Vi sålde vårat fritidshus för ett par veckor sedan.
Idag ringer han som köpt det till mäklaren och säger att de inte har något vatten. Något vi aldrig har råkat ut för.
Han köpte utan besiktningsman.
Vad gäller?

Möjliga orsaker: Vattnet sinat pga torr sommar (till saken hör att vi hade problem med saltvatteninträngning på sommaren, men aldrig problem med vattentillgång), pumpen lagt av (den var ca 20år), han har inte slagit på pumpen (vet ej eftersom vi inte pratat direkt med köparen).
 
Har köparen inte besiktigat brunnen eller pumpen före köpet så står ju ord mot ord om hur vattentillgången brukar vara. Som säljare har du upplysningsplikt om eventuella brister (saltvatteninträngningen t.ex. skulle jag tro) men köparen har ju också en undersökningsplikt. Har för mig att jag läst på detta forum om någon som köpte eller sålde en villa där den åldriga pannan lade av precis i samband med överlåtelsen. Där delade säljare och köpare på kostnaden för en ny panna.
 
Det kan räcka med att en toalett börjat rinna för att tömma en brunn...
 
Det rullar vidare, han har enligt egen utsago inte fått något vatten. (Vi har inte beretts tillträde för att kunna kontrollera)
Pumpen låter som om den går nere i brunnen (han har lyssnat)

Vi har fått reda på att brunnsdjupet är 80m men pumpen hänger på 60m ( i ett försök att minska saltvatteninträngningen)

Nu försöker köparen få någon brunnsfirma ut till ön för att kolla upp avd som kan vara fel, något som verkar enkalre sagt än gjort... (de vill hellre borra nytt då det ger mer pengar)
 
Om pumpen går torr, så skär den snart. Den klarar sig inte i många minuter..

Sen kan jag meddela att om pumpen hänger på 60 meter eller 80 har ingen betydelse över huvud taget för saltvatteninträngning. Vore man rädd för det skulle man man bara borrat 60m. Vattnet kommer in i borrhålet genom sprickor i berget..och finns det några sprickor med saltvatten i så smakar allt vatten i brunnen salt efter ett tag.

Hala upp pumpen och se att den funkar, att impellern verkligen snurrar så det inte är ett axelbrott, och om allt är OK med pumpen - byt till en 20 meter längre slang..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.