Det behöver ju inte vara svartarbete för att de inte kan tala svenska. Prata först ägaren av lägenheten ovan så får han/hon se till att åtgärda problemet. Får du inte tag i ägaren via telefon, brev eller personligt möte borde väl styrelsen (bostadsrätt?) kunna ta hand om ärendet?
 
trollet skrev:
Det är mer faktumet att de inte svarar på dörren som får mig att mistänka svartjobb.
Jag skulle nog mera tro att det är att dom inte talar svenska eller engelska som gör att dom inte öppnar dörren. Varför öppna när dom vet att dom ändå inte kan kommunicera med den som står där ute?

Jaga ägaren. OM du nu skulle ha fel och tex kallar dit polisen och åberopar svartjobb så kan det bli väldigt pinsamt.

Berit
 
eller så ringer man byggnadsarbetar förbundet å kollar omn de fått in en arbetsplats anmälan för ovanstående adress. Finns inte det ja då kan de ju alltid kolla va det e för filurer..
 
Min tolkning är att Kassören trollet vill åt grannen ovanför och det med att anmäla för svart jobb?
Talar de ej svenska är de ju sannolikt från utlandet och då har de ingen f-skattesedel i Sverige = Inget brottsligt i att jobba här om de anlitades som privathantverkare och får pengar av en privat person.

Ni som förening har väl stadgar att följa efter?

Om ni misstänker de kapat tv-kabel, var är er fastighetskötare? Han får kolla upp felet och sen om det visar komma från lägenheten har han all rätt komma in i lägenheterna som ägs av föreningen för att leta efter felet.

//Thomas

(Varit styrelsemedlem tidigare. vet hur det går till)
 
Alla som arbetar åt företag/privatpersoner skall ha f-skatt för att utföra arbetet annars är det de facto svartjobb. Så argumentet att dom är från utlandet biter inte. Om dom däremot gör det gratis är det lungt.
 
Å gör man jobb gratis kanske man skall se över lönsamheten :)
 
>:(

Vad är egentligen problemet??
Vilket är det som stör dig mest ??
Att tv-kabel är kapad eller att du tror att det är svartjobb??
Eller kanske att de inte pratar svenska.

Vad vinner du på att anmäla svartjobb?
Det finns bättre sätt att hälsa de nya grannarna på. Eller??

Kan bara svara för mig själv och skulle det vara mina hantverkare, svart eller vitt, och jag fick höra att grannnen anmält dessa för svartjobb skulle grannen fått sig en riktig utskällning.
Vad angår det grannen??
INTE ETT JÄVLA DUGG!!

Ok om de stör eller något annat.

Skulle aldrig kunna tänka mig anmäla någon för svartjobb.

Ungefär som att ringa polisen när grannen har fest för jag tror att de dricker smuggelsprit eller hembränt. Inte för att musiken är hög eller att de har spytt i hissen.

Nej, ni har nog fattat vinken

Said
(som inte jobbar svart förutom på mitt eget bygge)
 
Said skrev:
>:(

Vad är egentligen problemet??
Vilket är det som stör dig mest ??
Att tv-kabel är kapad eller att du tror att det är svartjobb??
Eller kanske att de inte pratar svenska.

Vad vinner du på att anmäla svartjobb?
Det finns bättre sätt att hälsa de nya grannarna på. Eller??

Kan bara svara för mig själv och skulle det vara mina hantverkare, svart eller vitt, och jag fick höra att grannnen anmält dessa för svartjobb skulle grannen fått sig en riktig utskällning.
Vad angår det grannen??
INTE ETT JÄVLA DUGG!!

Ok om de stör eller något annat.

Skulle aldrig kunna tänka mig anmäla någon för svartjobb.

Ungefär som att ringa polisen när grannen har fest för jag tror att de dricker smuggelsprit eller hembränt. Inte för att musiken är hög eller att de har spytt i hissen.

Nej, ni har nog fattat vinken

Said
(som inte jobbar svart förutom på mitt eget bygge)
Bra svar,men har de kapat kabeln är det bara att gå till föreningen så ordnar de det på minuten, om det är en bra förening ;)
 
Said skrev:
>:(

Vad är egentligen problemet??
Vilket är det som stör dig mest ??
Att tv-kabel är kapad eller att du tror att det är svartjobb??
Eller kanske att de inte pratar svenska.

Vad vinner du på att anmäla svartjobb?
Det finns bättre sätt att hälsa de nya grannarna på. Eller??

Kan bara svara för mig själv och skulle det vara mina hantverkare, svart eller vitt, och jag fick höra att grannnen anmält dessa för svartjobb skulle grannen fått sig en riktig utskällning.
Vad angår det grannen??
INTE ETT JÄVLA DUGG!!

Ok om de stör eller något annat.

Skulle aldrig kunna tänka mig anmäla någon för svartjobb.

Ungefär som att ringa polisen när grannen har fest för jag tror att de dricker smuggelsprit eller hembränt. Inte för att musiken är hög eller att de har spytt i hissen.

