Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Har fått höra två olika saker.
Vet ej om detta stämmer men.
Om jag tar ett jobb på rot, låt oss säga 10 000 kr.
Jag betalar 5000 kr till hantverkaren.
Sen när det är dags för deklarationen så får jag betala dom resterande 5000 kr till staten.
Stämmer detta?.
Isåfall vad är det då för mening med rot?.
Vill gärna ha fakta på detta eftersom jag hade tänkt leja ut ett byggjobb.
Vad jag har hört av andra så behöver jag bara betala 50% till hantverkaren och aldrig nånsin något mera.
 
Nej självklart så behöver du inte betala något till staten.

Tidigare system innebar att du betalade fullt pris till hantverkaren och på deklarationen kunde göra ett rakt avdrag på 50 %. Idag har man vänt på bördan så du betalar 50 % av arbetskostnaden till hantverkaren och han fakturerar staten övriga 50 % där han anger jobb, kvitto på faktura, ditt personnr etc och staten betalar då ut. Detta kommer som kontrolluppgift i din deklaration men du ska inte betala mer eller nånting åt det hållet

MVH Lorant
 
Men egentligen, varför "ger" staten mig 5000kr?.
Vad tjänar dom på det?.
 
Ökad konsumtion, minskade svartjobb tex
 
Förhoppningarna är att motverka svartarbete, öka köplusten hos befolkningen under en lågperiod. På detta sättet då få igång mer jobb åt byggindustrin som då kan ta in mer från underleverantörer. Fler jobb skapas och dessa människor kan då börja betala skatt istället för att ta pengar från staten, dessa personer kan då börja konsumera bil, resor, mat, restaurangbesök etc etc så man ökar intäkter i övriga branscher.

Detta är idyllen och utopin, vissa tycker att det fungerar andra är missnöjda men tanken är helt enkelt att få bollen i rullning angående konsumtion

MVH Lorant
 
Staten tjänar på att många svarta jobb blivit vita och på det vis får in mer pengar och fler personer inom bygg i arbete, det är i alla fall tanken. Du kommer visst att få betala då detta avdrag "kvittar" sig mot det du i deklarationen vill göra egna avdrag för till viss del. Du ser bättre hur det är skapt om du kollar in skatteverkets hemsida. Om jag inte miss helt tokigt så tjänar staten 50 öre på varje intjänad krona eller något liknande. Finns säkert någon på forumet som har bättre koll på just det.
 
Glufsglufs skrev:
Staten tjänar på att många svarta jobb blivit vita och på det vis får in mer pengar och fler personer inom bygg i arbete, det är i alla fall tanken. Du kommer visst att få betala då detta avdrag "kvittar" sig mot det du i deklarationen vill göra egna avdrag för till viss del. Du ser bättre hur det är skapt om du kollar in skatteverkets hemsida. Om jag inte miss helt tokigt så tjänar staten 50 öre på varje intjänad krona eller något liknande. Finns säkert någon på forumet som har bättre koll på just det.

Men nu är det nån annan som säger en annan sak.
Så då får jag ju betala 100%.
Eller så är jag bara trög och inte fattar.
Jag föddes med arbetande händer, inte arbetande hjärna..he he.
 
wanegardh skrev:
Men nu är det nån annan som säger en annan sak.
Så då får jag ju betala 100%.
Eller så är jag bara trög och inte fattar.
Jag föddes med arbetande händer, inte arbetande hjärna..he he.
Du betalar inte 100% tillbaka på dina avdrag, allt har med att göra vad du har för inkomst samt vad du gör för avdrag i din självdeklaration. Men ta en titt på skatteverkets hemsida, där ser du bättre hur det funkar i praktiken och var du hamnar i det läget.
 
Glufsglufs skrev:
Du betalar inte 100% tillbaka på dina avdrag
Jösses vad du rör till det.
 
Nyfniken skrev:
Jösses vad du rör till det.
Du missade raden där jag skrev att TS skulle kolla på skatteverkets hemsida för att se ordentligt hur det ligger till eller tycker du att han ska anse/tro att han betalar 100% i slutändan ändå?

Ingen ska väl tro att dom endast betalar 50% av arbetskostanden för att sen beställa ett arbete och på det få en överaskning med ett saftigt minus på skattekontot och bli betalningsskyldig.
 
Redigerat:
Du måste ha tillräckligt med inbetalt skatt av tjänst under året så du har någon inbetald skatt att göra avdrag på. För att göra ett enkelt exempel, säg att du tjänar 100000:- per år på ditt abete och du betalar in 33% i skatt då har du betalt in 33000:- i skatt under året. Säg sedan att du gör ett arbete hemma där arbetskostanden är 100000:-. Eftersom du bara har betalt 33000:- i skatt så kan du inte göra avdrag fullt ut för en arbetskostand på 100000:-.

Ovan är väldigt lätt förklarat men i princip hur det fungerar.
 
Det är ju inte så att staten ger dig halva arbetskostnaden, utan snarare att du får handla byggtjänster för oskattade pengar.
 
Men hörni, här blev det fel. ROT är inget avdrag, det är en reduktion. Så, om man anlitar en målare med arbetskostnad 10.000:-, så blir *den totala skatten* man betalar 5.000:- mindre(förutsatt att man betalar minst så mycket skatt normalt).

Så det har inget med skattade/oskattade pengar att göra, det har inget med din inkomst att göra.

Så ja, staten ger mig halva kostnaden.
 
-MH- skrev:
Men hörni, här blev det fel. ROT är inget avdrag, det är en reduktion. Så, om man anlitar en målare med arbetskostnad 10.000:-, så blir *den totala skatten* man betalar 5.000:- mindre(förutsatt att man betalar minst så mycket skatt normalt).

Så det har inget med skattade/oskattade pengar att göra, det har inget med din inkomst att göra.

Så ja, staten ger mig halva kostnaden.
Klart det har med din inkomst att göra, du skrev ju det själv. Jag kan ju ha fel men jag har bestämt för mig att skatten man betalar grundar sig i inkomsten...men vad vet jag ;)
 
Rot kvittas mot inbetald skatt. Har man inte betalt in någon skatt, får man inget rotavdrag utan får betala fullt pris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.