Vi vill så gärna så gräsmatta runt vårt hus nu i höst...men nu har flera sagt att man bör anlägga gångarna först och därefter anlägga gräsmattan. Varför är detta så viktigt?

Skulle man kunna göra på följande sätt:
1. Gräva ur för gångar och uteplats och därefter fylla med grövre stenkross.
2. Fylla ut tomten med massor och sedan matjord
3. Så gräset i matjorden
4. Lägga på sättsand på gångarna och därefter plattor.

Skulle detta ovan vara bättre än att inte gräva ur för gångarna alls innan man sår? Eller bör vi helt enkelt strunta i att så nu i höst och vänta till gångarna är klara?
 
Hemmakatten
Jag förstår inte riktigt att detta skulle vara ett stort problem.Vi har haft trädgård - och trädgårdsintresse - under många år. Jag skulle definitivt så gräsmatta NU, då hinner gräset gro (om du inte bor i norra Norrland) och sätta sig och du kommer att få en fin gräsmatta till våren. Hinner du gräva ut för gångar nu i höst (lägg markduk under krossen) så är det bra, men absolut inte nödvändigt. Det går absolut att göra i vår också.

Det viktigaste måste vara att få en gräsmatteyta att kunna gå på i vår.

Vi själva har anlagt uteplatser med stenplattor genom att gräva upp gräsmattor och nu senast en gångväg med grus också den genom att gräva ur gräsmatta/ängsmark. Inga problem.
 
Redigerat:
Det viktiga måste väl vara att PLANERA gångarna så att du inte behöver gräva bort nysådd gräsmatta sen?
Min bror mätte upp för gångarna och lade ut kantstenarna lite preliminärt innan de öste på matjorden, sedan kunde han lägga gångarna i lugn och ro medan gräst grodde. Eller ja, rullades ut då....
 
Men så gott som alla "grävnissar" vi pratat med säger att vi ska lägga gångarna först. Att det är viktigt. Men vi vill vet varför för det har vi inte förstått...
 
De vill väl kunna se var de ska lägga jorden kanske?
 
Byggtagen skrev:
Men så gott som alla "grävnissar" vi pratat med säger att vi ska lägga gångarna först. Att det är viktigt. Men vi vill vet varför för det har vi inte förstått...
Är det grävnissarna & co som ska anlägga gräsmattan och gångarna? Om det är så, så vill de att gångarna ska vara klara av den enkla anledningen att det är onödigt arbete att göra gångarna i efterhand. Det blir liksom fel arbetsgång med matjord först och gångar i efterhand.

Om du ska göra det själv så är det upp till dig hur du vill göra!
 
Det är vi själva som ska göra det och vi frågade bara om råd. Två stycken avrådde starkt från att göra gräsmattan först. Det skulle inte alls bli bra slutresultat. Men jag undrar varför inte slutresultatet skulle bli bra. Är det för att det är svårt att få en bra övergång mellan plattor och gräs? Sättningar under plattorna?
 
Grävisar vill kunna se höjderna exakt så inte gången hamnar under eller över gräsmattan. För att helhetskänslan ska bli riktigt bra är det bra att anlägga gångar och altaner innan man lägger ut matjord och fyller ut svackor. Men det går ju bra att vara lite noga med höjder med en laser utan att göra klart allt innan. Grävisar är ofta lite petiga men det är väl för att de vill uppnå bra resultat vilket är trevligt.
 
Byggtagen skrev:
Det är vi själva som ska göra det och vi frågade bara om råd. Två stycken avrådde starkt från att göra gräsmattan först. Det skulle inte alls bli bra slutresultat. Men jag undrar varför inte slutresultatet skulle bli bra. Är det för att det är svårt att få en bra övergång mellan plattor och gräs? Sättningar under plattorna?
Oj, det känns som att du tyckte jag svarade ohövligt, det var absolut inte min avsikt. Läs mitt svar högt med en glad röst så får du den ton jag själv hade i huvet när jag skrev :p

Det är som bumpaberra skriver mycket lättare att se de färdiga höjderna om du gör gångarna först. Då har du de att gå efter och du kan lägga emot matjorden mot de färdiga gångarna och plattytan. Sen sår du gräset och kommer nästa år få en groende fin mattan som du slipper göra ingrepp i.

Om du istället lägger ut matjorden först och gör igjordning gräset, så kommer du få gräva upp delar av den gröna mattan nästa år när du ska planera ut gångar och plattyta. I dessa ingrepp får du sedan så i nytt gräs, vilket gör att gräsmattan "haltar" (delar är klara medan andra inte är det). Dessutom kan det bli så att du måste lägga plattytor och gångar på sådana höjder att de inte längre stämmer med den från förra året utlagda matjorden (exempelvis kan det bli fel med fallet så ett du kanske måste höja hela plattytan, och då är ju också gräsmattan i fel höjd i förhållande till plattytan).

Det kan absolut bli bra slutresultat även om man börjar med matjorden och avslutar med plattor och gångar, men jag är ganska övertygad om att det blir mer omständligt att få det bra på det viset.
 
Efter vår omdränering så har jag sått gräs på det mesta av den skadade ytan, men eftersom vi nästa år skall lägga nya plattor mm, så har vi inte sått allt. "Finputsen" väntar vi med tills vi ser slutresultatet av de nya gångarna.
 