Nej, ni har nog fattat vinken

Said
(som inte jobbar svart förutom på mitt eget bygge)
Håller helt med Said, försvarar inte svartjobb men ogillar i högsta grad folk som, oombedda, leker "poliser" i sin omgivning.
Jag tycker man ska "sopa kliniskt rent framför egen dörr" först och när man sen är helt klar det "lilla jobbet" så kan man i de flesta fall, sitta still i båten och känna sig ganska nöjd :) med ett undantag, nämligen om man misstänker att annan person, barn eller vuxen, far illa.

Sen kanske man kan fundera lite över det faktum att man misstänker olagligheter pga. att någon inte pratar svenska eller inte öppnar dörren vilket ju kan vara förståeligt i viss mån om man inte pratar "rätt" språk ;)

Därmed inte sagt att du ska acceptera att vara utan TV, självklart inte. Du tillhör ju styrelsen i föreningen, om jag fattat rätt, så en sån här sak måste det väl finnas rutiner för hur man sköter, MEN jag skulle personligen nöja mig med att få antennen fixad och sen strunta i resten spec. om jag inte hade annat som styrkte mina misstankar än det som redovisats här i tråden.

//Christina.
 
Intressant följetong - hur har det gått? TV är ju inte allt här i livet, man kan ju läsa en bok ;)
 
Låter ju som en sansad och klok handläggning av problemet :)

MVH/Christina.
 
Jureit: Förtydling, anställda av företag har a-skatt, företagare som är inhyrda av företag har f-skatt.
 
Said skrev:
>:(

Vad är egentligen problemet??
Vilket är det som stör dig mest ??
Att tv-kabel är kapad eller att du tror att det är svartjobb??
Eller kanske att de inte pratar svenska.

Vad vinner du på att anmäla svartjobb?
Det finns bättre sätt att hälsa de nya grannarna på. Eller??

Kan bara svara för mig själv och skulle det vara mina hantverkare, svart eller vitt, och jag fick höra att grannnen anmält dessa för svartjobb skulle grannen fått sig en riktig utskällning.
Vad angår det grannen??
INTE ETT JÄVLA DUGG!!

Ok om de stör eller något annat.

Skulle aldrig kunna tänka mig anmäla någon för svartjobb.

Ungefär som att ringa polisen när grannen har fest för jag tror att de dricker smuggelsprit eller hembränt. Inte för att musiken är hög eller att de har spytt i hissen.

Nej, ni har nog fattat vinken

Said
(som inte jobbar svart förutom på mitt eget bygge)
Jag hatar alla j-la skatter i detta landet, och önskar verkligen att fler kunde få leva på sin lön istället för på bidrag... MEN !!!!

Jag måste få säga att jag inte tycker att man ska glorifiera svartjobb heller.. !!!! >:(
Och denna branch kunde må bra av om lite folk åkte fast för svartjobb... För så många svarta pengar som cirkulerar i denna branchen.. Uschh!!!

Om någon tjänar en femhundring eller två lite då och då svart kan väl inte vara hela värden, men när det sätts i system och görs i stor skall så skadar det alla... HELA SAMHÄLLET....

Och sen är det fruktansvärt orättvist... För inte kan jag som inte är hantverkare tjäna några stora summor svart... Vad ska jag göra för att förgylla min tillvaro??? Eller en undersköterska... kränga extra vård svart till patienterna???

NEJ !!!! Kämpa med samma glöd för att sänka skatten, i stället för att försvara svartjobbare... så att alla kan få det bättre och inte bara en liten yrkesgrupp!!!
 
Betalar hellre en Baltisk snickare 150kr timmen vitt än en svensk snickare 150kr timmen svart ;) ;D
 
Strixx skrev:
Jag hatar alla j-la skatter i detta landet, och önskar verkligen att fler kunde få leva på sin lön istället för på bidrag... MEN !!!!

Jag måste få säga att jag inte tycker att man ska glorifiera svartjobb heller.. !!!!  >:(
Och denna branch kunde må bra av om lite folk åkte fast för svartjobb... För så många svarta pengar som cirkulerar i denna branchen.. Uschh!!!

Om någon tjänar en femhundring eller två lite då och då svart kan väl inte vara hela värden, men när det sätts i system och görs i stor skall så skadar det alla... HELA SAMHÄLLET....

Och sen är det fruktansvärt orättvist... För inte kan jag som inte är hantverkare tjäna några stora summor svart... Vad ska jag göra för att förgylla min tillvaro??? Eller en undersköterska... kränga extra vård svart till patienterna???

NEJ !!!!    Kämpa med samma glöd för att sänka skatten, i stället för att försvara svartjobbare... så att alla kan få det bättre och inte bara en liten yrkesgrupp!!!
Jag tror, att om det inte existerade dessa förluster som svartjobbet ger i förlorade skatteintäkter så skulle vi andra slippa åtminste litegrann av skatten, eller mycket ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.