Ska lägga in ca 55kvm ek i nedervåningen (kök, hall och vardagsrum). Vill gärna ha breda 1-stavsplank som är minst 190mm breda.

Ska man köra på naturoljat, och sedan dra på en hårdvaxolja från Osmo, eller ska ma ha mattlackat?

Är inne på ett Kährs Hampshire men tycker att det naturoljade är lite för gult i tonen. Kanske förvinner när man lägger på Osmo, eller?
Är det någon som har Kähra Hampshire? Tips på andra bra,snygga ekgolv?
 
Nja, lite väl smal tycker jag.
 
Ja det kan vara ett alternativ! Om du har lust/ork/tid får du väldigt gärna lägga upp en bild på ditt golv.
 
Och förresten.. Vilken tyv av rum har du lagt in det?
 
Jag lade in det i köket, men jag planerar att lägga in det i alla sovrum också eftersom det blev så bra!

(ska se om jag får några bilder ikväll)
 
Ok!

Hur känns det att gå på? Blir inte själva fasningen "jobbig" att gå på? Och när det är borstat så känns det väl golvet väldigt torrt, eller?

Grymt tacksam för svar :)
 
Jag valde Rappgo Ek Rough (borstad, fasad och mörkoljad) 14x205x2400
http://www.rappgo.se/sv/ekgolv/ekgolv.php

Att det är fasat gör det inte jobbigt att gå på, det ger dock en mer äkta känsla om du frågar mig. Angående ett borstat golv så känns det inte lika kallt som ett slätt golv. Återigen, det är ju min uppfattning.

Svårt att se på bilder kanske men så här blev mitt golv.
 
Redigerat:
Mycket snygg golv! Rappgo har dock en mikrofas som alltså inte är lika bred som den som Kährs har.
 
Det har du nog rätt i. Min syster har Kährs 1-stav (Hampshire tror jag) och det är lite större fasning. Jag upplever det dock inte som jobbigt på något sätt med fasningen. Upplever däremot som du, att den är lite för gul, iaf för min smak. Det var ett av golven jag hade på önskelistan när jag valde.
 
Redigerat:
Hampshire har ingen fas, så troligtvis har hon Cornwall.

Tycker Kährs överlag verkar ha en gulaktig ton på sina ekgolv. Tyvärr...
 
Gulaktig vet jag väl inte? Så upplever inte jag det iaf. Det bästa är väl om du åker iväg till din lokala Kährs-återförsäljare? Där kan du känna, titta och provgå.

Det är inte lätt att återspegla den rätta känslan/utseendet på en dator.
 
eviljava - Vad tycker du om att den är borstad? Känns det inte lite torrt?
 
Nej, det känns absolut inte torrt. Men det är ju egentligen en väldigt subjektiv bedömning?

Åk till Kährsåterförsäljaren nu och titta istället! ;)

Jag kan bara säga att jag blev mycket nöjd över resultatet, men det är ju en smaksak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.