Många bra tips i denna tråd!

Vårt hus kommer imorgon och ska då resas. Vi börjar bli lite stressade över detta med belysning... Vi vill också ha "stora spottar" i vårt vardagsrum/kök som har ett ryggåstak på ca 4 meter. Är så skraj för att det ska se miniatyraktigt ut i taket om spottarna är för små. it-snubben: Du skriver att ni har 8 stycken ljuskällor i vardagsrummet. Är det 1 ggr 8 ljuskällor du menar? Det är inte så att några av dem är dubbla? Vi har så pass högt i tak så jag undrar om det räcker. I och för sig är 280 watt en hel del! Vi tänkte ha fler ljuskällor också.

Sen en kanske dum fråga med dessa spottar som kan vridas. Är det en fjärrkontroll eller gör man det manuellt? Vore också trevligt att kunna dimma dem om man vill reglera ljuset. Sist men inte minst har jag googlat en hel del på spottar. Är det någon av er som kan rekommendera en bra affär på nätet, alternativt en "fysisk" affär i Stockholm/Uppsalaområdet dit jag kan gå och få lite tips? Alltid trevligt att visuellt se olika alternativ.



Tacksam för svar!
 
Det är 8 st 1-lampsarmaturer. Alla är alltså lika som den på bilden i inlägg #12 ovan.

Du bör nog kunna se spottarna i valfri lampbutik. Om de inte har de som produkt så titta upp i taket, det tänkas att de har de installerat som belysning.

Vridningen av spottarna sker helt manuellt. Spottarna är nog väldigt sällan servostyrda i en vanlig villa. Med högt i tak kan jag förstå att visst behov kan finnas. Men det är ju också väldigt sällan man justerar spottarnas riktning.
 
Redigerat:
Ok

Tack för snabbt svar!
 
Fun Living skrev:
Vore också trevligt att kunna dimma dem om man vill reglera ljuset.
Tacksam för svar!
Skulle vilja påstå att det är en absolut nödvändighet att ha dimmer till spottarna. Har nog aldrig kört med full fräs på belysningen över huvud taget. Blir som en gymnastiksal.
 
Är inte MR16 (ljuskällorna i ovanstående lampor) lite väl små?

TS frågade ju efter stora spotlights.
 
Lite konstig fråga kanske...

Men varför vill man ha 12V i taket? Måste man inte stoppa undan en trafo någonstans då...

Måste väl vara bättre med 220V. Eller drar de mer ström?
Rent i allmänhet, om man skall fylla ett hus med spottar som diskuteras i ovan inlägg. Får man en saftig el räkning då varje månad, eller är det överkomligt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.