Funderar på att investera i följande:

CTC V40 Lambda
Akvaterm AKVANTTI 2000 EK
CTC EcoZenith I550

Detta är ju ingen billig lösning, frågan är om det är "overkill"?

Huset är nybyggt på ca 220m2, med ett separat pannrum (ca38m 2-rörskulvert), jag planerar att installera solpaneler på huset.
 
Vad kostar pannan?
 
CTC V40 Lambda: 46 800 SEK
AKVATERM: 38 000 SEK
CTC ECOZenith I550: 43 120 SEK

Som sagt inte billigt...
Men pannan är av senaste modell, stora akutanken är oval (för att få in i pannrum), Echozenith I550 är ju en "värsting" tekniktank.
 
_ap_
Har sett nya CTC i verkligheten och tycker det verkar vara en rejäl panna,
enda nackdelen är, i mitt tycke den lilla vedvolymen i övrigt helt OK.

Akvaterm är också fina tanker och färdig isolerad.

En tekniktank för 43k undrar man däremot vad som är grejen med.
 
Precis! vad är det som är så bra med den tanken, det är också den komponent som vår röris talade mest om, antagligen har han bästa marginalen på den ;)
Men det ingår elpatroner (2x9kW), 4 stycken slingor (sol, värmepump, "pool" och VV), men i ärlighetens namn... kommer vi att installera en värmepump eller pool? nja... men vet ju inte i framtiden...

Sedan nämnde rörisen att den har allt annat lull lull färdigt installerat, vad menar han med det? shuntar, pumpar osv?
 
För dom pengarna får man en stor panna, en stor tank, TVA, och shuntstyrning vilker ger ett mycket bättre system. Men då blir man tvungen att designa tankinklädnaden själv...
 
Men jag måste ju ändå ha en tekniktank inne i huset för VV och solpanelerna.
 
Det blir dyra solkWh...
 
satsa på stor panna +stor tank. skippa sol blir dyrt för den mängd varmvatten man gör av med,..
 
Låter som en bra anläggning, får du in en 2400EK istället?
Akvatermtankarna går att efterutrusta med solslinga om man vill det. samt för 500kr så får du fler luckor för framtida slingor så spar du pengarna för ECOZenith tanken och kan köpa slingor och utrustning för just det du behöver istället, och slipper betala för allt inbyggt "lull lull"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.