Hej på er!

Jag har läst runt lite, eftersom jag har en planerad tillbyggnad på huset i tankarna. Den största frågan är, hur gör man? Och var börjar man?

Min villa är en tegelvilla med källare från 1956, som jag skulle behöva bygga ut 24kvm. Utbyggnaden kommer bli till ett barnrum och ett mindre kontor för datorer etc. Dvs, inget konstigt.

Planen är att leja ut allt exteriört, så att man i slutänden har en färdig utbyggnad på utsidan med fasad och tak osv, medans jag kan isolera väggar, skruva upp gips tapetsera mm. Även om jag är utbildad elektriker antar jag att jag inte får göra installationen själv, och framför allt, att jag kanske inte bör göra det, med tanke på att man har jobb, familj också.. :)

Finns det någon form av pris-idé för mina planer, i väldigt runda slängar? Min föräldrar byggde ut med ett badrum på 20kvm på ny platta, och det gick lös på 300.000, vilket inte mina vanliga rum borde göra, även om det är 4kvm mer.. Men en gissning runt 250000 borde väl vara rimligt?

Hur funkar det hos banken, får man lån på hela det beloppet, med den kommande tillbyggnaden som säkerhet? Jag har 75.000 kvar från min lånenivå upp till det nyvärderade husvärdet.

Jag har inte hittat någon form av ritning på huset, finns de alltid på något arkiv i kommunen, eller hur gör man vid förlust av ritning?

När man väl har orginalritningen, vart ska man vända sig då? Enligt en artikel här på byggahus är det till en arkitekt, då han kan fixa ritningar på allt, både bygg- el- och vatten?

Och sist, vad kan man förvänta sig för byggtid? Halvår?

Jo, en sak till. Med vattenburen värme i resten av huset, bör man skaffa vattenburen golvvärme, eller sätta radiatorer på en ny tillbyggnad?

Tacksam för svar.. :)
 
Inte självklart att det finns nån ritning i kommunens arkiv men har Du tur så ligger det en där. Annars får Du rita en ny om det behövs men förmodligen räcker det väl med en ritning på den del som är nybyggnaden? Hela huset tror jag räcker om det syns på planritningen som visar var på tomten utbyggnaden ligger och där är det bara ytterlinjen som ritas in.
En byggingengör kan både rita och beräkna så det skulle jag använda mej av om Du inte behöver arkitekthjälp med utseendet på fasad/fönster etc.

Radiatorer eller golvvärme är en smaksak, jag skulle lägga golvvärme och gör det också när jag renoverar men andra tycker inte det är värt extrakostnaden.
 
Rent generellt brukar man räkna på mellan 10 - 20 kkr/kvm i nybyggnad/utbyggnad - iom att du inte har några dyra installationer så kan du nog klara dig med 10 -men lägg på 20% i en buffert iaf.

Golvvärme är ju skönt, men radiatorer billigare - som ovanstående säger: En smaksak.

Kommunen bör ha kvar bygglovsritningarna (fasadritningen) men det är bara att kontakta dom och höra efter.
El- och vattenritning på den gamla delen är ju inte helt nödvändigt, även om det kan underlätta för din entrepenör. Menar du på den nya delen så är det ju klart att föredra för att undvika missförstånd när du beställer utbyggnaden - men det borde du kunna ta med entrepenören.

/K
 
Hur mycket dyrare/svårare är det att vilja försöka sträva efter tegelfasad även på utbyggnaden? Man kan ju leva med att ha målningen på de nya väggarna, så egentligen är det ju mest det estetiska Vs. kostnaden där.

En annan sak som jag funderar på. Jag har ju källare under resten av huset, men den nya delen kommer ju ligga på platta, utan källare. Det gör ju en viss höjdskillnad mellan golvet och gräsmattan. Hur blir det där, blir det en krypgrund under den nya delen?
 
