Jag ska om några dagar beställa virke till min altan som vi hade tänkt bygga i Lärkträ men nu börjar jag tveka om man ska ta vanligt tryckimpregnerat i stället. Om man bortser ifrån prisskillnaden på de olika träslagen och bara ser till utseende och funktion vad tycker ni är bäst.
Jag tänkte inte olja in lärkträ jag tycker att den blir finare när den får den där gråa ytan.
Huset är ett vinkelhus i L-format där ena delen av huset är svart och den andra delen vit.
Vad tycker ni, Lärk eller inte?
 
Om du googlar Lärkträ och Stickor så kan du ta ställning utifrån detta.
 
Syrran har ett trädäck (som fanns där när hon köpte huset) som inte är lärk. Jag tror inte att det är tryckimpregnerat heller eftersom det var oljat och hon har fortsatt olja det. Detta är rena rama stickhärden!

Själva la vi förra året tryckimpregnerat som redan nu är ganska grått. Min man kom i efterhand på att han tyckte att vi skulle ha lagt lärk, men han är faktiskt ganska nöjd ändå.

Det finns ju bra lärk och dålig lärk, bra TI och dålig TI. Har du en lokal bygghandel så rekommenderar jag att du går och talar med dem och berättar vad du är ute efter.
 
Efter att ha googlat på Lärkträ och stickor så blir det tryckimpregnerat
 
Jag har just varit på Sibcon som importerar och säljer lärkträ från Sibirien och är väldigt kunniga. Dom berättade följande: För att slippa få stickor i fötterna är det VÄLDIGT VIKTIGT hur man lägger lärktrallen. Kärnsidan av planken måste vara neråt! Det ser man enklast på ändträt: Det skall visa en sur gubbe :(( .

Detta var helt nytt för mig, ingen annan har sagt detta. Och han visade också på en trall där några plankor låg fel. Mycket riktigt hade dessa stickor, men inte dom andra!
 
Så är det ju med all trall, alltid sur gubbe annars får man diken med vatten.
 
  • Gilla
nagrom00
  • Laddar…
Jag skruvar ju hellre tryckt trall nu och kan därmed med gott samvete kanske byta ut den om säg 10 år istället för att lägga lärkdäck och känna att "den är alldeles för dyr för att byta ut" och få dras med en halvdan altan ytterligare 10 år...

Och angående sura gubben, det ser man ju på brädorna hur de ska ligga för att slippa vattenpölar... Men det blir värre med de som är sågade ur kärnan som man inte kan urskilja nån gubbe på. Visserligen kanske dessa inte slår sig lika lätt/mycket men där får man ju chansa lite eller har nån nåt tips?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.