Bygger ett nytt kök i en tillbyggnad. Har öppet upp till nock och behöver göra en takanslutning från den frihängande fläkten Med förlängning och allt blir fläkten max 1440 mm hög. Med kök plus 65 cm mellanrum blir det 3010 mm, takhöjden är 3150. Hur hade ni gjort, beställt en sned plåt "rör" på en plåtverkstad eller byggt en sned "låda" av reglar som man gipsar och målar i samma färg som taket? Borde vara enklare och stabilare att jobba i trä. Det är förberett under gipsen i taket för fält så det finns att skruva i under gipstaket som finns på plats redan.

Tacksam för tips.
 
Jag hade höjt fläkten istället men det är svårt att säga när man inte ser hur det ser ut.

Dock brukar det ju vara över en ö man har frihängande fläktar och då är det bara positivt att sätta den högre så man slipper titta rakt på fläkten när man vill prata med folk som står på andra sidan t.ex.
 
Jag har räknat med 65 cm mellan induktionshäll och fläkten, högre är väl inte att rekommendera?
 
Jo, jag förstod det, men om du höjer 14cm kan inte ha så stor betydelse.

Jag har själv varit med och monterat med 800mm mellanrum och då blir det perfekt att kunna kommunicera med folk runt ön trots att fläkten hänger där...
Sugfunktionen i de fall jag varit med om har inte påverkats nämnvärt men visst har detta att göra med vilken modell på fläkt och hur kraftig motor den har.

Testa om inget annat och ifall du inte är nöjd får du ju sänka den sedan och lösa problemet då. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.