Hej,

Jag bor i en bostadsrätt och ska sänka mitt tak i badrummet för att få plats med spotlights och en högtalare.

Nu till mitt problem: Det sitter en ventialtionskanal/utsug mellan 8-20 cm ner från taket. Jag måste sänka taket minst 11 cm på grund av högtalaren, men jag vill ju inte sänka så mycket som 25 cm (20cm + regel 4,5 cm)!

Hur ska jag göra? Använda en 90graders böj?Använda slang? eller ska jag sänka taket runt utsuget och låta bli att sänka just vid utsuget?

Någon som gjort ngt liknande?

Mvh Erik
 
Hade valt en högtalare som inte är så djup... ;)

Enklaste lösningen.
 
Ja den lösningen kanske hade varit enklast. Men jag vill ha samma typ av högtalare som i resterande delen av lägenheten.

Något annat förslag?
 
Ok... vad är det för tak idag...
Går det att hugga sig uppåt så den får plats ändå kanske...
 
Nej egentligen inte. Jag är omgiven av betong, både i tak och i nästan alla väggar.
 
Som jag ser det så skulle inte en slang lösa problemet. Och att inte sänka vid utsuget låter krystat, kommer att bli fult.

Har 2 förslag.

Antingen bygger du en låda just vid utsuget, ev utefter hela den väggen, och sätter en ny ventil nedåtriktad från lådan, ev. med slang till bef. utsusg.

Eller så sänker du taket mindre (välj spottar som funkar med det) och bygg in högtalarna i en försänkning. Högtalarna kan då antingen byggas in i en avlång låda utmed väggarna, eller i ett par mer punktformade lådor som sticker ned lite.
 
Redigerat:
Du har fått mig att tänka i andra banor. Att bygga en låda precis vid utsuget, alternativt längs den väggen låter som en helt ok lösning. Tror inte att den kommer dra ögonen till sig, det är ju faktiskt relativt vanligt att man ser ventilationskanaler både här och där i lägenheter…
 
Själv har jag sänkt taket runt om väggarna...
Ca. 300mm ut från väggarna och 180mm nedåt och i detta monterat in stereo, högtalare och spotlight.
På detta viset har jag bibehållit full takhöjd i mitten av rummet.
Har du högt till taket skulle det kunna vara en lösning som ser häftig ut.
Målat undersidan av lådan och originaltaket samt klätt sidan av lådan runt om med mosaik.
 
Det var lite i de banorna jag tänkte med mitt förslag. Sådant är ganska vanligt utomlands, ex. i USA har jag sett väldigt många rum med liknande lösningar, ofta med belysning uppåtriktad mot taket från kanten på lådorna, ger bra dold indirekt belysning av rummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.