Hej,

på vår kallvind ligger det kutterspån och under kutterspånet ligger det vindpapp.

Vad har pappen för funktion?
Det har blivit diverse hål efter hantverkare som monterat skyddsburkar till spottar. Behöver vi ersätta pappen där den saknas?

Tack!

P
 
tror inte det är en vindpapp. det kan vara en papp som förhindrar damm och isolationsskit att vandra ner i boytan vid för exempel paneltak. Eller en plastfilmsbelagt diffspärr modell äldre.
 
Eftersom du har spån så är det ju en äldre kåk du pratar om och då är pappen enbart som ovanstående säger för att förhindra skit att ramla ner. Nu har du ju burkarna som skydd så skippa att laga det du.
 
Tack för svaren
 
Sen är det så att det är ju inte spånen som isolerar utan det är den stillastående luften...

Vindpapp är också ett skydd mot att vinden blåser genom spånet och sänker isoleringen...
Dock i taket under spånet är det nog mest som tidigare sagts för att hålla kvar spånet i taket.

/ATW
 
Hejsan alla!!!!!

Om man som jag då,har en kallvind med kutterspån.På gavlarna av vinden sitter det bara vindpapp utan isolering? pratade med en annan person om detta som påstod att det var helt onödigt med detta (han själv hade inget papp alls på sina gavlar,och har också ett nyare hus.Skulle vara bättre med fri cirkulation istället sade han,,,,men om det nu är som på vårat hus att det är ett gammalt från början på -60 så skevar en del brädor,och de är ju inte riktigt tätt, (lodrätt gående) skulle jag inte ha någon papp då, så skulle det väl bli hur fuktigt som helst på vinden eller?:S
 
janwide
Ventilation eller inte på kallvinden är ett omtvistat ämne. I ditt fall kan det vara så att man har vindpapp för att förhindra att snö och regn yr in om det är glest mellan plankorna. Om din vind funkar bra, utan mögel och fuktskador så tycker jag att du inte ska förändra något. Låt pappen sitta kvar.
 
Såå bra!!

jag har som sagt bytt ut pappen mellan vissa reglar där det blåst sönder och spruckit upp.Köpte en rulle vindpapp på Coopbygg,kommer ej ihåg just nu vad den hette,men kan ju säga att det var en betydlig skillnad på kvalite.....Visst med tanke på att den gamla pappen var av originaltyp så måste det tillstås att har den nu i princip hållit så pass bra ändå i nästan 50 år så......visst kunde dom förr också...efter förutsättningarna;)

Gick föresten över vinden och det befintliga mögelangreppen med.....18 L Klorin:D

Men jä...så fin den är nu kunde nog vara byggd under gårdagen som sambon sade:)

Skall ju sägas att innan denna lilla åtgärd så var vinden än dock otroligt fin,kan nog tacka oljepanna för detta!!!!
Så spänningen följer då vi nu kör med elpatron....om kommande skick:O

Ps. Ursäkta att det nu luddade ut i ett helt nytt ämne,men stolt är mand^_^b
 
Visst har din papp andra funktioner än att bara hindra spån att ramla ner. Oavsett vilket material du isolerar med så är det viktigt att den fuktigare inneluften inte kan tränga ut i isoleringen. Där kommer den att kylas av och fuktigheten kondenseras inne i isoleringen. Oavsett vilket material du isolerar med så ökar detta fuktbelastningen och risken för mögel och dålig lukt ökar.

Konvektion är ett bekymmer både för de som isolerar med mineralull och cellulosa.

Personligen skulle jag inte bry mig om att pappen är dålig i ett gammalt hus där det bevisligen fungerat utan problem i många år. Men om du funderar på att förbättra isoleringen så bör du även se över konvektionsskyddet - dvs pappen i ditt fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.