Vi bor i ett 50-tals hus med källare. Tidigare ägare bytte oljepanna till en IVT Optima + 290 A/W. Vårt ända fungerande badrum är i källaren.
Förra vintern hade vi problem med att det var så kallt i källaren att det var obehagligt att gå ned och duscha, medan vi hade behaglig temperatur på bostadsplanen. Lösningen blev att ställa ett litet el-element på timer i utrymmet.

Vi tänkte därför att man kanske skulle sätta in en fläktkonvektor i källaren, men när jag ringde en firma igår tyckte han att radiatorerna borde klara av att värma källaren. Han tyckte jag skulle kolla termostaterna

Alla termostatventilerna i källaren är öppna och jag testade att de blir varma igår genom att vrida upp kurvan tillfälligt.

Även en dag som idag är det 18 grader i källaren och 22 på bostadsplan. 15 grader ute, T1 23,3 T8 23,3 T9 23,6. Inget temperaturfall förklaras väl av att det inte kan avges så mycket till rummen?

Dränera och isolera är inte ett alternativ. Fläktkonvektor?
 
Du kommer inte kunna få liknande värme uppe som nere i en oisolerad källare, spelar ingen roll vad firman säger. Eftersom du shuntar samma värme från pumpen så kommer din övervåning värmas upp både genom värmespridningen genom golvet samt elementen uppe. Termostaterna uppe kanske skulle gå att byta till nyare som är känsligare men det kostar pengar att värma källare, räkna med minst 80-90 kw per kvadratmeter källaryta. Det att jämföra med 50-60 kw för övervåningen. (om det är isolerat någorlunda)
 
Nej, det är klart att det måste gå åt mer att värma källaren än de andra våningarna, men där sitter ju element sen tidigare, så det har aldrig varit en kall-källare eller vad det kan tänkas kallas. Det var inga problem att få det varmt och behagligt i vintras med ett litet el-element på 2 kW som fick stå och gå i några få timmar per kväll, så om man är beredd att ta den högre kostnaden som det innebär kanske lösningen är att byta en radiator i källaren till en effektivare fläktkonvektor?
 
Men du har befintliga vattenburna radiatorer i källaren idag? Fläktkonvektor är kanske ett alternativ, men att byta till större radiatorer kan också vara en lösning.

Den gamla oljepannan har ju antagligen gett en hel del spillvärme som inte kompenserats, (dvs radiatorytan i källaren är likadan nu som tidigare). När vi plockade bort oljepannan till förmån för värmepump så sattes också en radiator in i pannrummet, det behövdes ju inte tidigare precis. Det är såklart inte lika varmt som tidgare (då det nästan var en bastu) men helt ok.
 
  • Gilla
Jockebyggab och 1 till
  • Laddar…
Det jag menade att det såklart går att få varmt i källaren, men det är inget konstigt att det blir kallt på vintern eftersom väggarna och golven är rena kylklabbarna. Byt till större radiatorer eller utöka där det kan behövas så kan du få upp tempen betydligt. Köp en luftavfuktare om du inte har det eftersom torr luft upplevs varmare, den gamla pannan torkade ut luften betydligt mera. Jag köpte en luft/luft pump som går mot mitt källarplan året runt, innan hade jag 17 i källaren och 24 på övervåningen. Men det är ju ett dumt och dyrt alternativ till du som redan har berg/jordvärme. Vad har du för golv där nere? Går kanske att lägga blå platon och lite isolering sedan valfritt golv samt sätta sockel på distans från vägg eller så finns det faktiskt heltäckningsmattor som ska fungera direkt på oisolerat betonggolv. Inget alternativ i duschen kanske fast i hall och andra källarutrymmen. :D
 
- Strypa flödet till övriga element eller använd termostat på de. Så källar radiatorerna kan få mera värme.
- Inför en zon 2, d.v.s. egen shunt till övriga huset. Om nu pumpen kan hantera det. Då kan källaren få mer värme än övriga.
- Istället för fläktkonvektor kanske du kan montera fläkt på ett existerande element. Finns fläktar som är avsedda för det. Då skulle kunna testa detta lite först. Genom att ta någon typ av fläkt du har och blåsa på ett element. För att se vad som händer med värmen i rummet.
- Kan det vara så att elementen i källaren är strypta. Det kanske sitter en ventil på returen (vatten ut från elementen), som är lite stängd. Ser ut som en 90 graders böj med ett mutter-lock. Tänk dock på att det kanske inte är tätt om du tar loss mutter-locket.

I vissa av dessa fall så måste pumpens inställningar ändras. Så att mer värme produceras. Som exempel kan jag säga att jag under sommaren har alla termostater avstängda förutom i källaren och toa. Plus att pumpen är inställd så att den ger lägst 28 grader.
 
Redigerat:
Det står ganska tydligt i pumpens manual att i princip skall alla termostater vara helt öppna. Jag förstår inte varför det ens sitter termostater på radiatorerna då?
 
Man kan ju skilja på termostater och vanliga handvred (ventiler) En termostat styr ju flödet på varje element baserat på önskad rumstemp. För de flesta normalfall med moderna pannor så behövs inga termostater, hela systemet skall få fullt flöde och pannans huskurva skall vara så att framledningstempen klarar att värma upp huset till önskad temperatur. Framledningstempen ökas när tempen ute sjunker.

