligt i vart fall.

- Förslag på cirkulationspump?
Man brukar säga ett flöde på 5-6 l/minut för 10 kvm solfångare - du borde kunna gå ner en del eftersom du inte får samma effektivitet skulle jag tro samtidigt så behöver du nog beakta möjligheten att kunna justera in flödet för att få anläggningen så bra som möjligt. Antigen med varvtalsstyrd cirkpump eller genom flödesbegränsare. Behövs nog lite räkning där för att hitat rätt.
- Vanligt vatten, sprit eller glykol i takslingorna?
Vatten fryser på vintern, spriten kokar bort på sommaren....
Kör med vanlig blå etylenglykol, och blanda 40% - högre inblandning minskar värmeöverföringen

Att tänka på är att glykolen förlorar sina frostskyddande egenskaper om den går i kok, ett alternativ är att du kör med vatten och tappar ur det på vintern.
 
jag har en växlare som kan leverera 100kwh
 
Tack för svar och erbjudande om växlare. Jag är intresserad. Hur ser den ut och vad kostar den? Projektet har stått stilla under perioden huset har blivit klart men till våren hoppas jag få tiden att ta tag i detta.
Har en Nibe F750 Frånluftsvärmepump och i den sitter det en frekvensstyrd cirkulationspump. En likadan skulle kanske vara rätt till detta projekt.
 
Hej
Läst i typ Villa tidningen för något/några år sedan om en kille som skulle/hade lägga slang under plåttaket.

Har man ett på sommren för varmt hus borde man kunna bl av med en viss del av övervärmen/överskottet och trivsammare klimat inne.

Om det fungerar under tegel vet jag inte.

kanske var det denna pöjk jag läste om
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/solenergi/article249634.ece
 
Det där är egentligen ganska intressant. Hur skulle en omvänd golvvärmeanläggning fungera, dvs spårad frigolit "värmesamlingsplåtar" och "takkylningsslang".
Finessen är att man ska lägga om/nytt plåttak men sen borde resten vara enkelt.
Frågor som är svårt att svara på är effekt? och som resultat av det dimensionering? samt kostnad per kwh?
Sen kommer systemet rimligen vara mycket robust och långlivat.
 
Jag hade samma planer, men blev avrådd p.g.a att det kommer att bildas kondens på slangen som kan skada läkten med tiden... Men det vore intressant att höra om någon provat detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.