I gäststugan har jag två gamla elelement som jag tänkte byta ut till några bättre. Frågan är dock till vad. Byggmarkanderna säljer ju alla möjliga "no-name" element som man inte har en susning om de är bra i längden. Någon som har koll på vilka märken som är bäst?
Jag tänkte mig oljefyllda element - om det inte finns vettiga skäl att välja annat. Alla tips är välkomna! De ska gå att montera på väggen och anslutas med stickpropp.
 
Är termostaterna dåliga på nuvarande elementen så lönar det sig nog med ett par nya element(beroende på yta och isolering mm).


Böt själv ut gamla elelement med bimetalls termostater mot enklare oljeelement utan konvektionsplåt fast dock med elektrisk termostat, tyckte inte det blev lika varmt som med de äldre elementen fast ändå lika årsförbrukning ungefär.

Skulle jag köpa nya idag så tror jag att det skulle bli nobös "brödrostprincip) fast med elektronisk termostat, kommer inte ihåg vad serien heter.

Annars kan jag rekomendera gnosjös oljefyllda med konvektionsplåt bakom som är estetisk sett godkänd, bra "värmespridning" till ett bra pris, finns i olika storlekar samt som fast ansl. eller med stickpropp.

Finns ju många andra bättre märken med så som lvi, wirsbo, siemens m.fl bara att välja efter eget tycke och smak + plånbok :)

Räkna med en 70-80W/kvm mindrre om den är bra isolerad mera om det är dåligt isolerat.
 
Jag vet inte om elsäk har fått bort de sämsta konstruktionerna från marknaden.
Var lite längesen jag höll på men jag har varit med om några lågpriselement där termostat och överhetningsskydd var samma elektronik, synd att den pajade....
Vart lite varmt där alltså.
De större märkena har garanterat bättre lösningar på detta
 
Jag har i måånga inlägg rekommenderat folk att INTE köpa oljefylda element dom har inga fördelar och några nackdelar. Vill ni veta varför sök på forumet jag orkar inte dra allt igen. Bland det absolut bästa i elelementväg på marknaden är Norska NOBÖ och Norska ADAX (Adax lämnar fem års garanti). Sätt element med så hög effekt att du får mist 70-80 Watt/m2
 
Eftersom det är en gäststuga antar jag att du bara värmer upp när den skall användas och att den däremellan står ouppvärmd långa tider. Vid uppvärmning av ett sedan länge utkylt rum brukar de öppna konvektorradiatorerna nästan alltid osa en del av bränt damm. Det slipper du med de oljefyllda. Å andra sidan kanske du får lägga på 20 minuter på tiden det tar att värma rummet med det oljefyllda då det tar en stund för elementet att bli varmt. För att snabbt värma upp bör effekten hellre vara i överkant än underkant. Då får de oljefyllda ganska stora fysiska mått.

Jag föredrar oljefyllda, men är det ont om plats passar de icke oljefyllda bättre. Jag har använt Myson, Wösab, Gnosjö klimatprodukter och LVI. Det blir varmt av allihopa. Se bara till att få elektronisk termostat.

Erik
 
Perfekt, tack för alla tips!
 
Jag hade kört med LVI..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.