Hej undrar om de är någon som vet om de finns lamper man kan sätt i taket över en dusch?
Takduschen är ca 20cm från taket där vi vill ha en lampa.
Får man sätta en lampa där?
Vilen IP klass ska de vara?

mvh Tåsta
 
Vi har precis köpt spottar till vårt nyrenoverade badrum som är klassade IP44 dom får man montera i zon 2 och 3 men inte i zon 1, alltså är det nån annan klassning Du ska ha ovanför duschen.
 
kanske IP54 eller 65
mvh Tåsta
 
Jan-Å skrev:
Vi har precis köpt spottar till vårt nyrenoverade badrum som är klassade IP44 dom får man montera i zon 2 och 3 men inte i zon 1, alltså är det nån annan klassning Du ska ha ovanför duschen.
Nej, det går bra med IP44 (eller högre så klart) ovan dusch. Sen i zon 2 minst 1,5 meter över golv och zon 3 duger det med IP21. Zon 2 under 1,5 meter är det IP24 som gäller som minsta.

Sen är det lite andra regler som gäller för uttag 230V osv.
 
Jan-Å skrev:
Vi har precis köpt spottar till vårt nyrenoverade badrum som är klassade IP44 dom får man montera i zon 2 och 3 men inte i zon 1, alltså är det nån annan klassning Du ska ha ovanför duschen.
Zon 1 slutar 225cm från golvet i duschen så IP44 duger bra över duschen förutsatt att det är normal takhöjd.
 
Eld skrev:
Zon 1 slutar 225cm från golvet i duschen så IP44 duger bra över duschen förutsatt att det är normal takhöjd.
Så skulle jag aldrig ha tolkat bilden på förpackningen ;) även om det står 225 där fast det är i zon 2, zon 1 går upp i taket enl. bilden.
Men det är Bauhausgrejer så jag tror mer på Er här på forumet :p kommer själv inte att sätta den ovanför duschen ändå, har sett tillräckligt av tonåringars duschbeteenden så det känns dumt att chansa :D Valde såna som går att rikta så nån får väl lysa in i duschen av dom andra.
 
Jan-Å skrev:
Så skulle jag aldrig ha tolkat bilden på förpackningen ;) även om det står 225 där fast det är i zon 2, zon 1 går upp i taket enl. bilden.
Men det är Bauhausgrejer så jag tror mer på Er här på forumet :p kommer själv inte att sätta den ovanför duschen ändå, har sett tillräckligt av tonåringars duschbeteenden så det känns dumt att chansa :D Valde såna som går att rikta så nån får väl lysa in i duschen av dom andra.
Bilder på förpackningar kan vara lite luriga ibland, speciellt om det är olika gränsdragningar i olika länder tex. Med viss reservation nu så har jag för mig att zon 1 gick ända upp till tak förr men jag är inte riktigt 100 på det just nu.
 
Ett ganska glasklart svar inom område 1 är IP44, iallafall enligt SS 436 40 00. Området begränsas med en radie av 0,6m från själva duschmunstycket och i höjdled av golv till tak.
 
hempularen skrev:
Om man skall tro Voltium som är ett forum för proffesionella elektriker så gäller det att område 1 går upp till 225cm över golv. Detta enl. de regler som trädde i kraft 2009.

[länk]
Ja, det stämmer för det Erik6706 hänvisar till är äldre regler.
 
Ser det själv också. Ber om ursäkt och kanske dags att uppdatera sig lite. Att man ska skämmas jämt... :blushing:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.