Vi har precis köpt en tvåvåningslägenhet i ett hust från 1920-talet. Det är de nedersta 2 våningarna och bottenvåningen ligger på framsidan halv nere i mark och på baksidan är det en trädgård. Fönstret mot gatan är enkelglas och mot trädgården är det dubbelglas.

På andra våningen är det 4 meter i takhöjd och fönter mot både trädgård och gata är enkelglas, ca 2 meter breda och 2.5 meter höga, delat i 4 sektioner på breden och 3 på höjden.. Jag tror att alla glas är orginal, två av dem har sprickor i sig men i övrigt är de hela. Däremot ser det ut som om man inte gjort något alls åt tätning och liknande.

Nu till min fråga:
Efter att ha läst runt en del verkar det som om man inte sparar särkilt mycket på att byta ut fönstren mot dubbelglas utan vi kan göra en del med tätning och isolering istället.. men vad ska man använda? Vad för produkter ska man leta efter och är det något man kan göra själv?
Jag är också lite osäker på om det även är dålig ventilation då det är en hel del imma på rutorna när vi vaknar på morgonen (sover i rummet mot gatan med en-glas) och när vi duschat (badrum ligger mot trädgården och har dubbelglas) är det en massa imma på även desa fönster.. vad kan man enkelt göra för att förbättra det?

Alla tips och idéer mottages tacksamt, även om det bara handlar om att ta kontakt med nån som vet vad de gör :)
Vi är ganska händiga och kan göra en del själva, men just när det gäller fönster vet jag itne riktigt vad för typ av produkter jag ska titta efter?
 
Kan ju också tillägga att lägga till ett andra glas ovanpå det gamla också är ett alternativ, men vet inte alls vad de priserna ligger på eller vad det är för förbehåll för det...

Tack återigen för input!
 
Det du kan göra är att täta karmarna, sen kan glasfirma göra nya kasetter och stoppa in, men då måste karmen orka hålla i den och dom blir nog jättetunga i ditt fall och inget man klarar själv misstänker jag.

Ventilationen brukar vara centrallt skött av fastighets värden i flerbostadshus och inget man kan pilla med själv.
 
Vad är bäst att täta med? Silikon?

Vi har ingen fastighetsvärd då det är äganderätt, 3 lägenheter och 3 fulla ägare, men då kan det nog vara så att det helt enkelt bara är dålig ventilation.

Jag har hört talas om ett tunt genomskinligt thermofilter kan man sätta på glaset - är det ett ok alternativ?

Ja det låter kanske för tungt då det är stora glas och tunna karmar..
 
Anledningen till imman är att det just är - Englas. glaset är ju jättekallt pga ingen innesluten stillastående luft som man har i 2glas. då kommer det garanterat att fällas ut en massa vatten pga den fuktiga luften som kommer från sovrummet o när ni duschar.
Vi har 2 enkelglas kvar i huset, dom är de enda som får kondens på sig när man duschat, alla andra kopplade 2glas har ingen kondens.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.