Men kan du få tag på tegel i samma nyans, och om inte, hur skulle det se ut om det "bara nästan" matchar? Ibland ser det värre ut än att bryta av helt.
En bekant byggde nyligen ut sin röda tegelvilla och satte mörkt brunlaserad fjällpanel på tillbyggnaden. Det passar faktiskt riktigt bra ihop - vilket jag inte skulle ha trott om jag hade hört det innan jag såg det.

Den tillbyggnaden fick de gjord på tre-fyra månader, tror jag, exklusive inredningen som de gjorde själva. Men till skillnad från dig valde de källargrund för tillbyggnaden och den (samt omdränering av hela huset, som de passade på att göra när det ändå skulle komma grävare etc) tog nästan halva tiden.
 
Redigerat:
omix skrev:
En annan sak som jag funderar på. Jag har ju källare under resten av huset, men den nya delen kommer ju ligga på platta, utan källare. Det gör ju en viss höjdskillnad mellan golvet och gräsmattan. Hur blir det där, blir det en krypgrund under den nya delen?
Tänk också på att om du inte bygger källare på utbyggnaden så försvårar eller omöjliggör du en bra dränering av den befintliga källaren i framtiden.
 
Farzan skrev:
Men kan du få tag på tegel i samma nyans, och om inte, hur skulle det se ut om det "bara nästan" matchar? Ibland ser det värre ut än att bryta av helt.
En bekant byggde nyligen ut sin röda tegelvilla och satte mörkt brunlaserad fjällpanel på tillbyggnaden. Det passar faktiskt riktigt bra ihop - vilket jag inte skulle ha trott om jag hade hört det innan jag såg det.

Den tillbyggnaden fick de gjord på tre-fyra månader, tror jag, exklusive inredningen som de gjorde själva. Men till skillnad från dig valde de källargrund för tillbyggnaden och den (samt omdränering av hela huset, som de passade på att göra när det ändå skulle komma grävare etc) tog nästan halva tiden.
Jo, tanken har gått åt det hållet här också. En vit eller mörkbrun träpanel lär ju se bra ut till det i övrigt gula tegelhuset. Så kan man ju få ev garage el carport i samma stil också.. :)
 
injonil skrev:
Tänk också på att om du inte bygger källare på utbyggnaden så försvårar eller omöjliggör du en bra dränering av den befintliga källaren i framtiden.
Ojdå, det har du förstås rätt i. Kan man förbereda det kanske genom att göra dränering + isolerplattor på fasaden på de 6m eller så som tillbygget kommer sitta mot?
Visst hade det självklart varit idé att göra hela dräneringen samtidigt som tillbygget, men jag har inte de utgifterna i budgeten just nu.. :S Så optimalt hade ju varit att bara göra på den lilla biten, så man kan docka på sen när/om man gör det riktigt nån gång i framtiden. Med tillbygget är det fullt möjligt att det kanske inte blir något av källarprojektet alls, när det kommer till kritan, utan att man nöjer sig med att nyttja det just som källare.
 
Hmm nu börjar det kännas som om topicen håller på att glida från att vara på rätt plats i forumet. Börjar snegla på tekniska frågor om markarbeten istället....
 
Farzan: Har du något ungefärligt pris på de olika delarna där? En arbetskamrat dränerade just runt huset och satte dit isolerplattor runt om hela. Kostade honom runt 110000.
 
Nej, har inte alls pratat pengar med dem (mina bekanta som byggde till, alltså). Men det finns många trådar om kostnader för dränering och isolering i Grund & markarbeten-avdelningen.
 
En annan ekonomisk fråga är om det drar med några större kostnader att låta en firma flytta på fönster. Tillbygget gör ju att man blockerar et sovrumsfönster och ett par källarfönster.

Sovrummet får fönstret på en annan yttervägg istället, och källarfönstret vill vi helst ha kvar, men flyttat iväg en halvmeter.

Några tankar om kostnad eller något annat tips om utförandet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.