Enligt detaljplan "byggnad får icke uppföras till större höjd än 7,6 meter"

Vad menar de då? Total höjd, nockhöjd eller byggnadshöjd?
Det finns inga restriktioner om lutning (som jag har hittat)
 
  • bild10.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är då normalt sett byggnadshöjd som räknas (dvs höjden vid takfoten där ytterväggens linje skär taket), det bör dock kontrolleras med stadsbyggnadskontoret att det verkligen är det som räknas.

Om jag minns rätt så kan begreppet vaar lite mer komplicerat än vad bilden antyder, punkten på taket (tror jag) bestäms av skärningen mellan väggen och en tänkt skärningspunkt för en viss takvinkel räknat från nocken, om takvinkeln är större än ett visst antal grader). Jag är osäker, men tror att det var ngt. sådant om vinkeln är större än 45 grader.
 
Mikael_L
BaggenMath skrev:
Enligt detaljplan "byggnad får icke uppföras till större höjd än 7,6 meter"

Vad menar de då? Total höjd, nockhöjd eller byggnadshöjd?
Det finns inga restriktioner om lutning (som jag har hittat)
Typiskt att dom använder hemslöjdade benämningar på höjden.
Du blir nog tyvärr tvungen att fråga på kommunen vad dom menar.

hempularen skrev:
...Om jag minns rätt så kan begreppet vaar lite mer komplicerat än vad bilden antyder, punkten på taket (tror jag) bestäms av skärningen mellan väggen och en tänkt skärningspunkt för en viss takvinkel räknat från nocken, om takvinkeln är större än ett visst antal grader). Jag är osäker, men tror att det var ngt. sådant om vinkeln är större än 45 grader.
Precis, som bild 2 visar på den bild TS la in.
45° är det som gäller för den tänkta skärningslinjen.
 
jag tror att det är ganska vanligt att det bara står byggnadshöjd, står så i vår detaljplan. Jag misstänker att det är ett nyare påfund att ha olika typer av höjder som nockhöjd osv, och att behovet att kalla höjderna olika då uppkommit.
 
Har fått svar från stadsbyggnadskontoret. Se bild, fil.

Inga generella regler om taklutning utan utreds i varje enskilt fall.
 
Mikael_L
BaggenMath skrev:
Enligt detaljplan "byggnad får icke uppföras till större höjd än 7,6 meter"

Vad menar de då? Total höjd, nockhöjd eller byggnadshöjd?
Men frågan kvarstår ju fortfarande, menas det då byggnadshöjd eller nockhöjd.

Troligen byggnadshöjd, men men ...
Byggnadshöjd på 7,6 meter är rätt generöst, skulle nästan räcka till en trevåningskåk. :)
 
Byggnadsnämnden svarade följande:
"När man beräknar byggnadshöjden för ett hus räknar man från medelmarknivån runt huset upp till skärningspunkten mellan yttervägg och yttertak ungefär (beror på takets lutning, om det finns takkupor mm). Se bifogad bild för definition (finns som PDF i #5).

Byggnadshöjden är alltså inte lika med nockhöjden."

Detta gäller på Nacka stadsbyggnadsservice åtminsone
 
Mikael_L
Men återigen.

"byggnad får icke uppföras till större höjd än 7,6 meter" är inte ordagrant lika som "byggnadshöjd max 7,6 meter"
Inte heller ordagrant lika med "nockhöjd max 7,6 meter".

Så i mina ögon, ehh öron, kvarstår tolkningsproblemet.
 
Känns som om det inte menas "byggnadshöjd" då 7,6meter byggnadshöjd är jättemycket i ett villaområde. Jag gissar på "nockhöjd"
 
haavard skrev:
Känns som om det inte menas "byggnadshöjd" då 7,6meter byggnadshöjd är jättemycket i ett villaområde. Jag gissar på "nockhöjd"
I ett område med lutande tomter är inte 7.6 m alls orimligt.
Två våningar + grund blir ju kring 6 meter. Om då huset måste byggas som sutteräng så kan lätt 2-3 m till läggas till på det vilket torde ge en medel hödj av marken som gör att man iaf hamnar på en 7.2 - 7.5 m

I det område där jag byggde fritidshus så hade dom 3.5 m bygghöjd och max 30 graders taklutning (ur det kan man beräkna max nockhöjd om man vill :) )

/K
 
BaggenMath skrev:
Byggnadshöjden är alltså inte lika med nockhöjden."
Snacka om "goddag yxsskaft" :)
Frågan var ju som sagt vilket de avser i sina regler, inte vad det är för skillnad på dem...
 
Nu ska jag klargöra diskussionen:
Enligt detaljplan "byggnad får icke uppföras till större höjd än 7,6 meter"

Stadbyggnadsnämnden tolkar texten som att det är byggnadshjöden som ej får överstiga 7,6 meter.
 
Mikael_L
Vad bra, då är ursprungsfrågan utredd. :)
 
Mikael_L skrev:
Vad bra, då är ursprungsfrågan utredd. :)
Ja, det är väl det bästa svar vi kommer att få.

Ett hus med 7,6 m byggnadshöjd får väl 11-12 meter till nock om man bygger med 45 graders taklutning. Det blir att ha en lång stege när man ska måla om. :)

BaggenMath, är du säker på att det var byggnadshöjden de avsåg? Du förstår väl att "byggnadshöjd" och "höjden på byggnaden" antagligen inte är samma sak?
 
Mikael_L
Man måste inte bygga lika högt som max byggnadshöjd ... :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.