Vårt hus drar cirka 22 000 kWh per år och fjärrvärmeverket tar 0,66 öre per kWh.
Jag funderar på att komplettera med en luftvärmepump för att sänka uppvärmningskostnaden. Ett annat alternativ kunde vara bergvärme men vi har 40 m till berg och för liten tomt för jordvärme.
Det känns lite knäppt att inte utnyttja fjärrvärmen som ju ska vara miljövänlig men kronor och ören räknas ju också. Luftvatten är jag inte sugen på.
Vi har en öppen planlösning.
Vad tror ni ?
 
Låter inte som en bra idé, du kommer antagligen att höja uppvärmingskostnaderna när det är som kallast samt att värmepumpen aldrig kommer att betala tillbaka sig.
 
Hur tänker du då ? Om man räknar med elpris kring en krona per kilowatttimme kommer pumpen löna sig i praktiskt taget alla lägen,Jag råkade se en energideklaration räknade med besparing på 6000 kwh på ett annat motsvarande hus med fjärrvärme.
 
Vilken verkningsgrad räknar du med att få på värmepumpen? Tänk på att då du som mest behöver värmen har pumpen svårt att leverera den.

Men i vilket fall som helst så har inte pumpen betalt tillbaka sig innan den havererar och det är dags för reparation/ny.

p.s. glöm inte överföringsavgiften

edit: Lägg i alla fall ner lite energi på att optimera inställningarna på din fjärrvärmeanläggning först. 22 MWh låter fasligt högt med tanke på ditt geografiska läge. Om inte huset är stort förstås....
 
Redigerat:
Tja verkningsgrad i snitt här i uppsala hamnar väl på drygt 2.
Jag tycker det är svårt att tydligt se vad man får betala för en kWh med alla avgifter. Någon som vet ?
 
Fortfarande relativt hyfsat pris på fjärrvärmen i Uppsala men fjärrvärmen ger ändå bara "COP" ca 1,7 relativt direkt-el. LLVP blir säkert en mycket lönsam investering i ett lite äldre hus som drar en hel del för uppvärmning även när temp inte är så många minus, dvs med COP på 3-4. Fjärrvärme utmärkt som spetsvärme när det blir riktigt kallt. Bara under perioder neråt - 20 C som LLVP börjar ge sämre ekonomi än enbart fjärrvärme. I ett annat hus med 27 MWh fjärrvärme per år och 15 öre dyrare fjärrvärme räknande jag ut att LLVP installation pay-back är drygt 2 år...
 
Nu bor jag inte i samma land som er, men enligt det som jag surfat fram så är direktel ca. 2 gånger dyrare än fjärrvärme / kWh lite beroende på hurudant El-avtal man har och vem man köper det av samt vem som levererar det == antagen verkningsgrad på pumpen (COP 2 låter dock högt i mina öron och kan knappast antas gälla på årsbasis). Så varifrån skall man räkna hem pengarna?

Tar man dessutom i beaktande att man inte kan värma hela huset på ett nöjaktigt sätt med pumpen så sjunker dess teoretiska verkningsgrad ännu mera, om man ser på värmesystemet som helhet. Och värmepumpens del blir olönsam.
 
Direkt-el brukar vara mellan ca 1,4 - 1,8 ggr dyrare än fjärrvärme per kWh. El måste man ha ändå i huset så fasta kostnader för el ska inte smetas ut över kWh-priset i en jämförelse. Lite trixigare blir det halvfasta kostnader i de nätområden som har stora skillnader i avgifterna för storleken på huvudsäkringarna.

T.ex. Toshiba Polar RAS10 LLVP har: COP 5,5 vid +7C, 3,9 vid +2C, 3,2 vid -7C, 2,4 vid -15C så bor man inte Lappland lär det vara bra mycket bättre än med fjärrvärme "COP" bara ca 1,7.
 
GzO skrev:
Låter inte som en bra idé, du kommer antagligen att höja uppvärmingskostnaderna när det är som kallast samt att värmepumpen aldrig kommer att betala tillbaka sig.
De där låter ju väldigt konstigt.. hur skulle han kunna höja uppvärmningskostnaderna? Man kan väl ställa in den så att den går utan tillskott osv, att den bara går ner till en viss temperatur? Så att luftvärmepumpen bara går då den är som effektivast, annars värmer fjärrvärmen.

TS ska nog dock se till att ha inomhusgivare kopplat till sin fjärrvärme först.
 
Rrrrr skrev:
TS ska nog dock se till att ha inomhusgivare kopplat till sin fjärrvärme först.
Behöver jag verkligen det ? Räcker det inte att skruva ner termostaterna i de rum som värms av pumpen ?
 
Tja.. eller kanske räcker med termostaterna på radiatorerna om du har riktiga termostater som funkar.
 
Köp!
 
Om du köper, se till att leda bort kondensvattnet bort från fasaden.
 
Har du innegivare el utegivare som styr fjärrvärmen???
 
Jag har utegivare.
Vi avvaktar dock med installation för att se hur mycket värmen kommer kosta för oss under vintern (nyinflyttade) och då andra utgifter kommer före. Dessutom finns lite reservationer i familjen vad gäller luftvärmepumpens utseende och ljud. Vi har haft luftluftvärmepump tidigare med goda erfarenheter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.