NetNut skrev:
Att bosch tog det på goodwill är egentligen inte tur, du hade fått delen utbytt ändå via konsumentköpslagen. Den täcker i stort sett alla vitvaror och hemelektronik under 3 års tid. Kollar man på konsumenverkers sida med tidigare fall så räknas nästan allt inom 3 års tid som "ursprungligt fel" så länge man inte själv varit inne och pillat eller på något sätt "missbrukat" eller felanvänd sakerna.
Kan du länka till detta? (Jag hittar inget vettigt då jag söker på deras hemsida.)

Jag har liknande problem med min lite över två år gamla tvättmaskin och Cylinda vill inte ta det på garantin. Hur bär jag mig åt?
 
Så här svarade konsumentrådgivaren på min fråga:

Det stämmer att du har tre års reklamationstid på inköpt vara. Eftersom felet har uppstått efter garantitiden är det du som ska göra sannolikt att felet är ursprungligt. Detta är ju inte helt enkelt efter drygt två år, särskilt eftersom maskinen fungerat fram tills nu.

Jag rekommenderar att du kontaktar säljaren och påtalar felet. Fråga på vilket sätt du skulle kunna ha påverkat att det uppstått. Kan ni inte komma överens måste jag tyvärr rekommendera en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden, se www.arn.se. En prövning i Allmänna reklamationsnämnden är kostnadsfri, men tar tyvärr lång tid, ofta omkring ett halvår.

Ev kan ditt försäkringsbolag täcka en del av reparationskostnaden, men då har du en självrisk, vanligtvis på 1500:-.


På Cylindas hemsida finns formulär för reklamation. Ska fyll i det och skicka in till dem.
 
Egentligen skall du göra reklamationen i butiken där du köpt maskinen, dvs säljaren - då han är ansvarig inom skälig tid, dvs gör det snarast möjligt om du inte redan kontaktat honom/henne. En diskmaskin tyckar jag (och nog i stort sett alla andra på forumet) skall hålla mer än de 3 år som konsumentköplagen/reklamationsrätten täcker. Ett exempel ifrån ARN på en tvättmaskin där garantin gått ut och kunden krävdes på självrisk, där ARN gav kunden rätt och även skriver att denna lagen är "tvingande" och ej kan förhandlas bort.
http://www.arn.se/netacgi/brs.pl?d=...8&f=G&Sect8=PLSCRIPT&s1=&s2=El&s3=&s4=&s5=&s6=

Det finns fler tidigare fall med s.k ursprungligt fel där konsumenten fått rätt även efter 2 år.
Du kan själv söka på ARN's databas - www.arn.se även om sökmotorn kunde varit bättre :)

Jag tror om du kontaktar säljaren och låter lite mer påläst och bestämd så fixar de nog felet gratis, inte många firmor som vill hamna på svarta listan.
 
Jag mejlade tretti.se, och det enda svar jag fick var en hänvisning till Cylinda service.

Enligt Cylindas formulär:
"Fyll i den här reklamationssedeln vid reklamation av fel på en Cylindaprodukt.
Observera att reklamation endast kan göras när undersökning och eventuella
reparationer av din vitvara är utförda av Cylinda Service"

Det här låter lite tveksamt. Är man verkligen skyldig att anlita Cylinda service för ett antal tusen kronor för att *kanske* kunna reklamera i efterhand?
 
Redigerat:
Jag hade nog tagit hem deras tekniker och varit med när han felsökt maskinen, sålänge teknikern inte kan stenhårt hävda att det är ditt fel p.g.a misskötsel så är det bara att vägra betala och påtala konsumentköpslagen. Det är Tretti.se som skall stå för reparationen då du köpt den där. Du kan även höra dig för bland bekanta om de känner någon bra serviceverkstad i närheten som är auktioriserad och om detta finns höra dig för på Cylinda om denna får ta reparationen.
 
Torbeno är guld värd med den kompetens han delar med sig av :)
 
Tackar för bra information!

Min Bosch diskmaskin värmde inte heller vattnet.
Kontrollerade microbrytaren men den var ok, kontrollerade värmeelementet och det mätte 25-30ohm vilket är ok.
Fick efter mycket om och men loss kortet som sitter i luckan inne i en plastbox... (tog säkert en 30 min att fundera hur man fick loss den). Ett av benen till relät som släpper fram strömmen till värmeelementet hade dålig lödning, jag lödde om och nu fungerar den som den skall :D
 
Bild på kortet, den kassa lödpunkten syns mitt på kortet.
 
  • 1374937059261.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Hittade denna tråd och ser att den har några år på nacken, men den är lika aktuell likväl.

Jag har ne Siemens Diskmaskin och den har precis som rubriken lyder slutat värma vattnet.
Det är dock inte helt konsekvent utan vissa körningar blir som det skall, medans andra tvättar är med kallt vatten, dock löser den ej ut på felet eller informerar om någon felkod, så antingen finns det ej återkoppling på att vattnet är i rätt temperatur, eller också är tempgivaren defekt och sänder ett "korrekt" värde tillbaka trots en kall temperatur.

Maskinen är nu 10 år gammal men i skick som ny, har inte missat en gång.
E nummer är : SE55M550EU/70

Tempgivaren visar 10.65 KOhm
Elementet visar 23 Ohm
Flödesswitchen i serie med elementet sluter och klickar.
Styrkortet såg fint ut, men lödade för säkerhets skull om reläanslutningarna.

Det är lite knepigt att felsöka utan elschema och Siemens var inte intresserade av att lämna ut detta heller.
Är det någon av Er forummedlemmar som besitter ett schema över maskintypen, Torbeno verkar onekligen ha kunnande på området och jag riktar därför frågan lite styrd åt ditt håll Torbeno.

Maskinen går ju rätt som det är, och då kan man ju inte längre felsöka, utan man får vänta tills nästa feltillfälle och se om man hittar något då. Men hade man vetat hur strömmen tar sig ner till elementet och därigenom uteslutit alla hinder på vägen hade man varit glad. Vatten och pumpar går som det ska, maskinen kör klart programmet med blöt disk som resultat oavsett om det är varmt eller kallt vatten invändigt.

Håller tummarna att ni har ideér.

Med vänlig hälsning
Mats
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.