Bödde skrev:
Oj, det känns som att du tyckte jag svarade ohövligt, det var absolut inte min avsikt. Läs mitt svar högt med en glad röst så får du den ton jag själv hade i huvet när jag skrev :p

Det är som bumpaberra skriver mycket lättare att se de färdiga höjderna om du gör gångarna först. Då har du de att gå efter och du kan lägga emot matjorden mot de färdiga gångarna och plattytan. Sen sår du gräset och kommer nästa år få en groende fin mattan som du slipper göra ingrepp i.

Om du istället lägger ut matjorden först och gör igjordning gräset, så kommer du få gräva upp delar av den gröna mattan nästa år när du ska planera ut gångar och plattyta. I dessa ingrepp får du sedan så i nytt gräs, vilket gör att gräsmattan "haltar" (delar är klara medan andra inte är det). Dessutom kan det bli så att du måste lägga plattytor och gångar på sådana höjder att de inte längre stämmer med den från förra året utlagda matjorden (exempelvis kan det bli fel med fallet så ett du kanske måste höja hela plattytan, och då är ju också gräsmattan i fel höjd i förhållande till plattytan).

Det kan absolut bli bra slutresultat även om man börjar med matjorden och avslutar med plattor och gångar, men jag är ganska övertygad om att det blir mer omständligt att få det bra på det viset.
Jag tänkte inte alls att du svarade ohövligt, jag är bara jätteglad att ni vill hjälpa mig:D
Jag tror vi gör såhär: (ni får gärna kommentera vad ni tror)

1. Nu slår vi ner det befintliga långa tjocka gräset så vi får en jämnare yta.
2. Vi anlitar någon som gräver upp gångarna och uteplatserna nu i höst och fyller dem med grövre stenkross.
3. Vi planterar även häcken runt tomten nu i höst men sparar framsidan så de kan komma in med maskiner.
4. Till våren får de lägga dit stenkross och lägga plattor på gångar och uteplatser.
5. Efter det får vi ta dit maskiner och fräsa upp nuvarande underlag och fylla på med massor och jämna till och sedan på med matjord. Detta kanske blir i juni.
6. I början av september nästa år sår vi sedan gräsmattan.

På detta sätt slipper vi ju en lerig åker eftersom det redan finns ett slags gräs runt huset. Det enda jag funderar på är om det blir sättningar när vi gör iordning underlaget och sår så tätt inpå...underlaget i juni och sår i september, vad tror ni?

En annan fundering ni gärna får ge er syn på är om det är ok att plantera häcken runt huset nu innan vi gör trädgården? Man får väl lägga den lite högre kanske samt ev fylla upp med lite jord sedan när gräsmattan är klar...så de blir samma nivå...

Snälla, ge komentarer, kan vi göra såhär?
 
Punkt 4 skulle vara: Lägga ditt stenmjöl...
 
Jag tycker det låter som en bra plan, med ett undantag! Jag skulle absolut råda er att så direkt när jorden är utbredd och färdig. Oavsett hur ni gör kommer det gro 1000-tals ettåriga ogräs (om ni nu inte köper ångad jord, som inte är gratis...), och dessa måste få konkurrens av det "riktiga" gräset från början om det ska ha någon chans att växa upp till en grön härlig matta.
 
Åhh tack tack och åter tack!! Det var just det här med ogräs vi pratade om också. Du verkar så himla kunnig så jag undrar om jag får fråga lite till?
1. Om vi sår i juni istället, direkt efter ordningställandet av tomten, är det för varmt/soligt då?
2. Hur ska vi göra med det nuvarande befintliga gräset? Vi har ju tänkt fräsa runt jorden och då slås ju ogräs sönder. Därefter ska vi lägga på mer massor. En bonde i närheten har jord som han säger sig ha rensat(???) från ogräs. Därefter får man väl göra det plant och toppa med matjord plus gräsfrön. Men jag undrar om vi måste gå och kratta ihop allt gräs/ogräs från den nuvarande gräsmattan efter att vi fräst den? Eller räcker det med att lägga på ett lager sandjord och därefter matjord. Då finns ju ogräset där under även om det är sönderslaget. Det är en stor tomt nämligen och blir jobbigt att kratta ur allt ogräs...
 
Med sånt smicker får man fråga hur mycket som helst :)

1. Nej, men ni måste hålla jorden fuktig om det är soligt. Annars bränner det lätt...
2.Hur mycket massor ska ni lägga över det befintliga gräset?
Om man utgår från att det är runt 10-15 cm så skulle jag inte ens fräsa upp den gamla mattan, men det är ju givetvis inte fel att göra det. Det räcker att slå det gamla gräset, eller vad som nu växer där, och sedan lägga de nya massorna över. Om det handlar om de djupen jag anger ovan behöver ni heller inte ha någon sandjord utan lägg matjord direkt.
Ogräset som han har "rensat bort" innebär ( högst troligen) att han sållat jorden, dvs kört den i en stor "sil" så att större stenar och gammal svål tagits bort. Alla tusental frön från allsköns arter finns ändå kvar i jorden ni breder ut, och de mesta är ettåriga växter.
När ogräset gror (för det kommer det göra) låter ni det växa upp en bit och sedan klipper ni av alltihop innan det blommar/släpper sina frön! Man tror inte det kommer bli något gräs alls, men det är ingen fara, gräset finns bland ogräset och det gynnas av att ni klipper det.
Vänta alltså inte för länga med att klippa det första gången, även om det känns ömtåligt att gå på den porösa jordbädden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.