Jag har köpt ett hus från -82 som jag får om ett tag, håller på att köpa på mig prylar nu inför en helrenovering jag kommer göra i höst.

Gjuten platta, dock med endast 10 cm isolering. Vattenburet system med el-panna (kommer bytas ut inom ett par år till luft/vatten)

Vi kommer lägga parkett i hela huset förutom entrehall (15 kvm) samt de båda badrummen (ca 5-6 kvm/st) där det skall kaklas.

Min plan är att lägga in vattenburen golvvärme i dessa 3 utrymme (hall + badrum)

Problemet är den dåliga isoleringen i plattan. Jag är INTE sugen på att isolera om dessa utrymmen utan hade tänkt köra kvar på mina gamla element med golvvärmen som ren komfort.
Har hittat dessa system:
http://golvvarmebutiken.se/catalog/product_info.php?cPath=33_35&products_id=97 till badrummen + en handukstork som ersätter elementets uppvärming.
http://golvvarmebutiken.se/catalog/product_info.php?cPath=33_35&products_id=99
Detta kommer i så fall ligga i hallen tillsammans med de 2 element som kommer sitta kvar.

Vad tror ni om denna lösning?
Funkar dessa shuntarna att koppla på de befintliga element-rören och sen fördela ut rätt värme till både golvvärmen och elementen/handdukstorkarna eller är jag helt fel ute?
Att enbart värma dessa utrymmen med golvvärme tror jag inte funkar då det är för dåligt isolerat undertill.

Tacksam för synpunkter.

Mvh Anders
 
Redigerat:
Jag har inga synpunkter på produkterna, men är lite skeptisk till begreppet komfortvärme. Det går utmärkt att värma även dåligt isolerade rum med golvvärme, men det kostar mer än att värma med element. Det är just det faktum att golvet är varmt som gör att förlusterna ökar. Golvvärme i badrum är skönt, och eftersom det är så liten yta lär det inte öka husets totala energiförbrukning så mycket. Golvvärme i hallen förstår jag inte vad det skall vara bra för, men det är ju inte heller någon jätteyta. Det kommer säkert att fungera men jag betvivlar att du kan spara några stora pengar på att spara elementen.

Erik
 
Hej,

Jag kanske tänker fel? Min plan med golvvärmen i hallen var mer att jag inte vill ha iskalla golv på vintern men ändå inte behöva ha så hög värme på golvet att hela rummet värms av detta. Borde inte ett element värma detta lättare?

Iom att plattan bara har 10 cm isolering så borde man får elda rätt mkt på golvvärmen för att få ut den effekt jag vill ha jämfört med elementen?

Kanske bara onödigt med golvvärme i hallen? Hur har ni andra det, blir det inte väldigt kallt utan detta på ett stengolv?
 
Det finns en del skrivet tidigare på forumet i ämnet. Jag upplever i mitt badrum att när man skruvar på golvvärmen så att golven håller behaglig temperatur så blir det onödigt varmt i luften. Därav min skepsis mot begreppet komfortvärme. Det finns dem som lagt golvvärme på tunnare isolering än 10 cm också. Det är inga problem att hålla golvet varmt, det är bara en fråga om vad det kostar. I badrummet går man ofta barfota. Då är golvvärmen värd något. I hallen förstår jag som sagt inte poängen, men det får stå för mig.

I följande dokument: http://www.formas.se/upload/dokument/PDF filer/grundtips_for_golvvarme.pdf som går att hitta på: http://www.energiradgivningen.se anges att energiförbrukningen är 9% högre med golvvärme än med element vid 100 mm isolering. Ingenting man skaffar sig för skojs skull i hela huset kanske, men på små ytor där det spelar roll är det en annan sak.

Erik
 
Håller med angående komfortvärme
 
Tack för svaren.

Men om jag helt och hållet skiter i golvvärme i hallen, kommer jag då uppleva dessa som ruskigt kalla på vintern eller ska jag skippa elementen helt och enbart köra på golvvärmen? Att det drar iväg i pengar förstår jag. Frågan är om det är värt dessa pengar jämfört med att endast ha stengolven och dess kyla...?
Kommer ha en ganska öppen planlösning i huset om nu det hjälper?

Har en jäkla beslutsångest på detta. Vore ju väldigt trist att uppleva golven som kalla och att man ångrar sig för att man snålade in på dethär...

Hjälp! ;)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.