Jag och sambon renoverar vårt sovrum och vi kan verkligen inte enas om hur vi ska ha det.

Rummet är 3,55*4,75 m. På kortsidorna är det snedväggar som börjar 1,17 m upp från golvet. På ena långsidan är dörren in till rummet och på andra sitter det ett fönster.

http://farghemma.se/oscommerce_st/c...ucts_id=920&osCsid=qqeugn60dcdttienptv5vf7s12

Den tapeten har vi bestämt oss för att ha som fondtapet, men är inte helt klara med vilken vägg vi ska ha den på! Hade ena kortsidan varit vanlig vägg utan snedtak hade jag satt fondtapeten där (som vi kommer ha gaveln på sängen), men nu är jag lite tveksam till hur fint det blir att ha den där, med tanke på att man måste skära tapeten i skarven mellan snedvägg/vanlig vägg. Är rädd att den skarven inte alls kommer se fin ut, samt att det känns som den mörka tapeten gör att det känns som att taket "hänger" över en.

Tror det kommer bli så att fondtapeten till slut kommer hamna på fönsterväggen!

På övriga väggar kommer det bli ljusgrå eller vit tapet eller färg. Jag vet inte riktigt vad som blir snyggast, men sambon säger tapet, pga att man ser minsta lilla ojämnhet i väggen om man målar.
Ska man sätta denna färg även på snedväggen upp till taket eller måla snedväggen vit som taket?


Sen ang taket. Där sitter en väv just nu, som enligt sambons pappa är ett jäkla jobb om vi inte vill ha den där. Han syftar på spacklingsjobbet som blir. Vad säger ni?

Om vi ska ha snedtaket vitt precis som taket, så ser det inte ganska lustigt ut om de raka taket är väv, medan snedtaket är "rakt" utan struktur?


Laddar upp bild också på rummet! Får se om det lyckas!

[/url][/IMG]
 
Fick igenkännande rysningar från vårt första husprojekt av bilden, huvva! :O:p

Innanför vävtaket sitter ett trätak av (förmodligen) rätt dålig kvalitet, vill man ha "den perfekta ytan" går det inte att spackla ens om Ni har otur. Men jag har sett ett sånt målat och inramat med passande taklist som blev j-t snyggt, fast då måste man gilla den råa träytan.

Hade jag vetat vad jag vet idag när vi renoverade första huset första gången när det såg ut som ert hade jag satt gips på alla väggar för att få en slät yta som man kan både måla och tapetsera som man vill.

I taket hade jag skruvat upp ett tak av spåntade skivor, typ takess (använde vi i vårt nuvarande hus) eller Huntonit.

Personligen anser jag att fondväggar med fönster eller dörrar blir så där q(;^;)p jag skulle satt fondväggen i snedtaksväggen på motsatt sida mot där sängen ska stå, skulle hellre byta tapet än sätta den runt fönstret.
 
Jag delar Jan Å:s skepsis mot fönsterväggar som fondväggar och dessutom tycker jag att det är extra tveksamt att göra det med just den där tapeten, som verkar vara väldigt mörk. Sitter den på fönsterväggen, utan något som helst direktljus på sig och med det ljusa fönstret mitt i, kommer den att se väldigt väldigt väldigt mörk ut (dagtid i a f). För jobbiga kontraster enligt min mening, särskilt i ett sovrum som ju gärna ska vara litet vilsamt för ögat.
 
Jag håller med dem som säger att tapeten är för mörk för att ha som fonvägg på fönsterväggen, den behöver ljus som faller på den för att lystern ska komma fram. Så dörrväggen är det som borde vara fondvägg.

Bakom det vävspända taket är det säkerligen någon form av spont, eventuellt gles. Riv ner det och kolla, om det inte går att måla direkt på det, så sätt upp panel som vitmålas eller någon form av takskivor där och på snedtaken. Rummet får mycket bättre proportioner om snedtaken får vara tak än om de är väggar, som idag.

Angående att måla eller att tapetsera så är det enklare att måla snyggt, om man gör så här:
Riv ner bården, spackla och slipa det värsta, sätt sedan upp tjock renoveringsväv, den döljer ALLT ni inte lyckats perfekt med.

På väven målar man sedan ett lager med nån billig grundfärg (väven suger rätt mycket), sedan slutmålar man ett eller två lager med den rätta färgen. Min personliga åsikt är att ni ska välja en grå ton som stämmer med tapeten, hur ljus eller mörk ni vill ha väljer ni ju själva, men väljer man vitt kommer slutresultatet att se mycket rörigare ut.
 
Håller med föregående talare! Kolla även Solsidan del 1 http://www.youtube.com/watch?v=2JXIczcLqI4 och gå till ca 3.48 in i programmet ... Håller med Mickan! :D

Ojämnheter på väggen ser du även om du tapetserar på ett dåligt underlag. Däremot finns det en toppentapet som man målar på på Bauhaus som döljer det mesta. Den är lite tjockare och något skumgummeaktig. Vi har själv använt den i ett hus på gården och det blev jättebra.
 
Returia: det är den jag menar, den heter renoveringsväv och är ungefär dubbelt så bred som tapet och bra mycket tjockare. Vi köper vår på Byggmax.
 
Anna_H skrev:
Returia: det är den jag menar, den heter renoveringsväv och är ungefär dubbelt så bred som tapet och bra mycket tjockare.
Förstod det, men du skrev ditt inlägg samtidigt som jag! :p

Det som var riktigt bra med denna tapet är att den saknar institutionsstrukturen, som många tacksamma vävtapeter har!
 
Fondtapeten blir på dörrväggen har vi beslutet oss för, efter att faktiskt kommit på att det nog blir väldigt mörkt med den mörka tapeten på fönsterväggen. Resten har vi inte bestämt hur vi gör med ännu!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.