Hej!
Vi har ett betonghus (första våning i betonghålssten och andra våning i lättbetong)från -56 där vi har börjat få problem med putsen runt våra fönster och dörrar. Bifogar bild på hur det ser ut runt altandörren t.ex.
I övrigt är fasaden i helt ok skick även om vi fått lappa på några ställen med ny spritputs.

Vet någon varför det blir så där som på bilden? Putsen där färgen rest sig är helt mjölig...
Vi hade en putsfirma här för några år sedan för att räkna på vad en ny fasad skulle kosta, då mumlade han något i förbifarten om att det var målat med fel färg runt fönstren, men då såg det inte ut såhär...
Kan det ha med färgen att göra?

Fasaden består av spritputs som är lagd rakt på sten utan nät eller revertering eller dylikt.

Tacksam för hjälp!!

Mvh
/C
 
  • IMG_6164.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_6165.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har varit med om liknande sprickbildning kring fönster och dörrar som är satta innan man putsat huset. Det vill säga att man först sätter fönster och dörrar och sedan putsar mot dem när man putsar fasaden.
När man sedan under årens lopp öppnar och stänger fönster och dörrar slår och vibrerar de mot putsen som då knäcks vid infästningarna och blir spröd av att det regnar in i sprickorna. Jag har tidigare försökt laga sprickbildningarna med ny puts men det håller bara några år innan det spricker på samma sett igen. Detta gäller putsade lecaväggar med kalkfärg så jag tror inte att det har med färgen att göra. I ditt fall kan det kanske vara en gammal putslagning som ligger mot karmarna.

Vill man fixa problemet permanent är det nog bäst att plocka bort dörrar och fönster och putsa bakom dem men det blir ett extremt omfattande jobb. Annars kan det fungera att försiktigt skära ett jack i putsen kring karmarna och i jacket lägga en mjukfog, så att fönster och dörrar inte kan slå mot direkt putsen. Om det inte regnar in och och du bara vill ha en snabbfix så kan det fungera att mjukfoga direkt i sprickorna och lägga ett lager färg över så bör du förskjuta problemen några år.
 
Intressant, det låter rimligt när det gäller sprickorna runt altandörrarna. När det är runt fönstren är dom inte invid karmen utan säg 5 cm nedanför t.ex. Jag pratade med en kille på färgaffären igår och enligt honom måste pusten målas med silikatfärg, som kan "andas". Föregående ägare gjorde iordning fönstren och verkar ha målat putsne runt med samma färg som fönstren. Kanske är det problemet..
Har verkligen ingen lust att riva i det här nu, har alldeles för stor jobbkruka innan vintern.. Får se till våren...
Gamla hus, inte mycket vila inte... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.