I vissa fall vill man ändå strypa flödet till vissa radiatorer, ex. en för stor radiator värmer kanske för mycket, eller så vill man tvinga fram en viss temperatur på slingan oavsett vad pumpens logik säger, t.ex. man vill ha varm golvvärme i källaren på sommaren. Då stryper man alla andra radiatorer, eller så har man en shunt som kan fördela vattnet i olika slingor.

Men i ditt fall handlar det nog om att det idag inte finns någon överskottsvärme från pannan och att du behöver extra radiatorer (med samma framledningstemp) sen om dessa är konventionella eller fläkt spelar nog mindre roll. Att strypa övriga radiatorer ger ju inte säkert varmare vatten till källaren, framförallt inte om du har tvårörs-system. Då måste du samtidigt öka framledningstemperaturen. Men som du säger, i princip skall alla ventiler/termostater vara öppna för att vattnet skall ha fullt flöde.
 
Systemet i huset är inte byggt frånbörjan så som det ser ut nu. Förut var det oljepanna med högvärme ut till radatorerna som ströps (per rum) med termostat. Med värmepump så har du även fått in ett nytt värmereglersystem. Detta reglerar värmen i huset centralt. Det lit ejobbiga med det är att det kan bli varmt i vissa rum och svalare i andra. Du kanske har något rum med stora fönster där solen kan lysa in. Då kan det bli väldigt varmt i det rummet. Reglersystemet vet inget om detta utan släpper på fullt med värme på elementet i det rummet och till alla andra rum.

Jag insåg nu att du skrev att det var kallt på vintern. Jag trodde det var på sommaren. Det är då som det är mer vanligt med kallt i källaren. På vintern borde du inte ha problem tycker jag. (eller brukar ni har öppna fönster på vintern, kall luft rinner ner i källaren).

Vilken fart har ni på cirkulationspumpen?
Hur ser rör dragningen ut i källaren. Smala rör? Upp-ner över dörrar?

PS. Jag har ett element i min källare som är eftermonterat med smala rör och går över en dörröppning. I detta element så går faktiskt vattnet baklänges! Alltså vattnet i returen går in i elementet och värmer det lite lite. Om jag nu inte drar på CP på max, men då låter det så mycket i huset så så kör jag inte.
 
Har du någon frånluft i huset nu? Eftersom det troligtvis var självdrag med hjälp av den varma murstocken tidigare..
 
Nej, ventilationen har inte åtgärdats. Fortfarande samma självdrag fast nu sämre antar jag eftersom det inte blir så mycket drag.
Vi upplever inget obehag av dålig ventilation dock och radonet var under 20. Inget mögel på vind heller.
 
Det fungerar inte bara sämre utan nog inte alls :) Självdrag bygger ju på att murstocken värms upp och på så sätt skickar upp och ut luften så att ny frisk luft sugs in.
Personligen tror jag definitivt att bristfällig ventilation bidrar till ett sämre kallare inomhusklimat, fast hur mycket det egentligen gör vet jag inte.
 
Fast vi har bra klimat uppe. Det är bara i källaren vi tycker det är obehagligt. Visst kan man fixa med ventilationen och sätta in någon frånluftsfläkt, men samtidigt kommer vi säkert bara då få mögelproblem på vinden eller något liknande. Jag har märkt att så fort jag tar tag i något här i huset startar en kedjereaktion där man också får göra något annat.
 
Får du upp värmen lite så hjälper det nog en del. En frånluftsfläkt kommer ju ta tilluften någonstans ifrån, stor sannolikhet att du på sommaren drar ner ännu fuktigare luft i källaren. och på vintern drar in mer kalluft än nödvändigt. Det vi även gjort är att ställa en avfuktare i tvättstugan, det är ju nästan ett måste på sommaren om man vill torka tvätt inomhus + att den tar bort fukt och tillför värme. Det är en bra bättre lösning än att bara dra igång mekanisk frånluft som du även själv nämner kan ge andra följdkonsekvenser.

Jag kan bara tala från egna förutsättningar, men drar man paralleller till likheten hos oss så tror jag det handlar om utökad radiatoryta (större eller fler) för att kompensera spillvärmen, och det faktum att du har lägre framledning nu än tidigare. Framledningen vill man ju också hålla låg i en värmepumpslösning, alltså borde det vara bättre att öka radiatorer än att skruva upp framledningen. (sen kan man ju göra en beräkning på investeringskostnad kontra driftkostnad radiatorer/framledning om man är petig...)

Sen finns det ju en faktor som redan nämnts, en oisolerad och odränerad källare kommer aldrig kunna få samma klimat som i bostadsplanet.
 
J
M MMR skrev:
Men du har befintliga vattenburna radiatorer i källaren idag? Fläktkonvektor är kanske ett alternativ, men att byta till större radiatorer kan också vara en lösning.

Den gamla oljepannan har ju antagligen gett en hel del spillvärme som inte kompenserats, (dvs radiatorytan i källaren är likadan nu som tidigare). När vi plockade bort oljepannan till förmån för värmepump så sattes också en radiator in i pannrummet, det behövdes ju inte tidigare precis. Det är såklart inte lika varmt som tidgare (då det nästan var en bastu) men helt ok.
Vettigt.
 
  • Haha
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.