Nikman skrev:
Det var ju inte det svaret jag ville ha ;) Men du har nog rätt. Måste byta dörren och sätta igen en annan dörrpost. Sen vete sjutton hur jag ska göra med golvet, som idag är tryckt virke. Skulle ju antingen behöva lossa alla brädor eller komma in under boden, vilket inte blir det lättaste. Behöver jag vindisolera med Paroc eller liknande, eller räcker det med med "vanlig" isolering? Jösses, det slår mig att jag kommer behöva ställa massa frågor om detta, men det kanske borde göras under någon annan tråd.
För att ytterliage lägga sten på börda - se till att det är god ventilation under huset om du isolerar golvet.
 
Nikman skrev:
Det var ju inte det svaret jag ville ha ;) Men du har nog rätt. Måste byta dörren och sätta igen en annan dörrpost. Sen vete sjutton hur jag ska göra med golvet, som idag är tryckt virke. Skulle ju antingen behöva lossa alla brädor eller komma in under boden, vilket inte blir det lättaste. Behöver jag vindisolera med Paroc eller liknande, eller räcker det med med "vanlig" isolering? Jösses, det slår mig att jag kommer behöva ställa massa frågor om detta, men det kanske borde göras under någon annan tråd.
En tråd här: http://www.byggahus.se/forum/smahus-garage-friggebod-m-m/ kan nog ge dig god hjälp.
 
Tackar för tipsen! Ser till att flytta mina frågor till någon annan passande tråd då.
 
Är på gång att fixa iordning snickarverkstaden och är sugen på inspiration från er övriga medlemmar. Lyfter därför tråden för att se om någon har fler ideér och några bilder där de stolt kan visa sina verkstäder!

Särskillt hur man skall förvara allt skivmaterial och skivstumpar har vållat oordning många gånger genom åren.
 
Jag börjar bli klar med en lite verkstad jag byggt hos mina föräldrar. Nu är det en kombination av verkstad/förråd så det är verkligen en fajt om utrymmet. Att ha tillräckligt med utrymme för att jobba någorlunda ordentligt/effektivt och samtidigt ha förvaring av alla prylar. Det är väl ca 20 kvadrat jag har till förfogande. Ganska nöjd med en hel del av lösningarna och förvaringen. Skall se om jag kan dela med mig av lite bilder, men det dröjer nog en vecka eller tre (ska iväg på lite semester om en vecka, får se om jag hinner fixa något innan dess).

Det är dock också en del kvar, t.ex. en rejäl platsbyggd arbetsbänk skall fixas. Tips och ideér på en sådan mottages gärna. Stabilt som tusan ska det vara, byggs väl i trä men skall täckas med plåtskiva för diverse metallarbeten och stadig nog till ett rejäl skruvstycke.
 
utdragbara lådor under bänken liknande en byrå eller al:a ikea kök
 
El och verktygstavla ovan bänk
 
Gör ett nytt försök att väcka den här gamla tråden. Satt igår och skrev ett långt inlägg och när jag sen klickade på utöka svarsrutan så krascha sidan för mig. Blir inget långt inlägg idag.

Jag håller nämligen på att planera renoveringen av snickarverkstan som jag har i källaren. Har bott i huset i snart två år och känner att det är dags att ta tag i det så jag får lite ordning på grejerna. Så jag söker för fullt efter smarta och fiffiga lösningar.
Det jag själv har kommit på, så här långt, är att ha bygga två arbetsbänkar på hjul som jag ska kunna rulla ut från väggen och placera dem bredvid varandra så jag får ett större arbetsbord mitt i verkstan när det behövs.

Jag har spenderat en del kvällar med att se på amerikanare som visar sina smarta lösningar på youtube.
Men det måste ju även finnas massor av smarta och fiffiga lösningar bland alla här på byggahus. Så kom igen nu och fyll den här tråden med era lösningar :) eller länka till andras lösningar.
 
DANNE_K_ skrev:
....
Jag håller nämligen på att planera renoveringen av snickarverkstan som jag har i källaren. Har bott i huset i snart två år och känner att det är dags att ta tag i det så jag får lite ordning på grejerna. Så jag söker för fullt efter smarta och fiffiga lösningar.
Det jag själv har kommit på, så här långt, är att ha bygga två arbetsbänkar på hjul som jag ska kunna rulla ut från väggen och placera dem bredvid varandra så jag får ett större arbetsbord .....
Kan tipsa lite på det temat. Låsbara hjul för det första då. Och, sätt nån form av snabblås på de båda delarna, så att dom blir en enda stor del när dom sätts ihop. Annars lär föremål hamna i springan mella bänkarna o pressa isär dom så du får skjuva ihop dom i ti o oti.
 
DjAlbert skrev:
Kan tipsa lite på det temat. Låsbara hjul för det första då. Och, sätt nån form av snabblås på de båda delarna, så att dom blir en enda stor del när dom sätts ihop. Annars lär föremål hamna i springan mella bänkarna o pressa isär dom så du får skjuva ihop dom i ti o oti.
Ja, de två sakerna har jag redan tänkt ut. Är ju rätt så självklart. Blir ju jäkligt svårjobbat om inte bänkarna står still.

En sak till som jag funderar över är att ha kap och gersågen på ett eget litet bord på hjul. Då kan man ställa den mellan bänkarnas kortsidor så man får en lång bänk, så man får stöd när man kapar långa reglar/lister.

Dock så är min verkstad lite för kort för det. Bänkarna hade jag tänkt göra minst 60x240 cm och bordet för gersågen kanske minst 60x60 (har inte funderat så mycket på den)
Så sätter man ihop dem till en lång bänk (240+60+240) så blir den lite för lång för min verkstad som är ca 510 cm lång. Då kommer bänken sticka ute genom dörröppningen så jag inte kan ta mig in eller ut :)

Bordet till kap- och gersågen funderar jag på att göra så att man kan vända bordskivan som t.ex. den här
https://www.youtube.com/watch?v=YgGmebcgvM8
(Då kan den bli bredare än 60 cm som jag skrev innan)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.