Hej!

Jag håller på och bygger till mitt hus och funderar nu över ventilationen. Vårt befintliga hus är byggt -70 och har förutom luftning i kök, toalett och badrum fönsterspjäll i sovrum och vardagsrum. Ska jag köra på självdrag även i den nya delen eller hur gör man? Ska jag i sådana fall göra två system och gå upp med två stosar på taket, t.ex. en i badrum och en i tvättstuga? Jag bifogar en skiss.

Tacksam för alla förslag jag kan få!



Mvh, Jimmy
 
  • Skiss nybygge -liten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dra ihop de båda rören till en gemensam kanal-eller takfläkt med ljuddämpare så vet du att det kommer att fungera åt rätt håll, särskilt om det befintliga huset är högre än tillbygget. Om du vill ha varvtalsreglering på fläkten så använd transformator så är det mindre risk att det stör ev inspelningar.
 
Tack för svar! Jag är dock inte riktigt med på hur du menar. Tycker du att jag bara ska göra ett system med en ventil i varje rum för att sedan dra det till en fläkt på vinden som ordnar undertryck i huset? Höjderna på den gamla och nya delen av huset är ungefär lika höga. Den gamla delen står på krypgrund och den nya på platta. Jag har inte tänkt ha någon ventil i inspelningsrummet alls utan vädrar där istället, när syret tar slut. Vill att det ska vara helt tyst. Mvh, Jimmy
 
Hej igen,

Nu fick jag höra att jag kanske bara behöver släppa upp en luftning i badrum och en i tvättstugan och att det skulle räcka om jag bara tillför luft ovanför fönstren. Stämmer det tror ni?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.